TT+opzetstuur......of S-bocht+opzetstuur?
In de evolutie van mijn toekomstige fietsje zit ik te prakizeren over het stuur. In eerste instantie zal ik gewoon een opzetstuur voor mijn S-bocht kopen in navolging van een dicht wiel met het oog op de tijdritten (ik doe verder geen wedstrijden, geen licentie, maar wil gewoon zo snel mogelijk fietsen, en het maximale uit mezelf halen, etc.). In tweede instantie zit ik te denken aan een TT-stuur met opzetstuur. Heeft dat de nodige aerodynamische voordelen of ergonomische voordelen ten opzichte van een S-bocht met opzetstuur? En zo ja, kun je dat uitdrukken in tijd, of is het bijvoorbeeld effectiever om de bidons eraf te schroeven en een camelbag te kopen?
Bovendien lijkt me het wisselen tussen TT-stuur en S-bocht ook niet echt practisch, en het zou dus bijna betekenen om een apart tijdritfiets te wensen, wat budgetair gezien ook niet in de lijn der verwachtingen ligt. Of het zou betekenen om de normale groepstrainingen ook met een TT-stuur te doen. Maar om nou een trainingsfiets en een tijdritfiets te kopen...........
Bovendien lijkt me het wisselen tussen TT-stuur en S-bocht ook niet echt practisch, en het zou dus bijna betekenen om een apart tijdritfiets te wensen, wat budgetair gezien ook niet in de lijn der verwachtingen ligt. Of het zou betekenen om de normale groepstrainingen ook met een TT-stuur te doen. Maar om nou een trainingsfiets en een tijdritfiets te kopen...........
Ik denk dat het beste is om een normaal racestuur te hebben met een opzetstuur. Omdat je al aangeeft geen wedstrijden te doen is het verschil tussen paar seconde niet echt relevant. Met een volledig tijdritdtuur in een groep rijden is toch wat riskant vind ik zelf.
Anti-Spacers!
Quoten: Origineel geplaatst door pjotr op 23 Juni 2006
Ik denk dat het beste is om een normaal racestuur te hebben met een opzetstuur. Omdat je al aangeeft geen wedstrijden te doen is het verschil tussen paar seconde niet echt relevant. Met een volledig tijdritdtuur in een groep rijden is toch wat riskant vind ik zelf.
Denk je dat een volledig tijdritstuur dertig seconden kan schelen op een tijdrit van 40km in vergelijking met een S-bocht met opzetstuur?
Ik denk dat het beste is om een normaal racestuur te hebben met een opzetstuur. Omdat je al aangeeft geen wedstrijden te doen is het verschil tussen paar seconde niet echt relevant. Met een volledig tijdritdtuur in een groep rijden is toch wat riskant vind ik zelf.
Denk je dat een volledig tijdritstuur dertig seconden kan schelen op een tijdrit van 40km in vergelijking met een S-bocht met opzetstuur?
Ik denk dat het wel 30 seconde kan schelen mits, je in aerodynamische positie zit. Dus dan moet je die positie á la Ullrich hebben. Die positie lijkt me toch niet lekker als je groepstrainingen doet.
Tevens als je probeert diep te zitten met een normaal stuur + opzetstuur kan je wel verschil berperken.
Tevens als je probeert diep te zitten met een normaal stuur + opzetstuur kan je wel verschil berperken.
Anti-Spacers!
Quoten: Origineel geplaatst door pjotr op 23 Juni 2006
Ik denk dat het wel 30 seconde kan schelen mits, je in aerodynamische positie zit. Dus dan moet je die positie á la Ullrich hebben. Die positie lijkt me toch niet lekker als je groepstrainingen doet.
Tevens als je probeert diep te zitten met een normaal stuur + opzetstuur kan je wel verschil berperken.
30 sec lijkt mij erg veel tussen een normaal stuur/opzetstuur en een volledig tijdritstuur. Door het opzetstuur krijg je al snel dezelfde houding als met een volledig tijdritstuur.
Ik denk dat het wel 30 seconde kan schelen mits, je in aerodynamische positie zit. Dus dan moet je die positie á la Ullrich hebben. Die positie lijkt me toch niet lekker als je groepstrainingen doet.
Tevens als je probeert diep te zitten met een normaal stuur + opzetstuur kan je wel verschil berperken.
30 sec lijkt mij erg veel tussen een normaal stuur/opzetstuur en een volledig tijdritstuur. Door het opzetstuur krijg je al snel dezelfde houding als met een volledig tijdritstuur.
