Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

fiets trapt door

miegael
Forum-lid

miegael 22 jul 2006 17:40

Ik heb een vraagje ; ik heb 2 dgn geleden mijn cassette laten vervangen omdat ik ga klimmen in de alpen en nu trapt ie door als ik op de pedalen ga staan of als ik veel kracht zet. Ik kan alleen niet zien of het aan de nwe ketting of cassette licht of dat de cassette op het wiel slipt ( kan dit?) Ik heb zojuist de cassettte eraf gedraaid en ik zie wel lichte beschadigingen aan de ruggen en er zit wat speling op maar ik weet niet of het wel mogelijk is ( dat ze eroverheen slippen ) Hopelijk heb jij al eens eerder van dit probleem gehoord.

Groeten , Michael Schenk

P.s.; ik heb ultegra 9v op miche primato synthesi

chevalier
Forum-lid

chevalier 22 jul 2006 19:45

Waarschijnlijk is je Cassette body versleten, dat is dus waar je cassette op gemonteerd zit, en vastgeschroefd.
Een andere Body eropzetten en je kunt weer goed fietsen, als dat het is.
Maar ik vermoed van wel.

miegael
Forum-lid

miegael 22 jul 2006 22:42

Daar dacht ik ook aan alleen lijkt het me vreemd omdat ik deze wielen en dus ook de body pas 1 maand oud zijn en met de vorige cassette had ik dit probleem niet.

Kan het ook aan de afstelling van de achterderailleur liggen?

Groeten , michael

spietpiet
Forum-lid

spietpiet 23 jul 2006 02:39

Bij Shimano HG 93 kettingen die ik gebruik zit heel dik vet op wat voor problemen kan zorgen. Dit is om de ketting goed te kunnen opslaan maar niet bedoeld als smering. Dit vet is enorm plakkerig en zorgt daarom voor problemen. Ik verwijder deze vet/waslaag altijd meteeen door hem in een bak petroleum uit te spoelen, en hem daarna met de juiste olie te smeren.
Dit kan een mogelijke oorzaak zijn, heb het probleem ook gehad met mijn ATB en was zo opgelost.

miegael
Forum-lid

miegael 23 jul 2006 14:05

Quote: Origineel geplaatst door spietpiet op 23 Juli 2006

Bij Shimano HG 93 kettingen die ik gebruik zit heel dik vet op wat voor problemen kan zorgen. Dit is om de ketting goed te kunnen opslaan maar niet bedoeld als smering. Dit vet is enorm plakkerig en zorgt daarom voor problemen. Ik verwijder deze vet/waslaag altijd meteeen door hem in een bak petroleum uit te spoelen, en hem daarna met de juiste olie te smeren.
Dit kan een mogelijke oorzaak zijn, heb het probleem ook gehad met mijn ATB en was zo opgelost.

Ow dat zou fijn zijn als het dat is ( zou kunnen want hij voelt idd erg vet). Bespaart me een hoop geklooi. Ik ga het meteen proberen! dank voor de tip.

jsparie
Forum-lid

jsparie 25 jul 2006 00:52

Quoten: Origineel geplaatst door miegael op 23 Juli 2006

Quote: Origineel geplaatst door spietpiet op 23 Juli 2006

Bij Shimano HG 93 kettingen die ik gebruik zit heel dik vet op wat voor problemen kan zorgen. Dit is om de ketting goed te kunnen opslaan maar niet bedoeld als smering. Dit vet is enorm plakkerig en zorgt daarom voor problemen. Ik verwijder deze vet/waslaag altijd meteeen door hem in een bak petroleum uit te spoelen, en hem daarna met de juiste olie te smeren.Dit kan een mogelijke oorzaak zijn, heb het probleem ook gehad met mijn ATB en was zo opgelost.

Ow dat zou fijn zijn als het dat is ( zou kunnen want hij voelt idd erg vet). Bespaart me een hoop geklooi. Ik ga het meteen proberen! dank voor de tip.

