Testresultaten aluminium frame
Ten eerste zal ik ff zeggen dat ik de zoekfunctie heb gebruikt en gegoogled heb maar niet kan vinden wat ik zoek.
Ik ben op zoek naar testresultaten van een aluminium frame(fiets), deze mag eventueel wel een carbon voorvork hebben. Het maakt niet uit welke fiets of welk merk dit is, het gaat me om de resultaten. (stijfheid, etc)
Dit ben ik nodig voor een verslag voor school, waar 2 frames met elkaar vergeleken worden. Ik heb de resultaten van 1 carbon frame, dus alleen nog een alu... Dus als iemand iets heeft...
Ik ben op zoek naar testresultaten van een aluminium frame(fiets), deze mag eventueel wel een carbon voorvork hebben. Het maakt niet uit welke fiets of welk merk dit is, het gaat me om de resultaten. (stijfheid, etc)
Dit ben ik nodig voor een verslag voor school, waar 2 frames met elkaar vergeleken worden. Ik heb de resultaten van 1 carbon frame, dus alleen nog een alu... Dus als iemand iets heeft...
Alu: Eddy Merckx Racing Classic (Easton 7000) (1350 gram @ maatje 58 C-T)
Torsiestijfheid: 89nm/gr
Bracketstijfheid: 39nm/gr
Vorkstijfheid (heeft weinig met frame te maken natuurlijk) 60nm/gr
Carbon: Stevens SCF2 (1185g @ 56cm)
Torsie: 100nm/gr
Bracket: 40nm/gr
Vork: 65nm/gr
Torsiestijfheid: 89nm/gr
Bracketstijfheid: 39nm/gr
Vorkstijfheid (heeft weinig met frame te maken natuurlijk) 60nm/gr
Carbon: Stevens SCF2 (1185g @ 56cm)
Torsie: 100nm/gr
Bracket: 40nm/gr
Vork: 65nm/gr
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Quote: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 21 Juni 2006
Wat doe je dan voor onderzoek? Je kan een knal stijf carbon frame nemen a la F10 of een Parlee die slap is. Hetzelfde geldt in meer of mindere maten voor alle andere frame materialen.
Parlee slap? of geef je voorbeeld electrotechniekus
Wat doe je dan voor onderzoek? Je kan een knal stijf carbon frame nemen a la F10 of een Parlee die slap is. Hetzelfde geldt in meer of mindere maten voor alle andere frame materialen.
Parlee slap? of geef je voorbeeld electrotechniekus
- http://www.dewielershop.nl - http://www.kuipercarbonwielen.nl (sinds 2007!)
Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 21 Juni 2006
Wat doe je dan voor onderzoek? Je kan een knal stijf carbon frame nemen a la F10 of een Parlee die slap is. Hetzelfde geldt in meer of mindere maten voor alle andere frame materialen.
Het gaat erom dat we voor een bepaald product (ik heb dus een fietsframe gekozen) een andere materiaalsoort vinden dat ook in principe aan dezelfde eigenschappen kan voldoen. Het hoeft niet uitvoerbaar te zijn, als je maar liet zien dat je het begrijpt. Het gaat erom dat er minder kosten gemaakt worden bij het productieproces, gebruik en afdanking en dan ook mbt alle technologien die erbij komen kijken. Dat de frames die ik dan met elkaar vergelijk heel erg verschillend zijn is niet zo heel erg boeiend, als het allemaal maar verteld wordt en je laat zien dat je het begrijpt..duss.. Maar ik heb al genoeg, dus Scepticus bedankt voor je berichtje!
Wat doe je dan voor onderzoek? Je kan een knal stijf carbon frame nemen a la F10 of een Parlee die slap is. Hetzelfde geldt in meer of mindere maten voor alle andere frame materialen.
