Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Remblokje weg.

ronengels
Forum-lid

ronengels 01 aug 2006 02:07

Vanmiddag tijdens mijn rondje, fietste ik op een stoplicht af, en moest tot mijn schrik constateren dat de voorrem geen weerstand meer gaf, en ook geen enkele remwerking meer leverde.Gelukking had ik voldoende afstand om met alleen de achterrem tot stilstand te komen.Na tot stilstand gekomen te zijn bleek al snel wat de oorzaak was. Het linker Swisstop remblokje uit de 0G voorrem was verdwenen. De rem zelf, inclusief het blokhoudertje, was in orde. Ik moet zeggen dat ik toch onaangenaam verrast was. Stel je voor dat ik wel hard had moeten remmen, dat had tot zeer ongewenste resultaten kunnen leiden.Er vanuit gaande dat het blokje niet zomaar 'gedesintegreerd' kon zijn moest het ergens er uit gevallen zijn. De laatste keer dat ik geremd had was 4 kilometer eerder bij een ander stoplicht, en toen was alles in orde. Ik heb dus besloten om die vier kilometer rustig terug te rijden, en te kijken of ik het kon vinden.Het bleek te liggen voor dat stoplicht precies waar ik stilgestaan had. Na het blokje weer teruggeplaatst te hebben, heb ik toch maar mijn rondje afgemaakt. Het terugplaatsen ging zonder enige moeite. Het gleed er zonder noemenswaardige weerstand in. Waarschijnlijk heb ik voor het stoplicht mijn fiets iets naar achteren laten rollen, en tegelijkertijd geremd, waardoor het blokje uit de houder is getrokken. Ik ga toch maar eens kijken of ik het niet iets vaster in de houder kan krijgen.
Harde wind is meestal tegen.

theriddler
Forum-lid

theriddler 01 aug 2006 12:17

Zat die er in de goede richting in, anders kan je hem niet goed vastzetten.
Columns/ Hoogteprofielen /verslagen en veel meer! <br>
<a target="_blank" href= "http://www.peterkroes.nl">De Mannen</a><br>

ilgrasso
Forum-lid

ilgrasso 01 aug 2006 12:43

Ron,
Lastig probleem en niet geheel zonder gevaar zoals je zelf al zegt.
Hetzelfde probleem heb ik ook eens gehad met wat oudere kurk blokjes van Corima in een record rem. Bij heel droog weer droogde het kurk iets uit waardoor het kromp en uit de houder kon vallen. Ik heb destijds de blokjes vervangen waarna het probleem over was.
WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 02 aug 2006 23:30

Waarschijnlijk een erg stomme vraag van mij maar zit er geen splitpennetje in dan om dat blokje tegen de richting ook enigzins op de plek te houden? Bij mijn shimano XT cardridges zit dat iig wel

ronengels
Forum-lid

ronengels 03 aug 2006 01:28

Quoten: Origineel geplaatst door scottwilko op 02 Augustus 2006

Waarschijnlijk een erg stomme vraag van mij maar zit er geen splitpennetje in dan om dat blokje tegen de richting ook enigzins op de plek te houden? Bij mijn shimano XT cardridges zit dat iig wel

Nee. Geen stomme vraag trouwens hoor, en dat had waarschijnlijk dit probleempje voorkomen. Nu ga ik het maar gewoon vastlijmen, dat vind ik wel een prettiger idee.
Harde wind is meestal tegen.

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 03 aug 2006 21:14

Niet meer stil gaan staan bij stoplichten lijkt mij de beste oplossing
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 04 aug 2006 18:58

Oke dus als ik het goed begrijp is het bij 0G zo, dat de 2 gram gewichtsbesparing van een splitpennetje zwaarder wegen dan de veiligheid.

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 04 aug 2006 19:00

Campa heeft toch ook geen schroefje of pennetje om het remblokje op zn plaats te houden?
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

rolandt
Forum-lid

rolandt 04 aug 2006 19:17

Quoten: Origineel geplaatst door Scepticus op 04 Augustus 2006

Campa heeft toch ook geen schroefje of pennetje om het remblokje op zn plaats te houden?

Is Shimano dan de enige slimmerik die z'n remblokje vastzet?

sharkman
Forum-lid

sharkman 04 aug 2006 23:17

Mavic (tektro) doet dit net zo goed. Die schroefjes kunnen zich akelig snel met het al van de houders verenigen waarna je ze met geen mogelijkheid meer los krijgt. Zowel Shimano als Mavic kunnen weer geen fatsoenlijke remblokken maken en zo is het altijd wat.
In de praktijk heeft shimano het beste systeem maar met kurk/carbon blokken is ook dat systeem niet feilloos dus lijmen is bij losse blokken wel het devies.

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 04 aug 2006 23:53

Quote: Origineel geplaatst door Sharkman op 04 Augustus 2006
Zowel Shimano als Mavic kunnen weer geen fatsoenlijke remblokken maken en zo is het altijd wat.

En daarom heb ik ook op mijn mtb vervangingsblokjes van BBB zitten welke goed passen, of dit ook opgaat voor de race uitvoering weet ik niet.

Plaats reactie