Pagina 1 van 2
Dolgedraaide kettingbladbout
Geplaatst: 22 jun 2006 00:19
door papajo
Tijdens 1 van mijn minder succesvolle sleutelakties heb ik een van de kettingbladboutjes dolgedraaid. De inbusbout is nu geen inbus meer maar 'rondbus".
Heeft iemand een oplossing voor deze halsaktie? Of ben ik nu genoodzaakt om een nieuw crankstel te kopen als de bladen versleten zijn?
Mogelijk kan de inkeping in de moer nog een escape zijn? Graag tips of ervaringen van anderen (is goed voor mijn ego, weten dat ik niet de enige sleutelstumper ben).
En ja, inmiddels weet ik dat goed gereedschap het hele werk is .
Dolgedraaide kettingbladbout
Geplaatst: 22 jun 2006 00:28
door roos1
En passend gereedschap ook...
Je zou een schroevendraaier die net iets groter is dan je rondje kunnen gebruiken... probeer die klem te slaan en zo kan je hem weer los draaien... let wel je schroeven draaier kan je weg gooien...
Dolgedraaide kettingbladbout
Geplaatst: 22 jun 2006 00:53
door squadra
Wat dacht je van uitboren!!!
Dolgedraaide kettingbladbout
Geplaatst: 22 jun 2006 01:59
door ts-biker
Quoten: Origineel geplaatst door squadra op 21 Juni 2006
Wat dacht je van uitboren!!!
idd
Dolgedraaide kettingbladbout
Geplaatst: 22 jun 2006 09:08
door rene1
Linkse tap kan ook nog.
Dolgedraaide kettingbladbout
Geplaatst: 22 jun 2006 10:56
door zombie
als je geluk hebt kan je het via de inkeping aan de achterzijde proberen met een grote schroevendraaier (mits de vijs niet meedraait) doch uitboren met een degelijke ijzerboor is een makkie en zo gebeurd...let wel op de diameter uiteraard.
Dolgedraaide kettingbladbout
Geplaatst: 22 jun 2006 12:30
door w0uter
je kan met een dremel (das zo'n klein hobby slijpertje) een inkeping slijpen zodat je nu aan de voor en achterkant er een grote schroevendraaier op kan zetten. Moet je wel zo'n ding hebben natuurlijk!
Dolgedraaide kettingbladbout
Geplaatst: 22 jun 2006 12:33
door 53x11
Is mij ook wel eens overkomen. (met een imbussleutel in een torx boutje draaien gaat toch niet zo goed). Heb eerst zelf geprobeerd het ding uit te vijlen, maar dat was niet zo succesvol. Uiteindelijk met de staart tussen de benen naar de fm. Oke, je staat ff voor joker, maar ik kan nu tenmiste weer mijn 42 met mijn 39 binnenblad verwisselen.
Succes ermee
Dolgedraaide kettingbladbout
Geplaatst: 22 jun 2006 16:44
door toni
Quoten: Origineel geplaatst door rene1 op 22 Juni 2006
Linkse tap kan ook nog.
Lijkt mij ook de beste oplossing. Uitboren blijft een riskante onderneming, zeker als het een carbon crank betreft. Ga voor een paar euro zo'n tap halen en je kunt in de toekomst nog meer succesvolle sleutel acties uitvoeren
![Wink ;-)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
.
Dolgedraaide kettingbladbout
Geplaatst: 22 jun 2006 21:04
door jsparie
Je hebt een speciaal gereedschapje van shimano en ook van tacx dacht ik dat je in de gleuf aan de achterkandt van de kettingbout kan steken. Hiermee moet het toch lukken als je dat combineert met iets (wellicht 1 maat grotere inbussleutel?) dat de voorkant tegenhoudt. In de Rose catalogus van vorig jaar staat er een van Eur 1,75 dus de kosten zijn het niet. Lijkt me veiliger dan uitboren etc.
Dolgedraaide kettingbladbout
Geplaatst: 23 jun 2006 14:13
door zombie
Quoten: Origineel geplaatst door jsparie op 22 Juni 2006
Je hebt een speciaal gereedschapje van shimano en ook van tacx dacht ik dat je in de gleuf aan de achterkandt van de kettingbout kan steken. Hiermee moet het toch lukken als je dat combineert met iets (wellicht 1 maat grotere inbussleutel?) dat de voorkant tegenhoudt. In de Rose catalogus van vorig jaar staat er een van Eur 1,75 dus de kosten zijn het niet. Lijkt me veiliger dan uitboren etc.
met dat ding kan je helemaal geen kracht zetten...
Uitboren is niet zo riskant want je raakt de crank helemaal niet...
Dolgedraaide kettingbladbout
Geplaatst: 25 jun 2006 14:46
door sharkman
met een dremel een sleuf in de bout slijpen voor een grote schroevendraaier. Andere zijde tegenhouden met het shimano gereedschapje en het geheel paar keer inspuiten met WD40, moet lukken