Pagina 1 van 1
Speling op Record naaf.
Geplaatst: 24 jun 2006 20:06
door ronengels
Een aantal maanden geleden heb ik een paar gebruikte Neutrons gekocht. Zagen er nog goed uit, en liepen mooi. Gebruikt is altijd een risico natuurlijk, maar de reputatie van deze wielen is goed, en de prijs was alleszins redelijk, dus ik heb de 'gok' genomen.Al vrij snel echter ging de naaf van het achterwiel wat bijgeluiden vertonen, en bleek dat er enige speling op zat.Nu zijn vorige week de lagers van de naaf vervangen, en de naaf klinkt nu weer perfect, maar de speling is niet weg. Volgens de monteur kan de speling er wel uit gehaald worden, maar dan ontstaat er veel weerstand en loopt het wiel niet meer goed.Wat kan hiervan de oorzaak zijn, en is hier nog iets aan te doen?
Speling op Record naaf.
Geplaatst: 25 jun 2006 00:13
door sharkman
Ron, sorry om te zeggen maar je monteur kan beter op een sleutelcursus. Ik weet wat hij fout doet en een monteur die een campa naaf niet spelingsvrij krijgt moet zich dood schamen.......
Speling op Record naaf.
Geplaatst: 25 jun 2006 00:31
door campasuper
Helemaal mee eens.
Speling op Record naaf.
Geplaatst: 25 jun 2006 01:20
door kuiper
Ron misschien domme vraag maar zou je die speling kunnen omschrijven? (hoe het klinkt)
Speling op Record naaf.
Geplaatst: 25 jun 2006 03:43
door ronengels
Quoten: Origineel geplaatst door Sharkman op 24 Juni 2006
Ron, sorry om te zeggen maar je monteur kan beter op een sleutelcursus. Ik weet wat hij fout doet en een monteur die een campa naaf niet spelingsvrij krijgt moet zich dood schamen.......
Mailtje verstuurd. Dank je wel.
Speling op Record naaf.
Geplaatst: 25 jun 2006 03:52
door ronengels
Quoten: Origineel geplaatst door Kuiper op 24 Juni 2006
Ron misschien domme vraag maar zou je die speling kunnen omschrijven? (hoe het klinkt)
Voor het vervangen van de lagers, waren er twee afwijkingen.
Ten eerste maakte de naaf tijdens het draaien met een onbelast wiel een 'rauw' geluid voor een korte periode elke draai. Dit probleem is verholpen, of in ieder geval sterk verminderd met de nieuwe lagers.
Ten tweede zat er speling op de naaf. Dit is éénvoudig te constateren door het stilstaande wiel vast te pakken aan de bovenzijde, en het in zijdelingse richting te bewegen. Het wiel kan zonder noemenswaardige weerstand enkel milimeters heen en weer bewogen worden. Dit probleem is niet verholpen met de nieuwe lagers.
Mij is verteld dat er waarschijnlijk in de naaf iets niet meer goed rond is, en dat het wiel terug gestuurd moet worden naar de importeur van Campa in Nederland om dit probleem te verhelpen.
Speling op Record naaf.
Geplaatst: 25 jun 2006 12:40
door gekko
dag Ron
ik heb zowat hetzelfde probleem (campa record naaf + ambrosio velgen):
Ten tweede zat er speling op de naaf. Dit is éénvoudig te constateren door het stilstaande wiel vast te pakken aan de bovenzijde, en het in zijdelingse richting te bewegen. Het wiel kan zonder noemenswaardige weerstand enkel milimeters heen en weer bewogen worden. Dit probleem is niet verholpen met de nieuwe lagers.
Kan dit opgelost worden door een goeie FM? zoja hoe en wat vervangen?
Speling op Record naaf.
Geplaatst: 25 jun 2006 14:06
door amclassic-fan
Er hoeft niets vervangen te worden normaliter, enkel het lager moet gesteld worden.
Speling op Record naaf.
Geplaatst: 25 jun 2006 14:40
door sharkman
Ten eerste als alle onderdelen in orde zijn en met nieuwe lagers/vet gemonteerd worden moet een record naaf 100 perfect lopen (afstellen gebeurd onder spanning en in het frame, dus zeker niet los).
Problemen kunnen zijn:
a:te lang met een wiel met speling gereden: cups en conussen ingelopen/rauw/versleten. Oplossing: conussen bestellen en uitwisselen, cups kunnen vervangen worden maar is lastig. Alternatief (mits de kogelbanen niet te erg in zijn gelopen: keramische kogels monteren, deze slijpen door hun hardheid de kogelbanen weer volledig glad.
b: wiel heeft een tik gehad en de alu as is krom, dit herken je doordat een wiel op het ene punt wel en het andere punt geen speling heeft. Oplossing: nieuwe as bestellen.
c: body maakt herrie: lager in body verroest: oplossing: lagers uitwisselen (lastig) of nieuwe body monteren.
Speling op Record naaf.
Geplaatst: 25 jun 2006 16:03
door ronengels
Quoten: Origineel geplaatst door Sharkman op 25 Juni 2006
Ten eerste als alle onderdelen in orde zijn en met nieuwe lagers/vet gemonteerd worden moet een record naaf 100 perfect lopen (afstellen gebeurd onder spanning en in het frame, dus zeker niet los).
Problemen kunnen zijn:
a:te lang met een wiel met speling gereden: cups en conussen ingelopen/rauw/versleten. Oplossing: conussen bestellen en uitwisselen, cups kunnen vervangen worden maar is lastig. Alternatief (mits de kogelbanen niet te erg in zijn gelopen: keramische kogels monteren, deze slijpen door hun hardheid de kogelbanen weer volledig glad.
b: wiel heeft een tik gehad en de alu as is krom, dit herken je doordat een wiel op het ene punt wel en het andere punt geen speling heeft. Oplossing: nieuwe as bestellen.
c: body maakt herrie: lager in body verroest: oplossing: lagers uitwisselen (lastig) of nieuwe body monteren.
Hi Sharkman, dank je wel voor je reactie.
In mijn geval is er denk ik sprake van een combinatie van a. en c.
Probleem c. was opgelost met de nieuwe lagers en voor zover ik weet ook nieuwe conussen. De naaf klinkt weer helemaal goed, en loopt niet 'rauw'.Alleen de speling bleef. Bij het strakker stellen van de naaf, ontstond er weerstand.
Ik heb zojuist op de website van Campa het manual voor de Neutrons gedownload, en daar staat in beschreven hoe je de naven kunt afstellen. Dat heb ik zojuist gedaan. Wel met het wiel uit de fiets overigens, maar misschien heb ik geluk gehad, want na een paar keer proberen lijkt het nu goed. Geen speling, en loopt mooi. Wel iets meer weerstand dan het voorwiel (bij gelijke snelheid staat het achterwiel eerder stil), maar dat ligt misschien aan het vrijloop mechanisme. Volgende keer ga ik het in het frame doen.
Speling op Record naaf.
Geplaatst: 25 jun 2006 18:09
door sharkman
Dat zwaarder lopen gaat weg zodra de lagers ingelopen zijn, is wel normaal .
Ik denk dat ik weet wie je achterwiel gedaan heeft en geloof me: de kogelringen zullen uit zijn gewisseld en misschien de conussen (kosten alleen elk al 25 tot 30 euro) maar de lagers in de body weet hij zeker niet te vinden (laat staan verwisselen).
Een naaf met spelen afleveren is not done en zal binnen 1000 km lijden tot permanente schade, maar de volgende keer kun je het zelf ook.