Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

De klapper van de week

timo002
Forum-lid

timo002 01 jul 2006 11:32

Gisteren was er bij ons in het dorp de nacht van. Hierbij was ook een ATB koppelkoers waaraan ik mee zou doen samen met een maat. Helaas is het niet zo ver gekomon want in de opwarm ronde kwam ik al ten val. Dit was hard genoeg voor een bezoekje aan het ziekenhuis.De banden die het sleutelbeen vast houden aan de schouder zijn gescheurd. De eerste week mag ik m'n schouder/arm helemaal niet gebruiken en daarna ligt. Denk zelf dat ik hier wel 6 weken zoet mee ben, denk dat ik m'n nieuw bestelde racefiets maar annuleer en volgend jaar wel weer kijk. Ik heb nu wel alle tijd om de Tour te gaan kijken.Zijn er meer mensen met een dergelijk geval en hoe lang duurde het voordat je weer kon fietsen?
Succes is niet voor altijd, en falen is niet fataal.

juri
Forum-lid

juri 01 jul 2006 14:17

Quoten: Origineel geplaatst door Timo002 op 01 Juli 2006

Gisteren was er bij ons in het dorp de nacht van. Hierbij was ook een ATB koppelkoers waaraan ik mee zou doen samen met een maat. Helaas is het niet zo ver gekomon want in de opwarm ronde kwam ik al ten val. Dit was hard genoeg voor een bezoekje aan het ziekenhuis.De banden die het sleutelbeen vast houden aan de schouder zijn gescheurd. De eerste week mag ik m'n schouder/arm helemaal niet gebruiken en daarna ligt. Denk zelf dat ik hier wel 6 weken zoet mee ben, denk dat ik m'n nieuw bestelde racefiets maar annuleer en volgend jaar wel weer kijk. Ik heb nu wel alle tijd om de Tour te gaan kijken.Zijn er meer mensen met een dergelijk geval en hoe lang duurde het voordat je weer kon fietsen?

Een paar jaar heb ik ook mijn sleutelbeen gebroken, ik had volgens de dokter een mooie breuk en na 3 weken kon ik weer met de fiets naar school. Na 5 weken kon ik weer voorzichtig beginnen met korte rondjes op de racefiets.
Woon je trouwens in Vriezenveen ?

timo002
Forum-lid

timo002 01 jul 2006 15:36

Quoten: Origineel geplaatst door Juri op 01 Juli 2006

Een paar jaar heb ik ook mijn sleutelbeen gebroken, ik had volgens de dokter een mooie breuk en na 3 weken kon ik weer met de fiets naar school. Na 5 weken kon ik weer voorzichtig beginnen met korte rondjes op de racefiets.

Dat klopt, of was jij daar ook?Ik verwacht dat ik na de bouwvak weer aan de slag kan...

juri
Forum-lid

juri 01 jul 2006 23:38

Quoten: Origineel geplaatst door Timo002 op 01 Juli 2006

Quoten: Origineel geplaatst door Juri op 01 Juli 2006

Dat klopt, of was jij daar ook?Ik verwacht dat ik na de bouwvak weer aan de slag kan...

Lekker balen dan, de hele vakantie buitenspel staan. Ik had gelukkig aan het eind van de vakantie. Ik kom zelf uit Denekamp, ik had er ook aan gedacht om aan het MTB koppelkoers mee te doen maar dat is er ook niet van gekomen.

timo002
Forum-lid

timo002 02 jul 2006 14:14

Quoten: Origineel geplaatst door big rosa op 01 Juli 2006

Timo 002 soms aandelen bij de fietsgigant?

Nee joh, dan was ik allang rijk geweest . Eheh. Maar jij was er dus ook? De commentator (Andre Spit) kent mij en dus was ik s'avonds toen ik terug kwam van't ziekenhuis aan de beurt toen ik er langs liep. M'n ATB heeft nog wel meegedaan met de koers. Maar m'n stuur bleek toch wel aardig scheef. Degene die m'n fiets gebruikt heeft mag blij zijn dat deze net afgebroken is.Tenminste, denk niet dat het erg goed is voor een alu stuur...

raphael
Forum-lid

raphael 06 jul 2006 22:50

Quote: Origineel geplaatst door Timo002 op 01 Juli 2006

De banden die het sleutelbeen vast houden aan de schouder zijn gescheurd. De eerste week mag ik m'n schouder/arm helemaal niet gebruiken en daarna ligt.
Zijn er meer mensen met een dergelijk geval en hoe lang duurde het voordat je weer kon fietsen?

