aerodynamica
Iedereen weet dat aerodynamica bij wielrennen zeer belangrijk is. Lees de test van de wielen maar in het laatste nummer en je ziet dat aerodynamisch boven licht gaat (of toch ongeveer). Hoe zit dit bij vlakke wedstrijden op de mtb? Als je de regionale wedstrijden ziet, gaat het toch allemaal over het vlakke. De veldrijders rijden met hoge carbon velgen. Oké, zij gaan wel iets harder, maar je ziet maar weinig aerodynamische mtb wielen. Als je gemiddeld een 25 km p.u. rijdt op een mtb wedstrijd of toertocht, dan zal de aerodynamica toch bijna zijn rol wel gaan spelen, of niet?
Als je aerodynamische winst wil behalen in MTB wedstrijden zou ik beginnen met de stuurborden af te schaffen en nummers op te spelden op de rug en schouders zoals bij het veldrijden.
De (gemiddelde) snelheden zijn in het mountainbiken over het algemeen te laag om (veel) aerodynamisch voordeel te behalen door aanpassing van de wielen. Gewicht daarentegen is wel een belangrijke factor omdat er veel geklommen moet worden (ook in Nederland) en er veel tempoversnellingen zijn waar lichtere onderdelen voordelig voor het acceleren zijn.
Ik vraag me ook af of hoge velgen (bijv. Momentum) in een MTB aerodynamisch voordeel opleveren t.o.v. een gewone velg als je er een 2.0 of bredere noppenband oplegt.
De (gemiddelde) snelheden zijn in het mountainbiken over het algemeen te laag om (veel) aerodynamisch voordeel te behalen door aanpassing van de wielen. Gewicht daarentegen is wel een belangrijke factor omdat er veel geklommen moet worden (ook in Nederland) en er veel tempoversnellingen zijn waar lichtere onderdelen voordelig voor het acceleren zijn.
Ik vraag me ook af of hoge velgen (bijv. Momentum) in een MTB aerodynamisch voordeel opleveren t.o.v. een gewone velg als je er een 2.0 of bredere noppenband oplegt.
WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.
Zeker het voorbeeld met een 2.0 noppenband is een overpeinzing waard. Mach heeft nu velgen in magnesium (zie elders op dit forum), die stukken lichter zijn dan gewone alu velgen. Dit zal waarschijnlijk een betere investering zijn. De massatraagheid zal aanzienlijk lager zijn.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Notubes velgen en de AC 350's van alu zijn net zo licht als die vuurwerk velgen.
Hoge velgen hebben met crossen het voordeel dat je remmen niet onder je velg geslagen kunnen worden in een botsing/valpartij. En als de sponser toch betaald maakt het niet uit als je ze naar de klote rijdt.
Hoge velgen hebben met crossen het voordeel dat je remmen niet onder je velg geslagen kunnen worden in een botsing/valpartij. En als de sponser toch betaald maakt het niet uit als je ze naar de klote rijdt.