Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Goedkope fiets...

duco
Forum-lid

duco 30 jul 2006 21:31

Hallo allemaal,

ik lees nu al enkele weken aandachtig dit forum en vraag me af of de fietsen alleen voor de show zijn of dat er ook nog mee gefietst wordt? Als ik de discussies lees gaat het alleen maar over hoe duur dit, en hoe exclusief dat..
Ik rijd zelf op een batavus van 125,- volgens mij kopen jullie daar nog niet eens een fietsbel voor... Nu is het wel zo dat ik nog maar net begonnen ben en tot voor 2 weken nog nooit verder had gefietst als 20 km. pff... Ben nu 3x per week serieus aan het fietsen met een gemiddelde snelheid van ongeveer 28 km. p/u. Als er nog iemand een site weet over juiste fietshouding en trainings opbouw hoor ik dat graag!

PS. het is niet mijn bedoeling mensen te kwetsen als ik schrijf 'jullie' bedoel ik alleen dat ik uit dit forum het idee krijg dat er voor de meeste wielrenners geen leven mogelijk is zonder een fiets van 5000,- ..

colnagofreak
Forum-lid HC

colnagofreak 30 jul 2006 21:48

Nou, dat is niet zo hoor!Ik ben ook begonnen op een 2de hands koga-miyata van nog geen 1000 gulden toendertijd. Ben ook begonnen met rondjes te rijden in de buurt.
De meeste fietsers beginnen natuurlijk ook niet met een fiets van 5000 euro!
Later werden dit toertochten, daarna weer klassiekers en cyclo's en buitenland reizen. Dan wordt het een passie !! Niet alleen voor het fietsen, maar ook voor de fiets zelf en het materiaal. Ik rij nu zelf ook op een Colnago C50.Als je kan betalen, en je hebt het ervoor over gewoon doen!Ik  rij tussen de 10.000 en 12.000 km per jaar en heb er iedere dag plezier van!!
Dus pas maar op, voor je verder gaat met dat fietsen.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

ted038
Forum-lid

ted038 30 jul 2006 22:13

tja, daar koop ik idd geen fietsbel voor, want op mijn fiets geen fietsbel  (koos spee, just sue me)
Maar zo te zien ben je al goed bezig, belangrijkste is idd de lol in het fietsen.
Langzaamaan zal de passie alleen maar groeien, en ondanks dat je het goed red op je huidig juweeltje (of juist omdat deze aan vervanging toe is), stap je eens op een andere racefiets van een vriend of bij een proefrit bij een dealer, en merk je ineens dat het ook anders kan.
Zelf begonnen (17 jaar terug  ) op een simpele herenfiets met wel 1 versnelling voor de lol steeds sneller gaan fietsen.  Die ging echter kapot en van mijn vakantiewerk geld toen een echt goede atb (in mijn ogen toen dan) gekocht, een giant terrago met stx-xc erop als ik het goed herinner. Ook hier erg veel plezier mee gehad, helaas vond iemand anders deze ook leuk en werd gestolen, Gelukkig had ik deze verzekerd, en met wat weer wat geld erbij had ik ineens een giant atx 880 met een rocj shox judy C in haden en XT afmontage, wederom was ik er  erg blij mee en ging er weer een wereld voor mij open. (zelfde verhaal ook met racefietsen bij mij, maar dat zal ik jullie besparen)
En om een lang verhaal iets korter te maken, ik was met iedere fiets tevreden en voldeed dus aan mijn verwachting, echter toen ik door omstandigheden een andere (duurdere) atb ging kopen, merkte ik pas dat duurder inderdaad ook beter fietst (in mijn gevallen dan). 
Boven de 2.500 euro moet je (voor een hardtail) idd wel een echte materiaalfreak of op minimaal amateur nivo rondrijden, al mag iedereen uiteraard fietsen op de fiets die hij wil.
postamble();

