Pagina 1 van 1
39*29
Geplaatst: 21 jun 2006 20:46
door roy1975
Hallo,
Ik rijd op dit moment 39/53 en dan 13-26 chorus kan ik hier ook een 29 opzetten ipv de 14 of gaat dat niet zo makelijk
Roy
39*29
Geplaatst: 21 jun 2006 23:31
door amclassic-fan
Kan niet met originele campa tandwielen niet, want de grote zitten op een spider. Met bijv een Miche krans zou het wel kunnen, maar de schakelprestatie zullen wel stukje minder zijn.
39*29
Geplaatst: 22 jun 2006 18:08
door gvanloo
Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 21 Juni 2006
Kan niet met originele campa tandwielen niet, want de grote zitten op een spider. Met bijv een Miche krans zou het wel kunnen, maar de schakelprestatie zullen wel stukje minder zijn.
Kan met originele campa tandwielen wel. Je kunt los een 29 kopen. Moet een aparte tussenring op die dan tussen het losse tandwiel komt en het eerste blok van de 26-23. Dat is niet de tussenring die je bij de 14 vandaan haalt.
Dit past niet geheel 100 maar daar merk je vrijwel niets van.
39*29
Geplaatst: 22 jun 2006 20:25
door amclassic-fan
Er is helemaal geen losse Campa Chorus 10 speed te verkrijgen, je zult dan altijd terug moeten naar een 29 van Veloce en die sluit net zo slecht (of goed) aan om de 26 van de Chorus cassete als een Miche tandje
39*29
Geplaatst: 25 jun 2006 00:23
door campasuper
Mijn advies:
Koop een los eindtandwiel 29 van Veloce en haal de 18 er vanaf. Kijk wel even goed of je met de tussenringen goed uitkomt. Ik ken zelf het verloop van Veloce en Chorus niet.
Eigenlijk is het nog beter om een nieuwe Veloce cassette 13 - 29 te kopen.Past altijd en schakelt ook goed. Veloce is wel iets zwaarder.
Opmerking:
Als je kijkt naar de verzetten in een tabel is het verloop beter met 13 - 29 en 53 - 39 dan 13 - 26 en 53 - 39. Ik ga ervan uit dat je met het buitenblad de drie grootste kransjes niet gebruikt en met het binnenblad de drie kleinste. Dan gaat ook je ketting het langer mee ( kettinglijn beter )
39*29
Geplaatst: 25 jun 2006 11:53
door ponsteen
Quoten: Origineel geplaatst door campa=super op 24 Juni 2006
Als je kijkt naar de verzetten in een tabel is het verloop beter met 13 - 29 en 53 - 39 dan 13 - 26 en 53 - 39. Ik ga ervan uit dat je met het buitenblad de drie grootste kransjes niet gebruikt en met het binnenblad de drie kleinste. Dan gaat ook je ketting het langer mee ( kettinglijn beter )
Leg dat eens even uit dan? Klinkt mij zeer onlogisch in de oren, aangezien je met de 29 de 18 mist. Om aan te sluiten aan 53 - 17, moet je 39 - 13 draaien. Het gat met 39 - 14 is al bijna twee tandjes, met 39 - 15 voor een rechtere kettinglijn heb je helemaal een 'probleem'. Tenzij je dus niet al je kransjes aansluitend hoef te hebben, is 13-26 de betere keuze.
39*29
Geplaatst: 25 jun 2006 14:01
door campasuper
Bij een 13 - 26 cassette heb je 13-14-15-16-17-18-19-21-23-26
Bij een 13 - 29 cassette heb je 13-14-15-16-17-19-21-23-26-29
Als je op het binnenblad de drie kleinste niet gebruikt en op het buitenblad de drie grootste .
Bij 53 - 39 en 13- 26 ga je over van 53 - 19 ( 2,789 omw. ) naar 39 - 16 ( 2,438 omw. ) en 53 - 18 is 2,944 omw.
Bij 53 - 39 en 13 - 29 ga je over van 53 - 21 ( 2,523 ) naar 39 - 16 ( 2,438 omw. ) en 53 - 19 is nog steeds 2,789 omw.
De overgang is dus veel kleiner. Bij 13 - 26 is 53 - 42 veel beter, reken zelf maar uit. Hier rijd ik zelf ook mee.
Sterkte
39*29
Geplaatst: 25 jun 2006 15:08
door ponsteen
Ik snap het nog steeds niet wat voor voordeel je voor ogen hebt... Het verschil tussen 53 - 19 en 39 - 16 zoals jij als voorbeeld geeft, daar zitten twee tanden verschil tussen (je mist een versnelling, erg onhandig als je die net mist bij het schakelen voor. Je blijft dan schakelen). Maar je hebt gelijk dat in principe een kleiner verschil tussen voorbladen altijd tot betere verhoudingen lijdt. 13 - 29 en 39-53 gaat prima hoor, zolang je niet alle versnellingen op een rij hoeft te hebben (je hebt immers gaten tussen 21, 19, 17).
39*29
Geplaatst: 28 jun 2006 20:19
door campasuper
Volgens mij heb precies hetzelfde uitgelegd......
39*29
Geplaatst: 29 jun 2006 00:30
door ponsteen
Quoten: Origineel geplaatst door campa=super op 28 Juni 2006
Volgens mij heb precies hetzelfde uitgelegd......
Nou, dan is het goed he...