Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Ketting ultegra 10V

zaaf
Forum-lid

zaaf 28 jul 2006 18:13

Ik heb nu ongeveer 1000km gereden met een bij Presto in Oostzaan gekochte Stevens Aspin met een triple Ultegra 10V. De fiets bevalt goed maar de ultegra derailleur allerminst. Het lijkt dat de afstelling niet wil lukken. Bij presto hebben ze 'm een paar keer afgesteld maar de deraileur blijft ratelen, slaat vaak een paar tandwielen over bij het schakelen en loopt gewoon niet lekker. Ik ben voor een second opinion bij een ander geweest en die zegt dat er met de afstelling niets mis is maar dat de ketting zelf niet goed is. Mijn vraag is kan een ketting (ook ultegra, die qua lengte goed is) deze problemen opleveren en heeft iemand dit eerder meegemaakt?

chevalier
Forum-lid

chevalier 28 jul 2006 18:51

Weet je zeker dat er een Shimano 10 speed ketting opzit , en mischien niet eentje voor 9 speed.
Tis maar een idee

speric
Forum-lid HC

speric 28 jul 2006 19:13

probeer anders bij Presto een nieuwe juist ketting te krijgen, als die het goed doet krijg je die van ze. Mocht het probleem daar niet aan liggen, koop jij die ketting. Moeten zij desnoods aan andere der erop zetten.
Ik heb ook zoiets ooit gehad, toen bleek dat de beginstand niet helemaal goed was door dat ik die stel schroefjes had gebruikt voor de beginstand ipv de kabelspanning.
Je kan nog proberen, die schroefjes los te draaien en even goed uitzoeken of de ketting slecht op schakelt, of juist slecht terug schakelt.Vaak gaat het 1 beter dan het ander. zodoende weet je of je de kabellosser, of strakker moet.Maar voorop staat dat het zo niet hoort. Waar het aan ligt, ligt het, ze moeten dit toch oplossen voor/ met je..

succes

dwangarbeider
Forum-lid

dwangarbeider 28 jul 2006 23:29

Aan de ultegra ketting zal het zeer waarschinlijk niet liggen, die zijn echt wel goed.
Als je het probleem niet kunt oplossen door de afstelling zijn er nog wel enkele andere zaken die de schakelwerking kunnen verknoeien :
-glijden de binnenkabels soepel door de buitenkabels?
-is de pat waar je derailleur ingeschroefd is nog wel goed recht?  Elke goede FM heeft een apparaatje waarmee hij de derailleurpat juist kan uitlijnen.  Als de pat niet goed recht staat, zul je nooit ofte nimmer een goede schakelwerking krijgen.

zaaf
Forum-lid

zaaf 28 jul 2006 23:42

Allemaal dank voor de tips, ik ga het morgen (zaterdag) eens rustig proberen. het is te gek voor woorden dat ik het niet voor elkaar krijg. Het klinkt zo simpel wanneer je dit leest.

ts-biker
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar ts-biker 28 jul 2006 23:57

Quoten: Origineel geplaatst door dwangarbeider op 28 Juli 2006

Aan de ultegra ketting zal het zeer waarschinlijk niet liggen, die zijn echt wel goed.
Als je het probleem niet kunt oplossen door de afstelling zijn er nog wel enkele andere zaken die de schakelwerking kunnen verknoeien :
-glijden de binnenkabels soepel door de buitenkabels?
-is de pat waar je derailleur ingeschroefd is nog wel goed recht?  Elke goede FM heeft een apparaatje waarmee hij de derailleurpat juist kan uitlijnen.  Als de pat niet goed recht staat, zul je nooit ofte nimmer een goede schakelwerking krijgen.

Nee hoor, de ultegra 10v kettingen zijn helemaal niet goed, ze zijn veel te snel versleten (soms al na amper 1500 km), koop voor het kleine prijsverschil beter een Dura-ace.Daar ga je meer schakelplezier aan beleven !

Plaats reactie