Pagina 1 van 2

Ervaring met Eighty Aid?

Geplaatst: 06 jul 2006 10:18
door ilgrasso
Ik overweeg mijn Super Fatty Ultra 80 DLR bij Eighty Aid te laten tunen.
Wie heeft er ervaring met deze club? Is het het geld waard, m.a.w. is het verschil in performance zodanig groot/merkbaar dat de kosten gerechtvaardigd zijn?

Ervaring met Eighty Aid?

Geplaatst: 06 jul 2006 10:43
door speed@
Wat denk je ermee te bereiken?

Ervaring met Eighty Aid?

Geplaatst: 06 jul 2006 10:49
door ilgrasso
Een soepelere en levendigere vork die (nog) beter reageert op oneffenheden in het terrein (zie het linkje tunen in eerste bericht).

Ervaring met Eighty Aid?

Geplaatst: 06 jul 2006 15:09
door speed@
Maar denk jij dat ook echt merkt in de Nederlandse bergen? Ik denk dat het verschil nihil zal zijn.

Ervaring met Eighty Aid?

Geplaatst: 06 jul 2006 15:20
door ilgrasso
Quoten: Origineel geplaatst door Speed@ op 06 Juli 2006

Maar denk jij dat ook echt merkt in de Nederlandse bergen? Ik denk dat het verschil nihil zal zijn.


Ik rijd dan ook niet alleen in de Nederlandse bergen.
 

Ervaring met Eighty Aid?

Geplaatst: 06 jul 2006 15:44
door amclassic-fan
Doordat de vork soepeler is moet hij kleine dingen beter wegfilteren en dat merk je echt wel in Nederland op bepaalde paadjes met bijv gras.

Ervaring met Eighty Aid?

Geplaatst: 07 jul 2006 11:22
door speed@
Nou, ik heb jarenlang met een dezelfde vork gereden. 1 × per jaar liet ik hem bij de Pedaleur in D'chem controleren. Nooit problemen en al helemaal niet het gevoel gehad dattie soepeler moest lopen. En ook ik rijd niet alleen in de Nederlandse bergen.
 

Ervaring met Eighty Aid?

Geplaatst: 07 jul 2006 11:28
door ilgrasso
Quoten: Origineel geplaatst door Speed@ op 07 Juli 2006


Nou, ik heb jarenlang met een dezelfde vork gereden. 1 × per jaar liet ik hem bij de Pedaleur in D'chem controleren. Nooit problemen en al helemaal niet het gevoel gehad dattie soepeler moest lopen. En ook ik rijd niet alleen in de Nederlandse bergen.
 

Bedoel je dat je jarenlang met één en dezelfde vork hebt gereden of dat je jarenlang met dezelfde vork gereden hebt als waar ik het over heb (Super Fatty Ultra 80 DLR)?

Ervaring met Eighty Aid?

Geplaatst: 07 jul 2006 12:35
door speed@
Super Fatty 80 DLR op een F3000. Zover ik weet was het een DLR versie.

Ervaring met Eighty Aid?

Geplaatst: 07 jul 2006 12:57
door ilgrasso
Quoten: Origineel geplaatst door Speed@ op 07 Juli 2006

Super Fatty 80 DLR op een F3000. Zover ik weet was het een DLR versie.


Als je fiets uit 2005 is heb je een Super Fatty Ultra 80 DLR.
In 2004 is er geen F3000 gemaakt. In 2003 was de F3000 voorzien van een Lefty en in 2002 had de F3000 een Fatty Ultra DL.
De Fatty Ultra DL heeft 64 mm veerweg, de Super Fatty Ultra 80 DLR heeft 80 mm, een extern instelbare rebound, geen seperate luchtcylinder (gewichtsbesparing) en een groter luchtvolume (voor een meer lineaire veerweg).  
De Super Fatty Ultra 80 DLR is o.a. herkenbaar aan de rode reboundknop op de lock-out. De gebruikte cartridge is overigens afkomstig van Magura.
 

Ervaring met Eighty Aid?

Geplaatst: 07 jul 2006 14:09
door speed@
Nee, het was een Super op een 2003 model. Een lefty vond ik eng.  Maar het gaat hier niet over mijn vork. Wat denk je na je tune-investering er nog meer uit te halen? Het lijkt mij zonde van het geld. Tenzij je teveel hebt!

Ervaring met Eighty Aid?

Geplaatst: 07 jul 2006 14:17
door ilgrasso
Quoten: Origineel geplaatst door Speed@ op 07 Juli 2006

Nee, het was een Super op een 2003 model. Een lefty vond ik eng.  Maar het gaat hier niet over mijn vork. Wat denk je na je tune-investering er nog meer uit te halen? Het lijkt mij zonde van het geld. Tenzij je teveel hebt!


Zoals mijn eeste post in dit topic aangeeft ben ik nog niet zeker of ik de vork ga laten tunen. Ik ben dus op zoek naar argumenten (het liefst van ervaringsdeskundigen) waarom ik dit wel of niet zou laten doen.
Ik heb inmiddels i.r.l. 2 mensen gesproken die één of meerdere vorken gereden hebben die bij Eighty Aid geweest zijn. Beiden waren enthousiast over het resultaat. Ze gaven beiden aan dat de vork neutraler wordt (dus beter reageert op oneffenheden) en gecontroleerder veert (progressiever).
De kosten bedragen overigens 210,- in mijn geval.