Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Ervaring met Eighty Aid?

ilgrasso
Forum-lid
Berichten: 2152
Lid geworden op: 02 mei 2005 15:09

ilgrasso 06 jul 2006 10:18

Ik overweeg mijn Super Fatty Ultra 80 DLR bij Eighty Aid te laten tunen.
Wie heeft er ervaring met deze club? Is het het geld waard, m.a.w. is het verschil in performance zodanig groot/merkbaar dat de kosten gerechtvaardigd zijn?
WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.

speed@
Forum-lid
Berichten: 119
Lid geworden op: 14 apr 2005 17:44

speed@ 06 jul 2006 10:43

Wat denk je ermee te bereiken?
Ride on

ilgrasso
Forum-lid
Berichten: 2152
Lid geworden op: 02 mei 2005 15:09

ilgrasso 06 jul 2006 10:49

Een soepelere en levendigere vork die (nog) beter reageert op oneffenheden in het terrein (zie het linkje tunen in eerste bericht).
WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.

speed@
Forum-lid
Berichten: 119
Lid geworden op: 14 apr 2005 17:44

speed@ 06 jul 2006 15:09

Maar denk jij dat ook echt merkt in de Nederlandse bergen? Ik denk dat het verschil nihil zal zijn.
Ride on

ilgrasso
Forum-lid
Berichten: 2152
Lid geworden op: 02 mei 2005 15:09

ilgrasso 06 jul 2006 15:20

Quoten: Origineel geplaatst door Speed@ op 06 Juli 2006

Maar denk jij dat ook echt merkt in de Nederlandse bergen? Ik denk dat het verschil nihil zal zijn.


Ik rijd dan ook niet alleen in de Nederlandse bergen.
 
WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 06 jul 2006 15:44

Doordat de vork soepeler is moet hij kleine dingen beter wegfilteren en dat merk je echt wel in Nederland op bepaalde paadjes met bijv gras.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

speed@
Forum-lid
Berichten: 119
Lid geworden op: 14 apr 2005 17:44

speed@ 07 jul 2006 11:22

Nou, ik heb jarenlang met een dezelfde vork gereden. 1 × per jaar liet ik hem bij de Pedaleur in D'chem controleren. Nooit problemen en al helemaal niet het gevoel gehad dattie soepeler moest lopen. En ook ik rijd niet alleen in de Nederlandse bergen.
 
Ride on

ilgrasso
Forum-lid
Berichten: 2152
Lid geworden op: 02 mei 2005 15:09

ilgrasso 07 jul 2006 11:28

Quoten: Origineel geplaatst door Speed@ op 07 Juli 2006


Nou, ik heb jarenlang met een dezelfde vork gereden. 1 × per jaar liet ik hem bij de Pedaleur in D'chem controleren. Nooit problemen en al helemaal niet het gevoel gehad dattie soepeler moest lopen. En ook ik rijd niet alleen in de Nederlandse bergen.
 

Bedoel je dat je jarenlang met één en dezelfde vork hebt gereden of dat je jarenlang met dezelfde vork gereden hebt als waar ik het over heb (Super Fatty Ultra 80 DLR)?
WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.

speed@
Forum-lid
Berichten: 119
Lid geworden op: 14 apr 2005 17:44

speed@ 07 jul 2006 12:35

Super Fatty 80 DLR op een F3000. Zover ik weet was het een DLR versie.
Ride on

ilgrasso
Forum-lid
Berichten: 2152
Lid geworden op: 02 mei 2005 15:09

ilgrasso 07 jul 2006 12:57

Quoten: Origineel geplaatst door Speed@ op 07 Juli 2006

Super Fatty 80 DLR op een F3000. Zover ik weet was het een DLR versie.


Als je fiets uit 2005 is heb je een Super Fatty Ultra 80 DLR.
In 2004 is er geen F3000 gemaakt. In 2003 was de F3000 voorzien van een Lefty en in 2002 had de F3000 een Fatty Ultra DL.
De Fatty Ultra DL heeft 64 mm veerweg, de Super Fatty Ultra 80 DLR heeft 80 mm, een extern instelbare rebound, geen seperate luchtcylinder (gewichtsbesparing) en een groter luchtvolume (voor een meer lineaire veerweg).  
De Super Fatty Ultra 80 DLR is o.a. herkenbaar aan de rode reboundknop op de lock-out. De gebruikte cartridge is overigens afkomstig van Magura.
 
WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.

speed@
Forum-lid
Berichten: 119
Lid geworden op: 14 apr 2005 17:44

speed@ 07 jul 2006 14:09

Nee, het was een Super op een 2003 model. Een lefty vond ik eng.  Maar het gaat hier niet over mijn vork. Wat denk je na je tune-investering er nog meer uit te halen? Het lijkt mij zonde van het geld. Tenzij je teveel hebt!
Ride on

ilgrasso
Forum-lid
Berichten: 2152
Lid geworden op: 02 mei 2005 15:09

ilgrasso 07 jul 2006 14:17

Quoten: Origineel geplaatst door Speed@ op 07 Juli 2006

Nee, het was een Super op een 2003 model. Een lefty vond ik eng.  Maar het gaat hier niet over mijn vork. Wat denk je na je tune-investering er nog meer uit te halen? Het lijkt mij zonde van het geld. Tenzij je teveel hebt!


Zoals mijn eeste post in dit topic aangeeft ben ik nog niet zeker of ik de vork ga laten tunen. Ik ben dus op zoek naar argumenten (het liefst van ervaringsdeskundigen) waarom ik dit wel of niet zou laten doen.
Ik heb inmiddels i.r.l. 2 mensen gesproken die één of meerdere vorken gereden hebben die bij Eighty Aid geweest zijn. Beiden waren enthousiast over het resultaat. Ze gaven beiden aan dat de vork neutraler wordt (dus beter reageert op oneffenheden) en gecontroleerder veert (progressiever).
De kosten bedragen overigens 210,- in mijn geval.
WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.

Plaats reactie