Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Droge smering voor op de ketting

wacko
Forum-lid

wacko 07 aug 2006 22:18

Hallo
Is er iemand die ervaring heeft met droge smerende olie van Shimano voor op de ketting. Ik gebruik het sinds kort op mijn ketting van mijn racefiets en het bevaltme prima. Er blijft weinig vuil aan de ketting hangen. Ik vraag me echter wel af wat het met de levensduur van mijn ketting doet. Smeert het bijvoorbeeld wel goed genoeg. Is er iemand die daar ervaring mee heeft? 

wezep
Forum-lid

Gebruikersavatar wezep 08 aug 2006 12:57

Quoten: Origineel geplaatst door Wacko op 07 Augustus 2006

Hallo
Is er iemand die ervaring heeft met droge smerende olie van Shimano voor op de ketting. Ik gebruik het sinds kort op mijn ketting van mijn racefiets en het bevaltme prima. Er blijft weinig vuil aan de ketting hangen. Ik vraag me echter wel af wat het met de levensduur van mijn ketting doet. Smeert het bijvoorbeeld wel goed genoeg. Is er iemand die daar ervaring mee heeft? 

Gebruik je alleen de droog smeer olie?Heb namelijk begrepen dat je eerst normale olie erop moet doen, dit laten intrekken en afnemen en daarna pas de droogsmeer olie.
Race: Giant TCR en Giant Propel
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity

wacko
Forum-lid

wacko 08 aug 2006 22:52

Ja, alleen droge smeerolie. Ik ontvet me ketting verder nooit. Maak hem na iedere tocht schoon met een droge doek. Dus echt vies wordt ie nooit.

ts-biker
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar ts-biker 09 aug 2006 12:06

Ik gebruik Boeshield T-9 & ben daar zeer tevreden over.

daveke
Forum-lid

daveke 09 aug 2006 18:20

Ik gebruik ProLink Chain Lube van ProGold Lubricants. Zeer fijne olie, smeert goed maar is daarbij wel nodig vaker de ketting te olieen. Ik smeer de ketting denk ik iedere 200-300 km. Grootste voordeel, vanwege het gebruik van een technologie die ook in de mijnen wordt gebruikt trekt de ketting absoluut geen vuil aan en blijft ze mooi schoon!
Science of Performance!

cube-r
Forum-lid

cube-r 20 aug 2006 15:35

Quoten: Origineel geplaatst door big rosa op 08 Augustus 2006

Ik heb ruim een jaar Supreme black gebruikt dat is een droge olie op grafiet basis heeft 1 voordeel je ketting trekt absoluut geen vuil aan. Maar..................................na 4100 km de ketting totaal versleten ondanks goed onderhoud. De maker van het goedje Jan.Verbunt claimt dat je er bij goed onderhoud dik 12000 km zonder problemen er mee kan rijden, nou niet dus!!!! en geloof me ik onderhoud mijn ketting uitstekend! heb een nieuwe ketting laten monteren en lekker weer gewoon olie van Tacx erop en elke 200 kilometer opnieuw indruppelen de ketting blijft lekker stil en smeert uitstekend. nder normale omstandigheden gaat en ketting voor de racefiets ongeveer tussen de 6 en 8 duizend km mee , ligt ook uiteraard of je vaak in stoffige of natte omstandigheden rijdt maar ik zal er cker niet ver naast zitten.. Een goede buur rijdt op zijn jan jansen fiets, afgemonteerd met shimano 105 al ruim 14000 km zonder ketting of tandwielen te hebben vervangen , zegt er wel bij dat hij nu wel hard aan wat nieuws toe is want het gaat nu wat minder lekker rijden , ach mag ut!

hoe goed je je ketting ook onderhoud is niet het belangrijkst. het belangrijkst is hoe je ermee omgaat ik onderhoud me ketting ook goed smeer hem trouwens ook mee droog smerende olie erg tevreden over. maar als je je ketting vaak scheef hebt staan of als je vaak hard aanzet ( bv met wedstrijden ) dan slijt een ketting vele malen sneller ik zelf doe meestal 4000 km met ketting en dan is die al erg versleten maar ik ken ook mensen die 2500 km rijden op hem ketting en geloof me dat hij hem goed onderhoud want het is een fietsenmaken.

beukje
Forum-lid

beukje 23 aug 2006 03:07

Een goed onderhouden ketting gaat zo'n 4000 km mee. Ik meet de slijtage met een slijtagemeter (Rohloff). Ik geloof geen snars van verhalen dat een ketting 12000 km mee zou gaan. Ja, je kan er natuurlijk mee blijven rijden totdat er echt niet meer mee te fietsen valt. Dan haal je misschien wel 12000 km. Maar overslaande kettingen, slecht schakelen, rammelende kettinggeluiden en kans op kettingbreuk met alle gevolgen van dien daar heb ik geen trek in. Ik heb eerder ervaring met een kortere levensduur van 4000 km dan een langere. ndanks het gebruik van kwalitatief goede smeeroliën.
Beter alleen op de fiets dan eenzaam op de tandem.

colnagofreak
Forum-lid HC

colnagofreak 28 aug 2006 21:40

Quoten: Origineel geplaatst door Beukje op 23 Augustus 2006

Een goed onderhouden ketting gaat zo'n 4000 km mee. Ik meet de slijtage met een slijtagemeter (Rohloff). Ik geloof geen snars van verhalen dat een ketting 12000 km mee zou gaan. Ja, je kan er natuurlijk mee blijven rijden totdat er echt niet meer mee te fietsen valt. Dan haal je misschien wel 12000 km. Maar overslaande kettingen, slecht schakelen, rammelende kettinggeluiden en kans op kettingbreuk met alle gevolgen van dien daar heb ik geen trek in. Ik heb eerder ervaring met een kortere levensduur van 4000 km dan een langere. ndanks het gebruik van kwalitatief goede smeeroliën.

Ik heb exact dezelfde ervaring, met veel droog weer haal ik wel eens 5000 km maar dan houd het toch echt op!
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

Plaats reactie