auke
Forum-lid

auke 31 jul 2006 01:48

Ik denk dat ik ook een flink aantal duizenden kilometers per jaar fiets, en heb zo in de loop van mijn huidige leventje 6 fietsjes versleten waarvan ik de laatste 4 allemaal heb bewaard (en waarvan de laatste net splinternieuw is). Van de resterende oudere drie heb ik nu de een na oudste helemaal opgeknapt; het frame (Eddy Mercx met Columbus SLX buizen) in mat zwart overgespoten, de goede onderdelen flink opgepoetst en de verwaarloosde delen vervangen door of nieuwe 2e handsjes van marktplaatst.nl of door vervangen onderdelen van mijn een na nieuwste fiets. Resultaat: heel veel nieuw fietsplezier op een fiets uit 1990 (wat betreft het frame en een aantal onderdeeltjes althans; wielen, remmen, cranks en derailleurs allemaal vervangen, soort van eigen variatie op pimp my bike).
Dus ja, mijn oudste fiets gaat voor regenweertourtjes en crossfietsen (een giant uit 1986), mijn opgepimpte Eddy Mercx (1990) voor zomerse toerritjes en rustige duurtrainingen, mijn Batavus Pro (2001) voor snelle groepstrainingen, en nu sinds afgelopen vrijdag een nieuwe Canyon (2006) voor de wedstrijdjes.
Het is niet zozeer dat het nieuwste van het nieuwste altijd het beste is. Okay, die nieuwe Canyon fietst verreweg het strakst, soepelst en mooist, maar ik denk dat het nostalgische gevoel van mijn oude Eddy Merxc toch dat extra beetje meer heeft en het pimpgevoel van het nieuwste van het nieuwste (en let wel een Canyon is geen Pinarello of DeRosa) overstijgt. Als een oude fiets goed is onderhouden en de wielen goed en strak zijn (met goede bandjes), dat alles soepel remt en schakelt, en dat het ketting heerlijk geolied ratelt, en er zich geen speling op naven, bracket en balhoofd bevindt, en alle onderdelen bovenal goed op maat afgesteld staat dan is er niets dat je in de weg om heerlijk van een oude fiets (en dus fietstocht) te genieten.
Neemt niet weg dat de consumptiemaatschappij van ons verlangt voortdurend het nieuwste van het nieuwste te willen bezitten. En ja, als je nu maar zo om de 5 jaar instapt in de wereld van het nieuwste van het nieuwste dan voel je ook wel dat er vooruitgang wordt geboekt, echter met de mentaliteit van de Dalai Lama dan zijn deze vormen van vooruitgang echter maar gerommel in de marge............. ik bedoel een Campagnolo Record carbon bidonhouder is bijna even duur als jouw racefiets, maar of het water daar nou beter van smaakt vraag ik me af. Ach het is als in de dierenwereld, het pauwtje met de mooiste veertjes verovert het mooiste vrouwtje.............
Maar voor de liefhebber, toch mooi, zo'n oude opgepimpte Eddy Mercx, vooral als alles nog zo soepel en vertrouwd loopt.........

razenderoeland
Forum-lid

Gebruikersavatar razenderoeland 31 jul 2006 11:24

Ik kan helemaal meegaan in jullie kijk op fietsen. Momenteel ben ik aan het kijken naar een leuke tweedehands omdat aan mijn huidige fiets toch wel erg veel onderdelen vervangen moeten worden. Deze fiets, een Gazelle champion mondial AB frame, stamt uit 1980. Het vreemde is echter dat wanneer je aangeeft voor rond de 400-450 euro een tweedehands fiets wilt kopen dit voor een heel aantal mensen minderwaardig is. Zelf gaat het mij in eerste instantie om het plezier dat je met fietsen beleeft.
Hoe sterk is de eenzame fietser...

casran
Forum-lid HC

casran 31 jul 2006 11:29

Quoten: Origineel geplaatst door Duco op 30 Juli 2006

... PS. het is niet mijn bedoeling mensen te kwetsen als ik schrijf 'jullie' bedoel ik alleen dat ik uit dit forum het idee krijg dat er voor de meeste wielrenners geen leven mogelijk is zonder een fiets van 5000,- ..

