Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Fietsen, de fiets of allebei.....

ronengels
Forum-lid

ronengels 28 jun 2006 14:02

Telkens weer duikt de aloude controverse op hier op deze fora tussen mensen die vinden dat je beter meer/harder kunt trainen, dan je fiets verbeteren. Soms wordt zelfs wel eens de suggestie gewekt dat je met het rijden op een kostbare fiets,  zou pretenderen om een goede fietser/renner te zijn, of dat je een dure fiets pas verdient als je ook erg hard fietst.Aan de andere kant staan de mensen die graag met hun fiets bezig zijn, en altijd zoeken naar manieren om deze te 'tunen'. Deze groep lijkt wel eens te vergeten waar het om gaat, namelijk zo hard en lang mogelijk je benen ronddraaien.
Misschien is het aardig om hier een aparte thread aan te wijden, en deze discussie niet meer plaats te laten vinden in andere threads waar die niet thuis hoort.
Ik zie het zo:
Persoonlijk heb ik twee hobbies. (Eigenlijk meer, maar die zijn niet relevant hier).
1. Fietsen.2. De fiets.
Het is duidelijk dat deze twee hobbies veel met elkaar te maken hebben, maar ze zijn niet hetzelfde.
1. Fietsen.Een paar jaar geleden heb ik besloten om te gaan fietsen. Om de bekende redenen die mannen van mijn leeftijd daar vaak voor hebben. Gezondheid, conditie, lichaamsgewicht etc. Hardlopen deed altijd pijn aan mijn knieën en enkels, en golf werd na een paar jaar saai, en gaf mij weinig voldoening. Al snel ontdekte ik dat ik het fietsen leuk, zelfs 'lekker' vond. Ik heb mij enigzins verdiept in verschillende theoriën over trainen, een hartslagmeter aangeschaft, en probeer de kilometers die ik maak, zo nuttig mogelijk te maken. Af en toe een "cyclo", en ik hoop ook nog eens het hoog gebergte in te gaan. Inmiddels denk ik dat ik het fietsen erg zou missen als dat niet meer zou kunnen. De meeste kilometers maak ik alleen, zonder doel maar met plezier. Ik zou ook blijven fietsen op een goedkope en/of oude racefiets.
2. De fiets.Om te gaan fietsen had ik natuurlijk een fiets nodig. Een showroommodel van Decathlon heeft ruim een jaar zonder problemen dienst gedaan. Maar door mij er in te verdiepen, dit forum heeft daar een belangrijke bijdrage aan geleverd, is de belanstelling voor de racefiets ontstaan. Al snel kwam die eerste Italiaanse beauty, en nu ben ik de trotse bezitter van de topfiets van die zelfde Italiaaanse fabrikant. Inmiddels besteed ik relatief veel geld en tijd aan die fiets. Niet omdat ik daardoor harder ga fietsen. Ik weet echt wel beter. Maar ik heb een fascinatie voor de techniek, en ik vind het gewoon leuk om er mee bezig te zijn. Bij hobbies moet je nou éénmaal niet altijd een kosten/baten analyse maken.

Het is mij onduidelijk waar de relatie snelle fiets / snelle fietser vandaan komt. Ik ken mannen van mijn leeftijd met Ferrari's, Porsche's en Aston Martin's, en durf te beweren dat het geen betere coureurs zijn dan ik. Persoonlijk maak ik mijn foto's met een prachtige digitale spiegelreflex van Canon, maar dat wil niet zeggen dat ik ook een betere fotograaf ben. Ik spraak laatst iemand die een fortuin heeft uitgegeven aan zijn keuken, maar dat maakt hem zeker nog geen goede kok.De zeiler met het grootste jacht heeft waarschijnlijk het meeste geld, maar is waarschijnlijk niet de beste zeiler.
Wij leven in een vrij en kapitalistisch land. Mensen mogen hun geld uit geven aan dingen die ze leuk vinden. Gelukkig kan dat. Een toprenner verdient zijn topfiets door hard te fietsen. Normale stervelingen verdienen een topfiets door hard te werken, en hun eigen geld daaraan uit te geven. Ik zou niet durven te beweren dat de één er meer recht op heeft dan de ander.
Harde wind is meestal tegen.

