Wou even het onderstaande bericht onder de aandacht brengen. Het is al langer bekend dat carbon steeds meer gebruikt wordt voor militaire doeleinden, waardoor de aanvoer voor de fietsindustrie steeds problematischer wordt. M2Racer lijkt het eerste slachtoffer te zijn... Wie gaan volgen is de vraag... En gaat de high-end fietsindustrie reageren door andere hoogwaardige materialen te gaan gebruikten... Citaat van www.cyclingnews.com.
M2Racer closes
The global shortage of carbon fiber claimed its first bike industry victim at the end of last month when US boutique parts maker M2Racer closed its doors.
According to a statement on the company's website, "In the past few weeks, M2RACER's supply of high modulus prepreg carbon fiber has been shut off due to the heavy worldwide military and aerospace use. Carbon fiber is used in nearly 50% of the M2RACER product lineup. In addition, the price of titanium and exotic aluminum alloys that we use has nearly tripled in the past 18 months. Due to the unavailability of carbon fiber and excessive material cost increases, M2RACER can no longer be able to provide our valued customers with lightweight, high performance, and well priced cycling components.
"M2RACER has closed its doors permanently as of June 30, 2006."
Unfortunately, cost increases and difficulties in obtaining raw materials likely are hitting other higher-end and boutique operations. Unless this trend reverses itself (or at least levels off), M2Racer may be among the first victims but will almost certainly not be the last.
Carbon: hoelang nog?
-
- Forum-lid HC
Je kunt het ook anders bekijken. Als de vraag toeneemt heb je ook kans dat meerdere chemie bedrijven zich gaan toeleggen op de fabrikatie van carbonvezels. Als ze dan ook nog eens de produktie opschroeven kan het zomaar zo zijn dat de prijs van carbon gaat zakken in de komende jaren waardoor alu uit de gratie gaat geraken in de middenklasse fietsen
Op het ogenblik gaat de wereldeconomie naar een toppunt in de economische cyclus; door de grote vraag is nu alle grondstof duur. Hierop zal gereageerd worden door de uitbouw van productiecapaciteit en productie wat een daling van de prijzen zal meebrengen. Heden is de concensus dat tegen 2008 een dieptepunt in de grondstoffenprijzen zal bereikt zijn. Er is helemaal geen structurele schaarste.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Disco rijdt al 6 jaar enkel op carbon.
Dat frame van vlas is voor mij op dit moment niets anders dan een leuk marketing verhaaltje om goed te praten hoe je de productie kosten een beetje drukt. Ik moet 1e maar eens zien of er ook maar iets waar van is.
Dat frame van vlas is voor mij op dit moment niets anders dan een leuk marketing verhaaltje om goed te praten hoe je de productie kosten een beetje drukt. Ik moet 1e maar eens zien of er ook maar iets waar van is.
En Liquigas zal wel op alu rijden omdat de carbon Bianchi;s zo slap zijn denk ik....
Wat je nu heel veel ziet is wat ik noem 'carbon om het carbon' ofwel frames en onderdelen dusdanig matig geconstrueerd dat het helemaal niet beter, lichter of stijver is dan alu, maar alleen vanwege het magische 'weave' motiefje wordt het verkocht.
Als die producten zouden verdwijnen zou dat zeker geen gemis zijn nee.....
Maar b.v. de Cervelo R3 of LW wieltjes zou ik in de toekomst graag ook nog zien rondrijden.
Wat je nu heel veel ziet is wat ik noem 'carbon om het carbon' ofwel frames en onderdelen dusdanig matig geconstrueerd dat het helemaal niet beter, lichter of stijver is dan alu, maar alleen vanwege het magische 'weave' motiefje wordt het verkocht.
Als die producten zouden verdwijnen zou dat zeker geen gemis zijn nee.....
Maar b.v. de Cervelo R3 of LW wieltjes zou ik in de toekomst graag ook nog zien rondrijden.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
De Colnago C50 is een fiets die qua stijfheid en gewicht niet opkan tegen fietsen als de Scott CR1, Canyon F10 en Cervelo R3 etc, maar alles bij elkaar blijkbaar toch erg prettige allround eigenschappen bezit.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
-
- Forum-lid
Quoten: Origineel geplaatst door Scepticus op 06 Augustus 2006
En Liquigas zal wel op alu rijden omdat de carbon Bianchi;s zo slap zijn denk ik....Wat je nu heel veel ziet is wat ik noem 'carbon om het carbon' ofwel frames en onderdelen dusdanig matig geconstrueerd dat het helemaal niet beter, lichter of stijver is dan alu, maar alleen vanwege het magische 'weave' motiefje wordt het verkocht.Als die producten zouden verdwijnen zou dat zeker geen gemis zijn nee.....Maar b.v. de Cervelo R3 of LW wieltjes zou ik in de toekomst graag ook nog zien rondrijden.
Dit klopt niet helemaal, ik heb diverse liquigas rijders op een 928-l gezien tijdens de eneco tour vorig jaar. De 928 l is trouwens een lekker fietsje.
En Liquigas zal wel op alu rijden omdat de carbon Bianchi;s zo slap zijn denk ik....Wat je nu heel veel ziet is wat ik noem 'carbon om het carbon' ofwel frames en onderdelen dusdanig matig geconstrueerd dat het helemaal niet beter, lichter of stijver is dan alu, maar alleen vanwege het magische 'weave' motiefje wordt het verkocht.Als die producten zouden verdwijnen zou dat zeker geen gemis zijn nee.....Maar b.v. de Cervelo R3 of LW wieltjes zou ik in de toekomst graag ook nog zien rondrijden.
Dit klopt niet helemaal, ik heb diverse liquigas rijders op een 928-l gezien tijdens de eneco tour vorig jaar. De 928 l is trouwens een lekker fietsje.
Fly like an Eagle!
Old Warriors Never Die
Old Warriors Never Die
@Raff
Lees je de discussies wel? In deze discussie zeg je 2 keer dat Trek bij alu blijft zweren, in een ander topic heb je dat ook al beweerd. En keer op keer krijg je te horen dat ploegen die met Trek fietsen, op carbon frames rijden. Er zijn uiteraard alu frames te koop, maar dat is door de prijs. Deze frames zijn echter al jaren vrijwel ongewijzigd. De carbon frames wijzigen echter meer, en er komen ook elke jaar weer een nieuwe versie bij. Ondertussen hebben ze volgens mij meer carbon dan alu modellen.
Lees je de discussies wel? In deze discussie zeg je 2 keer dat Trek bij alu blijft zweren, in een ander topic heb je dat ook al beweerd. En keer op keer krijg je te horen dat ploegen die met Trek fietsen, op carbon frames rijden. Er zijn uiteraard alu frames te koop, maar dat is door de prijs. Deze frames zijn echter al jaren vrijwel ongewijzigd. De carbon frames wijzigen echter meer, en er komen ook elke jaar weer een nieuwe versie bij. Ondertussen hebben ze volgens mij meer carbon dan alu modellen.