Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

zadelpen komt niet uit frame

swijland
Forum-lid

swijland 31 jul 2006 16:02

Beste lezer,

Deze week heb ik een Colnago Tecnos op de kop kunnen tikken voor een vriend van mij voor 450 euro met een Chorus alu groep erop en Ksyrium Elite wielen.

Het frame zag er niet tip top meer uit, maar dat hoefde niet perse. Zolang het maar zou fietsen.

1 probleem heeft zich echter voorgedaan: zoals wel vaker bij stalen frames zit de zadelpen vast(geroest?) in de staande buis. Ik heb de pen al vastgezet in de bankschroef, maar en er ontroestingsmiddel ingedaan, alleen is tijdens het draaien de zadelpen afgebroken.

Heeft iemand nog suggesties hoe uit dit fijne frame de rest van de zadelpen te verwijderen? De zadelpen is een Selcof alu uitvoering.

Misschien iets met verhitten of uitzagen misschien? als iemand ideeen of ervaring heeft, laat het dan even horen.

Bij voorbaat dank,

Stephan

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 31 jul 2006 19:01

Uit ervaring:
met een ijzerzaag zo recht mogelijk IN de zadelpen een groef zagen tot je bijna er doorheen bent en dus bijna aan de framebuis zit.
Als je netjes recht ingezaagd hebt heb je nog een flinterdun stripje zadelpen onder die groef zitten. Met een hele dunne schroevedraaier tik je dat laatste stukje ook kapot. De spanning kan dan van de zadelpen af en je kunt hem er zo uittrekken. Als hij nog vastgeroest zit kun je in elk geval langzaam maar zeker er kruipolie tussen krijgen.
Zie ook onder Zadel + zadelpen het topic "Zadelpen muurvast".
Less is bore

sharkman
Forum-lid

sharkman 31 jul 2006 21:56

Goed metaalbewerkingsbedrijf (of fietsenmaker??) moet wel een ruimer (reibahl heet zoiets in het duits geloof ik). Deze kan worden gebruikt om een zadelbuis te ruimen maar ook om een pen uit te frezen.

zaffeltje
Forum-lid

zaffeltje 07 aug 2006 03:01

Quoten: Origineel geplaatst door SWijland op 31 Juli 2006

Beste lezer,Deze week heb ik een Colnago Tecnos op de kop kunnen tikken voor een vriend van mij voor 450 euro met een Chorus alu groep erop en Ksyrium Elite wielen.Het frame zag er niet tip top meer uit, maar dat hoefde niet perse. Zolang het maar zou fietsen.1 probleem heeft zich echter voorgedaan: zoals wel vaker bij stalen frames zit de zadelpen vast(geroest?) in de staande buis. Ik heb de pen al vastgezet in de bankschroef, maar en er ontroestingsmiddel ingedaan, alleen is tijdens het draaien de zadelpen afgebroken.Heeft iemand nog suggesties hoe uit dit fijne frame de rest van de zadelpen te verwijderen? De zadelpen is een Selcof alu uitvoering.Misschien iets met verhitten of uitzagen misschien? als iemand ideeen of ervaring heeft, laat het dan even horen.Bij voorbaat dank,Stephan

Ik had hem zelf nooit in een bankschroef gezet. Nu die afgebroken is ben je veel verder van huis.

gene
Forum-lid

gene 07 aug 2006 03:34

Door nu te zeggen wat hij niet had moeten doen help je hem niet verder.
Ik denk ook dat de enige mogelijkheid is de pen overlangs door te zagen. Het is een werkje dat wel een uur en meer geduld vraagt. Ik heb eens een zadelpen met een elektrische schrobzaag doorgezaagd, gaat snel maar je moet extra voorzichtig zijn om niet in het frame te zagen. 

tyrw
Forum-lid

tyrw 07 aug 2006 10:21

Wel een mooi frame :)

Succes met uitzagen, het is inderdaad de enige manier vrees ik nu hij is afgebroken.

zaffeltje
Forum-lid

zaffeltje 07 aug 2006 21:57

Quoten: Origineel geplaatst door gene op 07 Augustus 2006

Door nu te zeggen wat hij niet had moeten doen help je hem niet verder.
Ik denk ook dat de enige mogelijkheid is de pen overlangs door te zagen. Het is een werkje dat wel een uur en meer geduld vraagt. Ik heb eens een zadelpen met een elektrische schrobzaag doorgezaagd, gaat snel maar je moet extra voorzichtig zijn om niet in het frame te zagen. 

Ik zou het laten doen, door een fietsendealer in de buurt.

f.dekluiver
Forum-lid

f.dekluiver 07 aug 2006 22:02

je kan met een ijzerzaag (alleen de zaag dus ) een zaag snede maken over de totale lengte van de zadelpen van binnenuit als je dit 2 a 3 x doet kan je met een griptang zo de brokken zadelpen eruit halen
dit is mij gelukt met een carbonframe
wel voorzichtig zagen natuurlijk dat je niet in het frame zaagt

cola boven en ondererin laten lopen werkt soms oom

swijland
Forum-lid

swijland 08 aug 2006 11:55

Prima idee. Dat met die zaag ga ik maar eens proberen. Ik had al zitten denken aan boren, maar dat durf ik momenteel nog niet.

Ik laat jullie weten hoe het afloopt.

abraxes
Forum-lid

abraxes 08 aug 2006 12:34

Is het wel roest? (helaas zonder verder nuttige tips te hebben (een paar nachtjes in de cola hielp wel een bij een vastzittende zuiger))

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 08 aug 2006 18:55

Quote: Origineel geplaatst door F. de Kluiver op 07 Augustus 2006
je kan met een ijzerzaag (alleen de zaag dus ) een zaag snede maken over de totale lengte van de zadelpen van binnenuit als je dit 2 a 3 x doet kan je met een griptang zo de brokken zadelpen eruit halendit is mij gelukt met een carbonframe wel voorzichtig zagen natuurlijk dat je niet in het frame zaagt cola boven en ondererin laten lopen werkt soms oom

Kijk even naar mijn post hier een stuk boven.
Niet helemaal doorzagen maar eht laatste randje met een schroevendraaier opentikken.
Less is bore

abraxes
Forum-lid

abraxes 08 aug 2006 20:40

Quoten: Origineel geplaatst door Daniel1975 op 08 Augustus 2006

Quote: Origineel geplaatst door F. de Kluiver op 07 Augustus 2006

je kan met een ijzerzaag (alleen de zaag dus ) een zaag snede maken over de totale lengte van de zadelpen van binnenuit als je dit 2 a 3 x doet kan je met een griptang zo de brokken zadelpen eruit halen
dit is mij gelukt met een carbonframe
wel voorzichtig zagen natuurlijk dat je niet in het frame zaagt

cola boven en ondererin laten lopen werkt soms oom

Kijk even naar mijn post hier een stuk boven. Niet helemaal doorzagen maar eht laatste randje met een schroevendraaier opentikken.

Nu zie ik evenwel dat cola eerder werg genoemd. Ik zou deze mogelijkheid niet zonder meer uitsluiten maar tegelijkertijd rijst wel de vraag of de lak van het frame niet wordt aangetast.

Plaats reactie