Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

schakelproblemen

daytona
Forum-lid

daytona 30 jun 2006 22:42

Ik rij met een Merckx Alu Sprint met Daytona schakelverstellers, Mirage crankstel en verder Veloce-onderdelen. Sinds de aanschaf 5j. geleden ondervind ik enkele kleine probleempjes :
-ketting blijft geregeld hangen tussen 2 tandwielen bij het schakelen
-aan de voet van een beklimming verlies ik gem. 10 à 15 seconden hierdoor
-als ik op de 23 fiets hoor ik een steeds weerkerend geluid alsof de ketting  dreigt te verspringen
-op de 26 blijft de ketting max. 30 à 45 sec. liggen ; tijdens een beklimming moet ik soms 10 keer opnieuw schakelen
-er lijkt een vogeltje in mijn kader te huizen want regelmatig hoor ik een gefluit
-mijn fiets doet soms aan een stoomtrein denken
Kort na de aanschaf heeft mijn FM mij verteld dat een nieuwe ketting en cassette ingereden moeten worden. 2,5 jaar na mijn aankoop heb ik mijn fiets binnengebracht voor een onderhoud; de FM verzekerde mij dat ik te weinig kilometers had gedaan (3500) voor een onderhoud; onverrichterzake ben ik naar huis teruggekeerd.
Nu vraag ik me af : is dit normaal (perfectie besef ik bestaat niet) of zou er toch iets moeten gebeuren ?

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 01 jul 2006 19:33

Dat heb ik nog nooit van een fm gehoord. als ik mijn fiets langsbreng met de mededeling dat hij onderhoud nodig heeft doet hij dat. Wielen richten derailleur afstellen ed. kan altijd. Dat je fm de ketting nog niet vervangt of je cassette is tot daar aan toe maar bovengenoemde zaken plus uiteraard opnieuw alle onderdelen loshalen en opnieuw invetten moet echt wel af en toe. (is bij mij nu na 1 jaar alweer gebeurt) 

whocares
Forum-lid

whocares 01 jul 2006 20:03

Lijkt wel of die FM er geen tijd voor heeft of geld genoeg heeft. Of hij durft zijn verkocht waar niet meer onderhande te nemen.

Een stel- en scheerbeurt is toch het minste wat ie kan doen , zeker na 2,5 jaar.
It ain\'t what you do , it\'s the way that you do it.

rombaft
Forum-lid

rombaft 02 jul 2006 14:34

3500km teweinig voor een onderhoud? sommige mensen rijden hun cassette erdoor op 3500km .
wat een gezeik is me dat, maar jij bent er natuurlijk niet mee geholpen en 't is een feit mankerende/niet geod afgestelde versnellingen zijn frustrerend

marconi
Forum-lid

Gebruikersavatar marconi 03 jul 2006 00:48

Het is misschien wel handig voor anderen dat je de naam van de FM hier even plaatst. Zo'n koekenbakker mag zich geen FM noemen.
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

maatchen
Forum-lid

maatchen 03 jul 2006 02:38

Helemaal mee eens, fietsenmakers noemen zich toch ook geen koekenbakkers...............

daytona
Forum-lid

daytona 03 jul 2006 13:33

Besten,
Bedankt voor jullie kritische opmerkingen. Het betreft fietsenhandel Jowan te Kluisbergen (België). Ik weet niet hoe dat in Nederland zit, maar fietsenmakers in België zijn doorgaans niet tuk op onderhoudsbeurten, toch zeker niet in de lente of zomer, wegens te tijdrovend en te weinig winstgevend (veronderstel ik). Liever verkopen zij dure kaders en onderdelen. Zo kun je in Belgenland te horen krijgen, als je je in het "verkeerde" seizoen aanbiedt voor een onderhoud : "Kom deze winter nog eens terug, dan hebben we het minder druk". Echt waar, ik spreek uit ervaring ! Dan gaat het hier om een FM waar je je fiets gekocht hebt. Als je bvb. verhuist (zoals ik niet zo lang geleden) en je fiets binnenbrengt bij een andere FM, riskeer je de deur gewezen te worden, zelfs zonder uitstel tot de volgende winter. In Brussel en omstreken heb ik reeds tot tweemaal toe een kaartje op de toonbank gezien met het volgende bericht : "Geen onderhoud van fietsen die hier niet gekocht zijn."
Ik wou dat ik het allemaal zelf kon, dan hoefde ik geen beroep meer te doen op zulke lieden...

marconi
Forum-lid

Gebruikersavatar marconi 03 jul 2006 15:20

Het zal eens tijd worden dat klanten de FM eens een cijfer gaan geven voor hun bekwaamheid, assortiment,klantvriendelijkheid enz enz. Zoiets als met webwinkels wel gebeurt. Bordjes met: Hier geen onderhoud aan fietsen die niet hier gekocht zijn, zijn natuurlijk bijzonder klantonvriendelijk en bovendien oerdom voor de commercie. Zulke FMs vallen onder de groep HORKEN. Aan de schandpaal ermee !
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

Plaats reactie