Dit kan geen kwaad, (het dikke vet van een nieuwe shimano ketting bevat ook een soort conserveermiddel dat waardoor de werking iets minder zal zijn als met een goede kettingolie) maar zal niet de oplossing zijn van het doorslippen. Lijkt me een typisch geval van ketting en cassette die niet op elkaar ingesleten zijn. Als je een nieuwe of redelijk nieuwe ketting gebruikt op een cassette die al te veel versleten is schiet de ketting bij hard aanzetten door. Of een nieuwe cassette of een oudere ketting gebruiken waarvan de slijtage vergelijkbaar is met de cassette. Ik heb ook ontdekt dat sommige typen ketting niet altijd goed samen gaan met bepaalde cassettes. Dat zou het ook kunnen zijn als je alles nieuw hebt, maar het eerstgenoemde lijkt me waarschijnlijker.

miegael
Forum-lid

miegael 25 jul 2006 02:56

Ik heb een nieuwe cassette en nieuwe ketting.

hoorn
Forum-lid

hoorn 25 jul 2006 09:48

Ik heb vorige week hetzelfde probleem gehad, het begon met doortrappen bij het aanzetten. Ik hoopte het alleen met het vervangen van de ketting af te kunnen. Helaas, hij bleef het doen, nog even gechecked of het in de afstelling zat, maar helaas ook niet. Er zat dus niets anders op dan de cassette te vervangen. De oude was van SRAM. Ik heb nu geïnvesteerd in een Shimano HG70 cassette waarbij de bladen afzonderlijk te vervangen zijn (ik gebruik meestal maar 2 of 3 bladen).
En jawel afgelopen zondag de proloog in drenthe gefietst (180 km) en totaal geen probleem gehad.
Pinarello FP Paris, Ultegra SL Compact, Mavic Cosmic Carbone SLR, Conti GP 4000S
Wilier Triestina Cyclocross
http://deelnemers.alpe-dhuzes.nl/acties ... -den-hoorn" onclick="window.open(this.href);return false;

miegael
Forum-lid

miegael 25 jul 2006 23:25

Quote: Origineel geplaatst door Hoorn op 25 Juli 2006
Ik heb vorige week hetzelfde probleem gehad, het begon met doortrappen bij het aanzetten. Ik hoopte het alleen met het vervangen van de ketting af te kunnen. Helaas, hij bleef het doen, nog even gechecked of het in de afstelling zat, maar helaas ook niet. Er zat dus niets anders op dan de cassette te vervangen. De oude was van SRAM. Ik heb nu geïnvesteerd in een Shimano HG70 cassette waarbij de bladen afzonderlijk te vervangen zijn (ik gebruik meestal maar 2 of 3 bladen). En jawel afgelopen zondag de proloog in drenthe gefietst (180 km) en totaal geen probleem gehad.

Bij jou begon hij na verloop van tijd vanzelf te slippen?

Dank voor de tips, ik ga nu even een ander achterwiel met dezelfde cassette proberen om te kijken of het aan de body ligt , kan die alvast evt uitsluiten.

jsparie
Forum-lid

jsparie 29 jul 2006 01:26

Is die miche cassette wel shimano compatible en niet campagnolo. Miche maakt volgens mij meestal campa compatible cassettes.

jc14
Forum-lid

jc14 31 jul 2006 16:42

Check eens of je voorbladen aan vervanging toe zijn. Die zouden wel eens voor het probleem kunnen zorgen.
Groeten Johan

miegael
Forum-lid

miegael 05 aug 2006 22:06

Bedankt voor alle tips !
Uiteindelijk bleek het een combinatie te zijn van kettingvet (aanwezig op nieuwe ketting) en inslijten. Voordat ik naar de alpen vertrok vorige week had ik mn ketting in een bak petroleum gelegd en met een kwast schoongepoest , toen ik de eerste col opfietste ( Joux Plane) trapte ik nog 2 keer door , op de 2de col (Colombiere)nog 1 keer en daarna op de volgende cols had ik geen problemen meer, vandaar mijn conclusie...

p.s.respect voor de tourrenners! wat een afzien!!!

Plaats reactie