noppie
Forum-lid

noppie 28 jun 2006 14:11

Is dit het begin van een discussie? Je hebt al alles gezegd wat er over te zeggen valt en er valt niets meer aan toe te voegen. Wel mooi gesproken (geschreven)!
kiekeboe

evers
Forum-lid

evers 28 jun 2006 14:28

Quoten: Origineel geplaatst door Noppie op 28 Juni 2006

Is dit het begin van een discussie? Je hebt al alles gezegd wat er over te zeggen valt en er valt niets meer aan toe te voegen. Wel mooi gesproken (geschreven)!

Dit wilde ik net gaan typen, dus ook hier niks aan toe te voegen haha
Train ze!

marconi
Forum-lid

Gebruikersavatar marconi 28 jun 2006 14:58

@ Ron Engels.
Je hebt gelijk dat er geen noodzakelijke relatie bestaat tussen goede spullen hebben en er ook mee weten om te gaan. Het is wel zo dat bij iedere hobby de mensen meer "mooie "spulletjes zien van andere sporters. Auto's worden "gepimpt" omdat dit zó mooi staat. Fietsen worden lichter gemaakt ipv zelf iets af te vallen enz enz. Fotograferen kan ook goed met een mini digitale camera (met sluiter en/of diafragma voorkeuze voor sportopnamen) als je geen enorme vergrotingen wenst. Natuurlijk is het hebben van dure en betere spullen geen garantie voor de resultaten van de eigenaar. Gelukkig niet! De commercie heeft goed gebruik gemaakt van deze eigenschap van de mens. Groter, mooier, lichter, sneller etc zijn de reclamespreuken en wij kopen die spullen als er genoeg in kas zit. Ook als er niet genoeg in kas zit! Ieder jaar wordt er wel weer iets verbeterd en dan k o p e n  die handel!  Fietsers zoals hier op dit forum vinden hun fietsje een belangrijk deel van hun leven en willen dan ook een mooi en licht fietsje. Niet persé om er sneller mee te kunnen rijden maar omdat ze het MOOI vinden. Zo gaat het ook met kleding. Ook fietskleding. Mooi toch, leuke outfit, mooi fietsje, mooi weertje en lekker de weg op. t Mag wat kosten, ja, maar het is wel "bling" zeggen ze tegenwoordig geloof ik. Maar daardoor beter fietsen?  Ach, dat is niet de hoofdzaak. Niemand rijdt beter of sneller door een frame dat 100 gr lichter is dan een ander frame. Toch gaan er superlichte carbon bidonhouders op van 15 gram voor > 50 euro p/st. Daarin staat dan een gewone "zware" bidon met 750 ml water of 3/4 kg! Afijn, as ge maor leut hait! Ja toch ?

P.S. Ron, wat is jouw leeftijd???? Ik ben van bouwjaar 1935 en still going strong!
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

hans
Forum-lid

hans 28 jun 2006 15:11

Ik vind materiaal waarschijnlijk net zo mooi als de gemiddelde forum ganger. Als ik net als ron een erg goed baan zou hebben zou ik ook zon prachtige racer aanschaffen.
Toen ik een jaar of 16 was had ik echter de keuze of een dag extra werken in de supermarkt om zo een dure racer te kunnen kopen (ipv van een stalen fietsje met campa mirage) of meer trainen. De middelbare school kostte gewoon veel tijd dus moest ik keuzes maken. De keuze die ik maakte zou ik nog steeds iedereen aanraden.
Momenteel  (5 jaar later) heb ik een goede fiets en genoeg tijd om een KM of 300 per week te rijden en lekker mee te rijden bij de amateurs B, en meen ik een mooie balans tussen materiaal en sport en een leuk sociaal leven gevonden te hebben.