De geneeskunde is blijkbaar nog steeds 'kunst' en minder een harde wetenschap. Zijn jou banden helemaal afgescheurd of 'slechts' ingescheurd? In de Maratona afgelopen zondag gevallen in haarspeldbocht in afdaling van de Giau. schouderbanden ingescheurd. Volgens Italiaanse arts: rust (en mitella) en opereren (vastmaken) indien geheel afgescheurd. Twee dagen later in OLVG (Amsterdam): juist bewegen! slechts licht belasten tot pijn. Verder niets aan doen, kan paar weken duren.

Hoop dat je snel weer op de fiets kan, succes met herstel

henkie2
Forum-lid

henkie2 08 jul 2006 00:40

Dit laatste heeft niks met kunde of kunst te maken, maar alles met de mentaliteit van de gezondheidszorg in een bepaald land. In nederland is men veel terughoudender met ingrijpen, en in het zuiden van europa wil men juist direct wat doen. Uiteindelijk zal het weinig uitmaken.

timo002
Forum-lid

timo002 10 jul 2006 15:49

Gezien de foto die van mijn schouder is gemaakt en ik die vergelijk met onderstaande afbeelding dan zijn ze volledig afgescheurd. Graad 3 dus.Er werd mij verteld dat ze dit vroeger geopereerd zouden hebben. Maar dat bracht vaak veel vervelende concequenties met zich mee en dat door middel van rust een beter resultaat werd bereikt.Zoals ook op de bron pagina staat werd mij aangeraden de 1e week volledige rust en de 2e week een paar x per dag uit de mutella en een beetje bungelen met de arm. Niet omhoog, enkel laten hangen. Donderdag moet ik voor controle naar het ziekenhuis, dan hoor ik meer.http://www.weldoen.nl/schouder/ac.htm

timo002
Forum-lid

timo002 13 jul 2006 15:26

Nou, vanmorgen op het ziekenhuis geweest. Alles was dik in orde en ik moest de mitella af doen. De arm zoveel mogelijk gebruiken / bewegen tot wat de pijn toestaat. Ik mocht de arm in eerste instantie niet zwaar belasten. Fietsen zat er eerst ook nog niet in, ook niet op de gewone fiets. Weer rustig wachten dus, kan gelukkig al wel weer met twee handen typen, dat verhoogt de productiviteit behoorlijk :)

wibo
Forum-lid

wibo 14 jul 2006 00:28

Ik denk niet dat sprake is (was) van Tossy 3. Bij 2 staat na een val als regel het sleutelbeen aan de kant van het AC-gewricht een stukje omhoog. Volledige terugkeer in de oorspronkelijke stand is er gewoonlijk niet bij; je houdt een wat verdikte knobbel. Bij Tossy 2 moet je rekenen op ten minste enkele weken rust. Een mitella is niet altijd prettig. Je arm laten rusten op een stoelleuning voelt vaak beter. Slapen op je geblesseerde zij is er niet bij. Omhoog komen uit ligstand 's morgens is bij Tossy 2 al een crime. Je schouder is enige weken 's morgens stijf. Bij een flinke Tossy 2 haal je als regel niet de oksel onder je andere schouder. In de loop van de 2 weken na het ongeval gaat het snel beter. Steunen op de hand/onderarm gaat dan weer vrij aardig. Heffen van de arm los van de muur is er bij een flinke
Tossy 2 enige weken niet bij. Veelal is na de eerste weken bij heffen van de arm nog een tijdje sprake van een knellend gevoel bij het AC-gewricht en mogelijk ook aan het voor- en achterzijde van de schouder ter hoogte van het sleutelbeen. Bij Tossy 2 zal de chirurg waarschijnlijk zeggen dat fysio alleen nodig is als er na enkele weken geen sprake is van verbetering. Bij Tossy 3 komt een operatie in beeld en valt er door de FT ook wel aan je te verdienen. Op een goed genomen X-foto moet het euvel goed te zien zijn. Tegenwoordig kan je bij de eerste hulp soms een CD-tje mee krijgen. Is ook aardig om aan de bedrijfsarts te laten zien en een afdruk naar je vrienden of collega's te sturen. Kan je natuurlijk ook hier op de site plaatsen. Je hebt kans dat je bij een flinke Tossy 2 na een week of 3-4 wel weer 50 km fietst maar niet in staat bent 20 keer je arm boven schouderhoogte te heffen (en al helemaal niet met enig gewicht in je hand).
Ach, de verkoudheid onder de wielrenongevallen zullen we maar zeggen.

Vr. gr., wibo

Plaats reactie