Race: Giant TCR en Giant Propel
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity
Quoten: Origineel geplaatst door wezep op 26 Juni 2006
Quoten: Origineel geplaatst door pjotr op 23 Juni 2006
Ik denk dat het wel 30 seconde kan schelen mits, je in aerodynamische positie zit. Dus dan moet je die positie á la Ullrich hebben. Die positie lijkt me toch niet lekker als je groepstrainingen doet.
Tevens als je probeert diep te zitten met een normaal stuur + opzetstuur kan je wel verschil berperken.
30 sec lijkt mij erg veel tussen een normaal stuur/opzetstuur en een volledig tijdritstuur. Door het opzetstuur krijg je al snel dezelfde houding als met een volledig tijdritstuur.
ik ga er ook vanuit dat ik ongeacht een volledig tijdritstuur of stuur/opzetstuur een zelfde houding weet te bewerkstelligen, desnoods met zo'n kromme dubbelscharnierende look stuurpen. Dus de tijdswinst zou kunnen zitten in de meer aerodynamische eigenschappen van het stuur zelf, maar ja of zo'n spoilerstuurtje nou de investering waar maakt voor een veredelde trimmer als mij. Het staat wel mooier, dat is waar, maar ik vraag me ook af of het echt sneller gaat. Kan dan beter investeren in een camelbag, tijdrithelm, en dicht wiel en pimpy voorwiel. Praktischer lijkt me wel het schakelen, hoewel ik nauwelijks in triathlonhouding door de bocht vlieg en pas vlak voor/na de bocht terug/opschakel.
Bovendien lijkt me een gewoon stuur ietwat praktischer met het oog op groepstrainingen. Dus me dunkt dat ik foto 3 voorlopig oversla.....
Quoten: Origineel geplaatst door pjotr op 23 Juni 2006
Ik denk dat het wel 30 seconde kan schelen mits, je in aerodynamische positie zit. Dus dan moet je die positie á la Ullrich hebben. Die positie lijkt me toch niet lekker als je groepstrainingen doet.
Tevens als je probeert diep te zitten met een normaal stuur + opzetstuur kan je wel verschil berperken.
30 sec lijkt mij erg veel tussen een normaal stuur/opzetstuur en een volledig tijdritstuur. Door het opzetstuur krijg je al snel dezelfde houding als met een volledig tijdritstuur.
ik ga er ook vanuit dat ik ongeacht een volledig tijdritstuur of stuur/opzetstuur een zelfde houding weet te bewerkstelligen, desnoods met zo'n kromme dubbelscharnierende look stuurpen. Dus de tijdswinst zou kunnen zitten in de meer aerodynamische eigenschappen van het stuur zelf, maar ja of zo'n spoilerstuurtje nou de investering waar maakt voor een veredelde trimmer als mij. Het staat wel mooier, dat is waar, maar ik vraag me ook af of het echt sneller gaat. Kan dan beter investeren in een camelbag, tijdrithelm, en dicht wiel en pimpy voorwiel. Praktischer lijkt me wel het schakelen, hoewel ik nauwelijks in triathlonhouding door de bocht vlieg en pas vlak voor/na de bocht terug/opschakel.
Bovendien lijkt me een gewoon stuur ietwat praktischer met het oog op groepstrainingen. Dus me dunkt dat ik foto 3 voorlopig oversla.....
Een volledig tijdritstuur heeft alleen zin inderdaad als je de houding consequent kan volhouden, dit betekent ook migratie/aanschaf van shifters/remmen, al met al niet erg zinvol.Verder weet ik niet hoe je zadel staat want dat moet je waarschijnlijk naar boven en naar voren gaan verstellen.Een drinksysteem op de rug is aerodynamisch minder gunstig als een paar (platte)flessen op het frame, die veroorzaken een soort zeil-effect wat je gratis kado krijgt.Google maar eens naar onderzoeken op dit gebied er is zat wat weinig kost en veel oplevert in die zin, voor je met een bloedhete tijdrithelm gaat rijden.
http://damonrinard.com/aero/aerodynamics.htm
http://www.analyticcycling.com/RiderAeroStudy.html
O ja, deze kan ook handig zijn om het effect van verschillende houdingen en andere zaken te berekenen: http://www.kreuzotter.de/english/espeed.htm is volgens mijn ervaring eng nauwkeurig.
http://damonrinard.com/aero/aerodynamics.htm
http://www.analyticcycling.com/RiderAeroStudy.html
O ja, deze kan ook handig zijn om het effect van verschillende houdingen en andere zaken te berekenen: http://www.kreuzotter.de/english/espeed.htm is volgens mijn ervaring eng nauwkeurig.