Niemand zegt dat het moet,<br>
maar toch, of juist daarom wil je het beleven.

dingo
Forum-lid

dingo 28 jun 2006 15:55

Mooi geschreven, idd geen punt van discussie, petje af.
Laten we idd eerlijk wezen, we zijn allen te zeer met de hobby verweven om te genieten van een werkelijk zinloos stukkie plastic als een 15 gram wegend bidonhouderdje waar idd een 750cc waterfles ingaat. Mooie vergelijking.
Mijn laatste aanschaf ? een 95grams wegend setje pedaaltjes en ondertussen dwalen de gedachten af naar zo' prachtig wit ASSOS shirt.......* zucht * 

trudie
Forum-lid

trudie 28 jun 2006 17:23

Helemaal mee eens....fietsen zijn mijn hobby en fietsen is mijn hobby (alhoewel dat laatste meer een verslaving is)

Ik heb een dagje vrij vandaag en ik heb net (één van) mijn fiets(en) schoon gemaakt. Niet omdat ie vuil was hoor, maar dat hoort nu eenmaal zo

marky
Forum-lid

marky 28 jun 2006 17:23

Een kosten/baten analyse voor je hobbie is misschien juist wel datgene wat je moet doen.

Door zowel de kosten als baten in kaart te brengen, kun ten tijde van belangrijke (investerings)beslissingen kun je m.i. beter bepalen wat je moet doen (GO/NO GO). Je hebt dan namelijk op een rijtje wat een GO of NO GO je kost (geld, tijd, moeite, pijn etc) en wat het je oplevert (geld, snelheid, lol).

Zaak is in een kosten/baten analyse dus wel dat je:
-zowel kwantitatieve gegevens (voornamelijk geld) als kwalitatieve gegevens meeneemt
- zowel eenmalige kosten/baten onderkent als eventuele terugkerend kosten/baten

Of kijk ik er nu te rationeel tegen aan?
koelie joelie!

marconi
Forum-lid

Gebruikersavatar marconi 28 jun 2006 17:43

@ Marky. Kosten baten analyse maken voor een liefhebberij lijkt mij niet zinnig. De kosten zijn gemakkelijk te bepalen maar hoe vul je emotie, plezier, gezondheod enz in?  De baten dus. Een kennis pimpte onlangs zijn auto met een stuk extra voor en achterbumper en een stuk plastic onder de drempels. Monteren, in kleur spuiten..... kosten?............ Een mooie fiets! Nu ziet dat karretje er wel mooier en forser uit, maar hij moet bij iedere drempel in de weg bijna stoppen om er zonder schade overheen te komen. Kosten..Enorm... baten? Totaal nop behalve een tevreden gevoel dat anderen naar zijn gepimpte autootje kijken. Zelf ziet hij er niets van acvhter het stuur!   Met fietsen is het ietje anders maar rijd je met Campa Record nu veel beter of lichter dan met Chorus? Wat is nu beter, een Gazelle frame van 1000 euro of een Pinarello van 2000 euro? Kosten zijn bekend maar de baten?  Andere naam op het frame! En misschien 150 gr meerof minder gewicht.  Marky, ik vind dat met zakelijke investeringen een kosten-baten analyse mooi en nuttig kan zijn , maar met sport, fietsen enz., ik betwijfel dat. 

marconi
Forum-lid

Gebruikersavatar marconi 28 jun 2006 22:31

You only live once? 007 niet hoor! Maar je hebt gelijk. Iedereen geeft maar uit aan zijn/haar hobby wat die wil. Het kost meestal veel en de opbrengsten of baten zijn niet te calculeren. Hoeft ook niet. Echt plezier in je hobby/sport is onbetaalbaar! Ja toch ?

ilfalco2004
Forum-lid

ilfalco2004 28 jun 2006 23:35

Fiets en Fietsen is bij mij een uit de hand gelopen hobby, al zeg ik het zelf.
Fly like an Eagle!
Old Warriors Never Die

Plaats reactie