Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Weet jij met welk verzet je fietst?

ronengels
Forum-lid
Berichten: 389
Lid geworden op: 21 jul 2005 12:41

ronengels 11 jul 2006 12:26

Het valt mij regelmatig op dat er nogal wat mensen zijn hier die precies weten met wat voor verzet ze fietsen. Persoonlijk weet ik dat niet, en eerlijk gezegd kan het me ook niet veel schelen.De moderne 10 speed systemen schakelen zo makkelijk, en lopen zo mooi, dat ik simpelweg een klikje omhoog of omlaag ga als mijn beenritme te hoog of te laag wordt. Ik laat het op- of neerschakelen uitsluitend afhangen van mijn beenritme, en heb dan ook geen idee welk verzet bij een bepaalde snelheid hoort. Een extreem schuine kettinlijn tracht ik wel te vermijden, maar ik fiets rustig op het binnenblad, en achter het voorlaatste kranje.  Uit ervaring weet ik dat bij snelheden boven de 30km/hr de kettinglijn te schuin dreigt te worden, en kijk ik meestal even naar de casette om te zien waar de ketting ligt. Pas als de ketting op het voorlaatste kransje ligt, en ik wil nog zwaarder gaan rijden, zal ik naar het buitenblad gaan.
Ben jij zo iemand die altijd precies weet welk verzet hij fietst?Ben je daar bewust mee bezig, of is dat automatisch gegroeid?
Harde wind is meestal tegen.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 11 jul 2006 14:12

Laatste tandje pak ik niet op binnenblad, maar ik rij gewoon op de 15, gaat prima. Als ik op buitenblad dan zou gaan rijden is m'n kettinglijn niets beter.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

margit
Forum-lid
Berichten: 302
Lid geworden op: 06 feb 2006 12:59

margit 11 jul 2006 15:41

Ik weet ook niks over mijn tandjes eigenlijk tot voor kort
Ik heb laatst me er wel in verdiept eergisteren was dat, toen ben ik eens gaan tellen, ik kom sommige bulten niet op. We gingen laatst kijken naar de tour en toen moest ik lopens de bult op omdat ik geen tandjes meer over had waren sommige stukken ook wel 23 maar had ook mega verzuring door et staan op de trappers.mijn achter casette = 28-24-21-18-16-14 en 2 losse: 12 en 11en voor (triple) = 52-42-30Ik vind mijn casette veel te zwaar soms heb ik als ik schakel doordat ik op een te hoog been tempo zit gewoon pijn in mijn spieren omdat het verschil te groot is. Als ik binnenkort een kee nieuwe wielen heb wil ik een andere casette graag zoiets als 32 28 26 24 22 21 met nog wat
Om de 30 te halen moet ik 42 voor en achter 26 (hoog beentempo) en de 24 voor wat minder snel. De sprints voor de 40 meestal op de 42 -12Ik fiets altijd op de 42 behalve met klimmen

timo002
Forum-lid
Berichten: 364
Lid geworden op: 26 jan 2005 11:09

timo002 11 jul 2006 16:13

Ik fiets in 90 van de tijd op het middelste blad. Misschien komt het omdat ik triple rij en m’n tandwielen iets verder naar buiten staan. Maar als ik voor m’n grootste blad pak en achter een 16 dan fiets ik al ruim 45km/u om m’n trapfrequentie van 100 te halen. Schakel ik door naar de 19 dan staat m’n ketting zo schuin dat het zeer doet aan m’n ogen en ik snel terug ga naar het middelste blad. Zoals ik zij, ik kom dus bijna nooit op het grote blad, tenzij ik tegen de 45km/u aan rijdt.
Wanneer ik op het middenblad rij en achter het 1 na kleinste tandje rijdt staat m’n ketting nog behoorlijk recht. Rechter in ieder geval dan wanneer ik dezelfde trapfrequentie wil halen in het grote blad.
Maar zoals ik al zij, dit komt misschien door de triple. Het betref((de) inmiddels fiets verkocht en op zoek naar wat nieuws) een Ultegra 10 speed uit 2005. Nieuwe groep wordt denk ik de nieuwe 105 groep, double. Kijken of ik dan meer in het grote blad fiets.
Succes is niet voor altijd, en falen is niet fataal.

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 11 jul 2006 17:01

Ik kijk vooral naar de ketting wanneer ik 33 a 35 km per uur rij. Daar moet ik namelijk overschakelen van midden- naar buitenblad (42 - 15 = iets kleiner dan 52 - 18). 42 - 14 loopt niet lekker (een na kleinste kransje) ivm voorderailleur. Maar rij ik steevast boven de 34, dan heb ik er geen omkijken naar, idem als ik niet boven de 33 uitkom. Dan gaat het op gevoel, en dat is prima toch?

rombaft
Forum-lid
Berichten: 328
Lid geworden op: 14 jun 2006 21:10

rombaft 11 jul 2006 18:30

ik schakel ook nogal veel , en vooral op gevoel, maar toch weet ik bijna altijd op welk verzet ik aan het rijden ben, ook kijk ik af en toe op welk tandje ik lig achteraan.
nu, als je veel fietst weet je toch automatisch welke verhoudingen je het liefst hebt en ken je die dan toch ook vanbuiten

6:13freak
Forum-lid
Berichten: 198
Lid geworden op: 12 okt 2005 23:04

6:13freak 11 jul 2006 18:33

@ponsteen
Dat doe ik ook zo ongeveer. Welk tandwiel ik achter rijd, weet ik nooit zo 1,2,3. Dan moet ik eerst gaan tellen.  De kettinglijn is voor mij wel belangrijk. Voor heb ik 42/50 en vanaf zo'n 32 p.u. kijk ik regelmatig of de kettinglijn nog goed is. Ik weet meestal na een poosje echt niet meer op welk blad ik geschakeld heb (leeftijd).

spietpiet
Forum-lid
Berichten: 1205
Lid geworden op: 19 mar 2006 17:45

spietpiet 11 jul 2006 23:15

Weet precies wat voor verzet ik rij.
Heb n.l. een Shimano Fligtdeck en dan zie je na een schakel actie meteen je verzet op je computer, ideaal.
Wordt aangegeven als getal bv. 53-19 en ook nog grafisch..
Je hoeft dus niet naar achter of naar beneden te kijken hoe je ketting ligt.
Ik vindt het een prettig systeem.
Voordeel is dat je tevens je trapfreqentie kan zien zonder extra sensor, computer berekent die aan de hand van verzet en snelheid

Gebruikersavatar
antoni
Forum-lid
Berichten: 510
Lid geworden op: 15 jul 2005 00:10

Gebruikersavatar antoni 11 jul 2006 23:35

Ik train ook meestal op het binnenblad en let daarbij eigenlijk alleen op de trapfrequentie (tussen 100 en 120 rpm) i.c.m. mijn hartslag. Welk kransje hij achter ligt boeit me ook niet zo zeer, al voorkom ik inderdaad ook de te schuine ketting lijn maar 39-12 draai ik toch wel regelmaig. de 11 gebruik ik alleen op het buitenblad.
Als ik in de groep mee rij moet ik wel op het buitenblad, anders hou ik ze niet bij.
Specialized Tarmac SL6 Disc
Jan Janssen Vector

Plaats reactie