Als je campa wil heb je nooit meer wat anders
Quoten: Origineel geplaatst door Renmuis op 21 Augustus 2006
Een volledig tijdritstuur heeft alleen zin inderdaad als je de houding consequent kan volhouden, dit betekent ook migratie/aanschaf van shifters/remmen, al met al niet erg zinvol.Verder weet ik niet hoe je zadel staat want dat moet je waarschijnlijk naar boven en naar voren gaan verstellen.Een drinksysteem op de rug is aerodynamisch minder gunstig als een paar (platte)flessen op het frame, die veroorzaken een soort zeil-effect wat je gratis kado krijgt.Google maar eens naar onderzoeken op dit gebied er is zat wat weinig kost en veel oplevert in die zin, voor je met een bloedhete tijdrithelm gaat rijden.
http://damonrinard.com/aero/aerodynamics.htm
http://www.analyticcycling.com/RiderAeroStudy.html
tegenstrijdige conclusies; de een zegt wel met bidon+houder, de ander beweert juist van niet. Julich rijdt volgens mij ook met een camelbag onder zijn skinsuit........
Een volledig tijdritstuur heeft alleen zin inderdaad als je de houding consequent kan volhouden, dit betekent ook migratie/aanschaf van shifters/remmen, al met al niet erg zinvol.Verder weet ik niet hoe je zadel staat want dat moet je waarschijnlijk naar boven en naar voren gaan verstellen.Een drinksysteem op de rug is aerodynamisch minder gunstig als een paar (platte)flessen op het frame, die veroorzaken een soort zeil-effect wat je gratis kado krijgt.Google maar eens naar onderzoeken op dit gebied er is zat wat weinig kost en veel oplevert in die zin, voor je met een bloedhete tijdrithelm gaat rijden.
http://damonrinard.com/aero/aerodynamics.htm
http://www.analyticcycling.com/RiderAeroStudy.html
tegenstrijdige conclusies; de een zegt wel met bidon+houder, de ander beweert juist van niet. Julich rijdt volgens mij ook met een camelbag onder zijn skinsuit........
Quote: Origineel geplaatst door Auke op 22 Augustus 2006
Quoten: Origineel geplaatst door Renmuis op 21 Augustus 2006Een volledig tijdritstuur heeft alleen zin inderdaad als je de houding consequent kan volhouden, dit betekent ook migratie/aanschaf van shifters/remmen, al met al niet erg zinvol.Verder weet ik niet hoe je zadel staat want dat moet je waarschijnlijk naar boven en naar voren gaan verstellen.Een drinksysteem op de rug is aerodynamisch minder gunstig als een paar (platte)flessen op het frame, die veroorzaken een soort zeil-effect wat je gratis kado krijgt.Google maar eens naar onderzoeken op dit gebied er is zat wat weinig kost en veel oplevert in die zin, voor je met een bloedhete tijdrithelm gaat rijden.http://damonrinard.com/aero/aerodynamic ... nstrijdige conclusies; de een zegt wel met bidon+houder, de ander beweert juist van niet. Julich rijdt volgens mij ook met een camelbag onder zijn skinsuit........
Ik las toevallig een Amerikaans tijdschrift op vakantie. Daarin stond een interview met de ploeg van MIT (ongeveer de beste TU van de wereld). Zij hebben het Amerikaans studenten kampioenschap ploegen tijdrit gewonnen en veel testen gedaan in de windtunnel (ook met CSC en Basso). Volgens hun onderzoek is een bidon op de staande buis aerodynamischer dan geen bidon (mits je ronde buizen hebt). En is levert een aero helm ruim 10 meer voordeel op dan aero wielen. Er stonden nog wat cijfers in, zal het artikel nog wel even zoeken.
Quoten: Origineel geplaatst door Renmuis op 21 Augustus 2006Een volledig tijdritstuur heeft alleen zin inderdaad als je de houding consequent kan volhouden, dit betekent ook migratie/aanschaf van shifters/remmen, al met al niet erg zinvol.Verder weet ik niet hoe je zadel staat want dat moet je waarschijnlijk naar boven en naar voren gaan verstellen.Een drinksysteem op de rug is aerodynamisch minder gunstig als een paar (platte)flessen op het frame, die veroorzaken een soort zeil-effect wat je gratis kado krijgt.Google maar eens naar onderzoeken op dit gebied er is zat wat weinig kost en veel oplevert in die zin, voor je met een bloedhete tijdrithelm gaat rijden.http://damonrinard.com/aero/aerodynamic ... nstrijdige conclusies; de een zegt wel met bidon+houder, de ander beweert juist van niet. Julich rijdt volgens mij ook met een camelbag onder zijn skinsuit........