Ja, dat heb je natuurlijk op een fietsforum: daar troepen de iets meer fanatieke fietsers samen.Ik bedoel maar: mijn vader gaat minder dan 5 keer per jaar met een koersfiets rijden, heeft dus geen fiets van 1000 euro nodig, maar registreert zich ook niet op fietsfora. Omgekeerd moet ik ook niet verwonderd zijn dat ik op een forum over fotografie mensen aantref met super dure fototoestellen.

www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 31 jul 2006 12:26

Fanatiekelingen kopen nu eenmaal dure spullen als ze het zich kunnen veroorloven. Ik ken ook mensen die oordopjes van 270 euro kopen, 99 van de bevolking zal het weggegooid geld vinden, maar het blijft hun geld.
Veel fietsen met een oude fiets die je voor weinig hebt gekocht kan nog tegenvallen hoeveel het je in totaal kost als er van alles en nog wat kapot begint te gaan. Ik kijk niet neer op iemand met een stalen fiets met buiscommandeurs, fietsen doe je met je benen en niet met je portomonnee . Hoe het kan dat die portomonnee iedere keer weer leeg is snap ik helemaal niet
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

vanpersie
Forum-lid

vanpersie 31 jul 2006 16:32

Ik ben vorige zomer ook begonnen, na een ritje met een geleende peugot van 30 jaar oud, heb ik deze gekocht. Maar na ik wat tochjes had gemaakt wilde toch meer. Ik heb nu nog geen super dure of bijzondere fiets, maar dat hoeft voor mij ook niet, je fiets moet gewoon geschikt voor wat  jij er mee wilt doen. Dus of deze 125 euro of 4000 euro kost, ik denk dat iedereen er evenveel plezier van heeft. 

auke
Forum-lid

auke 31 jul 2006 19:03

Quoten: Origineel geplaatst door Duco op 30 Juli 2006

Hallo allemaal,ik lees nu al enkele weken aandachtig dit forum en vraag me af of de fietsen alleen voor de show zijn of dat er ook nog mee gefietst wordt? Als ik de discussies lees gaat het alleen maar over hoe duur dit, en hoe exclusief dat..Ik rijd zelf op een batavus van 125,- volgens mij kopen jullie daar nog niet eens een fietsbel voor... Nu is het wel zo dat ik nog maar net begonnen ben en tot voor 2 weken nog nooit verder had gefietst als 20 km. pff... Ben nu 3x per week serieus aan het fietsen met een gemiddelde snelheid van ongeveer 28 km. p/u. Als er nog iemand een site weet over juiste fietshouding en trainings opbouw hoor ik dat graag! PS. het is niet mijn bedoeling mensen te kwetsen als ik schrijf 'jullie' bedoel ik alleen dat ik uit dit forum het idee krijg dat er voor de meeste wielrenners geen leven mogelijk is zonder een fiets van 5000,- ..

de kunst is gewoon om die E125,- oude Batavus met zo weinig mogelijk middelen zodanig te renoveren dat er een goede fiets uitrolt. Haal de fiets gewoon helemaal uit elkaar, poets elk onderdeeltje en boutje blinkend schoon en bouw hem weer helemaal op. Laat het frame overspuiten, zorg dat crank en balhoofd goed en spelingsvrij zijn. Koop desnoods een paar goedkope Campagnolo wielen, en zet er een nieuw ketting op. En belangrijk: stel hem goed op maat. Zorg dat je goed getraind raakt en dan is er niets mooiers om die toerders met hun E5000,- fietsjes hen het snot voor de ogen te fietsen ; het liefst met de gympen aan natuurlijk!!

razenderoeland
Forum-lid

Gebruikersavatar razenderoeland 31 jul 2006 19:10

Ik kan helemaal met je meegaan Auke. Het is gewoon jammer dat er mede forummers zijn die minderwaardig doen over fietsen van een paar honderd euro.
Hoe sterk is de eenzame fietser...

colnagofreak
Forum-lid HC

colnagofreak 31 jul 2006 19:54

Quoten: Origineel geplaatst door RazendeRoeland op 31 Juli 2006

Ik kan helemaal met je meegaan Auke. Het is gewoon jammer dat er mede forummers zijn die minderwaardig doen over fietsen van een paar honderd euro.

De andere kant is ook, dat er vaak minderwaardig over toerders die b.v. 25 km/uur rijden op hun fiets van 5000 euro. Lees hierboven maar weer, waarom zou je op een fiets van 5000 euro toch altijd het liefst 40 in het uur moeten rijden ???? Als iemand plezier heeft in het fietsen en tevreden is met zijn fiets, prima toch!! Laat gewoon een ieder in zijn waarde.

Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

Plaats reactie