Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

carbon zool vs plastic zool

thom
Forum-lid

thom 16 jul 2006 23:21

Hebben carbon zolen in de praktijk daadwerkelijk meerwaarde boven plastic zolen? Heeft iemand ervaring met de overstap van plastic naar carbon? Wat zijn dan jouw ervaringen?

timo002
Forum-lid

timo002 17 jul 2006 13:15

Ik heb nog nooit met een echte plastic zool gereden, meestal zijn de plastic zolen al wel versterkt met koolstof vezel. Maar het voordeel van carbon is dat het gewoon niet buigt. Het is bij een racefiets schoen dus ook niet de bedoeling dat je zool buigt. Ook heb je bij carbon minder snel last dat je de schoenplaten voelt onder de voeten (door de zolen heen). Hiervan heb je met plastic eerder last omdat plastic "slapper" is.
Voor het gewicht hoef je het niet te doen. M'n oude Shimano schoen met een plastic zool (versterkt met koolstof vezel) was lichter dan een 5 jaar nieuwere Shimano schoen met carbon zool.
Succes is niet voor altijd, en falen is niet fataal.

thom
Forum-lid

thom 18 jul 2006 00:33

Timo bedankt voor je reactie. Heb je ervaring met een bepaald type schoen?

speric
Forum-lid HC

speric 19 jul 2006 16:21

Ik heb juist wat meer last bij carbon zolen van mijn voeten omdat het te stijf is.
Ik heb nu een sidi schoen gekocht met de 'standaard' zool erin en die voelt voor mij veel veel fijner dat dat knalharde.Maar je hebt plastic en je hebt kunststof,  daar zijn een hoop soorten in. ( verschillende)
Maar dat is voor een ieder anders, vandaar dat je er toch zelf achter moet komen wat jij fijn vindt.

ilgrasso
Forum-lid

ilgrasso 19 jul 2006 17:01

Quoten: Origineel geplaatst door SpEric op 19 Juli 2006

Ik heb juist wat meer last bij carbon zolen van mijn voeten omdat het te stijf is.

Dat had ik ook.
Ik reed eerst met Shimano MTB schoen met carbon zool (het waren die zilveren, ik weet zo niet welk type) en nu met Sidi Dragon met een kunstof zool (geen carbon). Ik heb veel minder last van pijnlijke voeten omdat de zool minder stijf is. De plaatjes voel ik nooit.
WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.

ronengels
Forum-lid

ronengels 19 jul 2006 18:52

De volgende quote komt uit 'Roadbike' zomer 2006:
"Steif sind viele Materialien. Carbon aber ist dauerhaft steif, und ausserdem leicht. Sohlen aus Kohlefaser sind in der Regel ihr Geld wert."
Persoonlijk ben ik overgestapt van de Side Zeta naar de Sidi Ergo 1 Carbon. En alhoewel het geen wonderschoen is, moet ik toch zeggen dat ik nog wat minder last heb van mijn voeten dan eerst. Bij de Zeta's had ik na een paar uur fietsen toch het idee dat ik kon voelen waar de pedalen zaten onder mijn voet. Dat effect is bij de Ergo's weg.
Harde wind is meestal tegen.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 19 jul 2006 20:24

Ik rij met de Sidi Genius 5 en die zitten perfect. Volgende paar wordt weer dezelfde en voor de ATB denk ik ook.
Less is bore

speric
Forum-lid HC

speric 20 jul 2006 13:26

Quoten: Origineel geplaatst door Daniel1975 op 19 Juli 2006

Ik rij met de Sidi Genius 5 en die zitten perfect. Volgende paar wordt weer dezelfde en voor de ATB denk ik ook.

Die heb ik ook, mooie witte !

hoorn
Forum-lid

hoorn 25 jul 2006 10:09

Ik heb een jaar gereden met de Shimano SH-098. Deze schoen heeft een volledig kunststof zool. Hier is als er voldoende kracht op komt te staan toch wel veel vervorming waar te nemen. Ik had bij deze schoen ook last van drukpunten onder de voetzolen (met name bij langere fietstochten min. 3 uur).
3 maanden gelden heb ik de SIDI Genius HT 5.5 aangeschaft (de witte dus) zie plaatje.
Hier zit een zool onder die gedeeltelijk uit carbon bestaat. Voor mijn gevoel is deze zool super stijf. Ik heb in ieder geval geen last meer van drukpunten en vervormen doet ie ook niet.
Conclusie (volgens mij) als je het geld er voor over hebt dan zou ik het zeker aanraden.
Pinarello FP Paris, Ultegra SL Compact, Mavic Cosmic Carbone SLR, Conti GP 4000S
Wilier Triestina Cyclocross
http://deelnemers.alpe-dhuzes.nl/acties ... -den-hoorn" onclick="window.open(this.href);return false;

tomtom
Forum-lid

tomtom 14 aug 2006 16:35

Ik ben overstapt van Sidi Energy's (met instelbare plastic zool) naar Nike Poggio's III met carbon zool. Ik vind het een hele verbetering en heb juist minder last van m'n voeten. De kracht die je kunt overbrengen is ook veel groter; koprtom fantastsci spul dat carbon!
Aeroad
Grail
Ultimate

Plaats reactie