Ik las toevallig een Amerikaans tijdschrift op vakantie. Daarin stond een interview met de ploeg van MIT (ongeveer de beste TU van de wereld). Zij hebben het Amerikaans studenten kampioenschap ploegen tijdrit gewonnen en veel testen gedaan in de windtunnel (ook met CSC en Basso). Volgens hun onderzoek is een bidon op de staande buis aerodynamischer dan geen bidon (mits je ronde buizen hebt). En is levert een aero helm ruim 10 meer voordeel op dan aero wielen. Er stonden nog wat cijfers in, zal het artikel nog wel even zoeken.
-
- Forum-lid
- Berichten: 371
- Lid geworden op: 28 jul 2004 16:21
Quoten: Origineel geplaatst door Ilko op 24 Augustus 2006
Quote: Origineel geplaatst door Auke op 22 Augustus 2006
Quoten: Origineel geplaatst door Renmuis op 21 Augustus 2006
Een volledig tijdritstuur heeft alleen zin inderdaad als je de houding consequent kan volhouden, dit betekent ook migratie/aanschaf van shifters/remmen, al met al niet erg zinvol.Verder weet ik niet hoe je zadel staat want dat moet je waarschijnlijk naar boven en naar voren gaan verstellen.Een drinksysteem op de rug is aerodynamisch minder gunstig als een paar (platte)flessen op het frame, die veroorzaken een soort zeil-effect wat je gratis kado krijgt.Google maar eens naar onderzoeken op dit gebied er is zat wat weinig kost en veel oplevert in die zin, voor je met een bloedhete tijdrithelm gaat rijden.
http://damonrinard.com/aero/aerodynamics.htm
http://www.analyticcycling.com/RiderAeroStudy.html
tegenstrijdige conclusies; de een zegt wel met bidon+houder, de ander beweert juist van niet. Julich rijdt volgens mij ook met een camelbag onder zijn skinsuit........
Ik las toevallig een Amerikaans tijdschrift op vakantie. Daarin stond een interview met de ploeg van MIT (ongeveer de beste TU van de wereld). Zij hebben het Amerikaans studenten kampioenschap ploegen tijdrit gewonnen en veel testen gedaan in de windtunnel (ook met CSC en Basso). Volgens hun onderzoek is een bidon op de staande buis aerodynamischer dan geen bidon (mits je ronde buizen hebt). En is levert een aero helm ruim 10 meer voordeel op dan aero wielen. Er stonden nog wat cijfers in, zal het artikel nog wel even zoeken.
Graag! Ik ben benieuwd.
Quote: Origineel geplaatst door Auke op 22 Augustus 2006
Quoten: Origineel geplaatst door Renmuis op 21 Augustus 2006
Een volledig tijdritstuur heeft alleen zin inderdaad als je de houding consequent kan volhouden, dit betekent ook migratie/aanschaf van shifters/remmen, al met al niet erg zinvol.Verder weet ik niet hoe je zadel staat want dat moet je waarschijnlijk naar boven en naar voren gaan verstellen.Een drinksysteem op de rug is aerodynamisch minder gunstig als een paar (platte)flessen op het frame, die veroorzaken een soort zeil-effect wat je gratis kado krijgt.Google maar eens naar onderzoeken op dit gebied er is zat wat weinig kost en veel oplevert in die zin, voor je met een bloedhete tijdrithelm gaat rijden.
http://damonrinard.com/aero/aerodynamics.htm
http://www.analyticcycling.com/RiderAeroStudy.html
tegenstrijdige conclusies; de een zegt wel met bidon+houder, de ander beweert juist van niet. Julich rijdt volgens mij ook met een camelbag onder zijn skinsuit........
Ik las toevallig een Amerikaans tijdschrift op vakantie. Daarin stond een interview met de ploeg van MIT (ongeveer de beste TU van de wereld). Zij hebben het Amerikaans studenten kampioenschap ploegen tijdrit gewonnen en veel testen gedaan in de windtunnel (ook met CSC en Basso). Volgens hun onderzoek is een bidon op de staande buis aerodynamischer dan geen bidon (mits je ronde buizen hebt). En is levert een aero helm ruim 10 meer voordeel op dan aero wielen. Er stonden nog wat cijfers in, zal het artikel nog wel even zoeken.
Graag! Ik ben benieuwd.