Quoten: Origineel geplaatst door Raff op 08 Augustus 2006
Daar niemand reageert, zal ik allicht de enige Vlaams-Brabander op dit forum zijn. Nochtans zie ik op mijn tochten veel racefietsen, en heus niet alleen bij fietsers in groep. Die mensen moeten toch hetzelfde ervaren als ik en hebben dan toch ook alle belang bij fietsvriendelijkere paden? Merkwaardig!?
Ik zal dan als enige ollander een antwoordt plaatsen, dat vind ik wel zo plessant niet waar. Zeker en vast is het dat in Belgie slechte fietspaden zijn.
Dit heb ik zelf ervaren met mijn fietsvakantie naar Luxemburg. Door Belgie gereden kwam ik in Luik, geen fietspaden en inderdaad rondrassende auto's om je heen. Zo kwam ik in een tunneltje en werd bijna aangereden voor speigels van een caravan. Luik heeft hoge stoepen en de bus raast vlak langs je heen. In de Ardennen vind je ook geen fietspad maar is het best te doen, mooi om door heen te rijden overigens. In dorpjes in Belgie rijd je ook niet op fietsenpaden, het is goed opletten. Gelukkig reed ik op een Mountainbike dus was alles wel een uitdaging wat ik op mij weg tegen kwam. De mensen in Belgie zijn erg gastvrij en behulpzamer als hier in Nederland als je ze de weg vraagt. Een gemoedelijk volk, dat zijn de Belgen. Ze hebben een mooi land, de Ardennen is prachtig. Plaatsen zoals Spa, Malmedy, Luik, Sant Vith (best een aardige hoogte), Luik, Virton, Verviers en Stavelot. Dat zijn plaatsen waar ik doorheen ben gereden, allemaal verschillend en mooi op zich. Ik kan me voorstellen dat de racefiets een ander verhaal is, die dunne 23mm bandjes. Met de Mountainbike is het heel goed te doen. Ik heb best medeleiden met degene die in Belgie een racefiets bezitten, dat is geen pretje. Als je met je dure racefiets het slechte wegdek en het gevaar van auto's om je heen ziet. In Nederland zijn fietspadden goed, het is er veilig en er wordt best rekening gehouden met fietsers in Nederland. Maar net als in Belgie is ook Duitsland een land met weinig goede fietspadden heb ik gemerkt. Ook daar scheuren de auto's langs je heen. In Belgie heb je wel het best verlichtte wegennetwerk van Europa. Dus snap ik niet dat ze wat meer fietspadden maken. Daar is waarschijnlijk geen geld meer voor, de auto is daar veel belangrijker schijnt. Kortom Belgie heeft geen rekening gehouden met de fietsters, het schilt wel een hoop geld en onderhoud.
Fietsonvriendelijk Vlaams Brabant
Mooi gesproken Raff. Met veel plezier heb ik je verhaal gelezen en ik moet beamen: Belgie is tot nog toe het enige land waar ik tijdens het koersen mijn bidonnekes nogal eens verlies.
Maar na twee weken gefietst te hebben in Frankrijk stoor ik me in Nederland ook aan de staat van de fietspaden en al die lullige rotondes waar je als fietser alles en iedereen moet laten voorgaan. Maar toegeven, Belgie spant de kroon!
Succes met je strijd!
Maar na twee weken gefietst te hebben in Frankrijk stoor ik me in Nederland ook aan de staat van de fietspaden en al die lullige rotondes waar je als fietser alles en iedereen moet laten voorgaan. Maar toegeven, Belgie spant de kroon!
Succes met je strijd!
Quoten: Origineel geplaatst door Toni op 09 Augustus 2006
Mooi gesproken Raff. Met veel plezier heb ik je verhaal gelezen en ik moet beamen: Belgie is tot nog toe het enige land waar ik tijdens het koersen mijn bidonnekes nogal eens verlies.
Succes met je strijd!
Gewoon verhuizen naar die ollanders he, zeker en vast.......................
Succes met je strijd!
Gewoon verhuizen naar die ollanders he, zeker en vast.......................
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Ik snap je problemen niet. Kom eens in Nederland fietsen in de zomer op een mooie zondag. Je wilt dan echt niet op een "mooi" fietspad rijden. Het is zo vreselijk druk dat je niet veel anders kan dan ook maar 15 km/h gaan rijden of je moet als een aso overal tussen door gaan slalommen.
Gescheiden fietsstroken van de rijbaan bij provenciale wegen heb je toch volgens mij ook heel veel in België. In Nederland zal het misschien nog wel wat beter zijn, maar in Duitsland is dat weer bijna helemaal niet. Daar moet je gewoon op de weg fietsen en maar hopen dat alle auto's maar genoeg links houden.
De wegenmakers kunnen ze in België idd wel eens op cursus sturen naar 1 van de buurlanden. Want er liggen wat te veel wegen in een conditie alsof jullie een 2e wereld land zijn.
Gescheiden fietsstroken van de rijbaan bij provenciale wegen heb je toch volgens mij ook heel veel in België. In Nederland zal het misschien nog wel wat beter zijn, maar in Duitsland is dat weer bijna helemaal niet. Daar moet je gewoon op de weg fietsen en maar hopen dat alle auto's maar genoeg links houden.
De wegenmakers kunnen ze in België idd wel eens op cursus sturen naar 1 van de buurlanden. Want er liggen wat te veel wegen in een conditie alsof jullie een 2e wereld land zijn.
Net gisteren bijna van mijn fiets gereden door een rottige verkeerssituatie in de kempen (onveilig fietspad) dus kan me helaas erg vinden in je bevindingen.......
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Ik ben benieuwd wat je een onveilig fietspad noemt?
Ik was zaterdag ook in het zkh belandt als ik niet heel alert was geweest. Een auto uit een uitrit op een industrieterein zag me niet. Ik kon nog net de weg op sturen, maar de moterkap kwam toch tot een cm of 30 bij me.
Ik was zaterdag ook in het zkh belandt als ik niet heel alert was geweest. Een auto uit een uitrit op een industrieterein zag me niet. Ik kon nog net de weg op sturen, maar de moterkap kwam toch tot een cm of 30 bij me.
In de kempen is het ook niet veel beter waar ik woon en train. Hier en daar wat fietspaden, maar dan weer last van voorliggende fietsers, maar dat is niet zó erg. En vlak in de buurt is een fietspad met klinkers/dallen dat langs geen kanten rijdt en de rijweg voor de auto's zijn ze nu aan het vernieuwen met asfalt. Het probleem is dat die weg nog in heel goede staat was, als alle fietspaden er zo uitzagen. Soms heb je dan weer van die fietspaden die te breed zijn om alleen op te fietsen, maar net iets te smal voor met twee, enz.
En natuurlijk zijn er dan nog eens de mensen die niets met de fiets te maken hebben en het niet apprecieren als je alleen maar pardon roept als je voorbij komt en dan beginnen ze weer gaan te roepen en dan nog eens de buschauffeurs die denken dat ze alles mogen enz...
En die putten soms in de weg elke koers zie je wel een paar drinkenbussen over de weg rollen. Pas is er zelfs nog een vriend van me serieus gevallen omdag hij in een putje reed, wat hij niet zien aankomen had. Je kan zeggen eigen schuld dikke buld, maarja de baan kan ook beter.
Conclusie: wat zijn wij, fietsers, om te zeggen dat alles slecht is. Wij zijn daarop kwaad of zijn erdoor geïrriteerd, maar anderen weer door iets anders waar zij mee geconfronteerd worden.
En natuurlijk zijn er dan nog eens de mensen die niets met de fiets te maken hebben en het niet apprecieren als je alleen maar pardon roept als je voorbij komt en dan beginnen ze weer gaan te roepen en dan nog eens de buschauffeurs die denken dat ze alles mogen enz...
En die putten soms in de weg elke koers zie je wel een paar drinkenbussen over de weg rollen. Pas is er zelfs nog een vriend van me serieus gevallen omdag hij in een putje reed, wat hij niet zien aankomen had. Je kan zeggen eigen schuld dikke buld, maarja de baan kan ook beter.
Conclusie: wat zijn wij, fietsers, om te zeggen dat alles slecht is. Wij zijn daarop kwaad of zijn erdoor geïrriteerd, maar anderen weer door iets anders waar zij mee geconfronteerd worden.