Het gaat erom dat we voor een bepaald product (ik heb dus een fietsframe gekozen) een andere materiaalsoort vinden dat ook in principe aan dezelfde eigenschappen kan voldoen. Het hoeft niet uitvoerbaar te zijn, als je maar liet zien dat je het begrijpt. Het gaat erom dat er minder kosten gemaakt worden bij het productieproces, gebruik en afdanking en dan ook mbt alle technologien die erbij komen kijken. Dat de frames die ik dan met elkaar vergelijk heel erg verschillend zijn is niet zo heel erg boeiend, als het allemaal maar verteld wordt en je laat zien dat je het begrijpt..duss.. Maar ik heb al genoeg, dus Scepticus bedankt voor je berichtje!
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Quoten: Origineel geplaatst door Kuiper op 21 Juni 2006
Parlee slap? of geef je voorbeeld electrotechniekus
Jaw Parlee kwam vorig jaar zeer slecht uit de stijfheidstesten van Tour, 1 van de allerslapste frames ooit getest. Het is trouwens Elektrotechnicus, afgeven op iets waar je geen verstand van heb getuigt niet echt van wijsheid in mijn optiek. Trek de zijkant van je computer eraf en bedenk dan dat er in die kleine processor miljoenen transistoren zitten en dat die dingen ook gewoon door mensen ontworpen worden...
Parlee slap? of geef je voorbeeld electrotechniekus
Jaw Parlee kwam vorig jaar zeer slecht uit de stijfheidstesten van Tour, 1 van de allerslapste frames ooit getest. Het is trouwens Elektrotechnicus, afgeven op iets waar je geen verstand van heb getuigt niet echt van wijsheid in mijn optiek. Trek de zijkant van je computer eraf en bedenk dan dat er in die kleine processor miljoenen transistoren zitten en dat die dingen ook gewoon door mensen ontworpen worden...
Aan welke materialen zit je dan te denken…?
Carbon, titanium, staal, aluminium, hiervan zijn al genoeg frames in de omloop. Hout is niet wat, kunststof lijkt me niet stijf genoeg, tenzij versterkt met koolstof vezels (carbon). Glas lijkt me wat breekbaar…:)
Papier is niet geschikt voor een regen etappe, koper is denk ik vrij kostbaar evenals goud en zilver.
Ik denk persoonlijk dat er al lang genoeg over nagedacht is in deze fietswereld en er niet echt een ander goedkoper product te krijgen is. Anders was dit allang gebruikt. Aan welke materiaal zit jij te denken dan…?
Bij auto’s kun je nog genoeg verzinnen denk ik. Ipv blikwerk dat altijd roest kan er gebruik gemaakt worden van kunststof / carbon. Het frame kan van aluminium of carbon gemaakt worden ipv staal (wat bij enkele auto’s al is). Dat levert op den duur winst op wat betreft de leeftijd van een auto. Maar jah, aan de andere kant houd het ook in de een auto minder snel kapot gaat waardoor er weer minder auto’s verkocht worden…WAT VOOR’N STUDIE DOE JE!!!
Carbon, titanium, staal, aluminium, hiervan zijn al genoeg frames in de omloop. Hout is niet wat, kunststof lijkt me niet stijf genoeg, tenzij versterkt met koolstof vezels (carbon). Glas lijkt me wat breekbaar…:)
Papier is niet geschikt voor een regen etappe, koper is denk ik vrij kostbaar evenals goud en zilver.
Ik denk persoonlijk dat er al lang genoeg over nagedacht is in deze fietswereld en er niet echt een ander goedkoper product te krijgen is. Anders was dit allang gebruikt. Aan welke materiaal zit jij te denken dan…?
Bij auto’s kun je nog genoeg verzinnen denk ik. Ipv blikwerk dat altijd roest kan er gebruik gemaakt worden van kunststof / carbon. Het frame kan van aluminium of carbon gemaakt worden ipv staal (wat bij enkele auto’s al is). Dat levert op den duur winst op wat betreft de leeftijd van een auto. Maar jah, aan de andere kant houd het ook in de een auto minder snel kapot gaat waardoor er weer minder auto’s verkocht worden…WAT VOOR’N STUDIE DOE JE!!!
@Sivle: Als je op de FIETSsite de stijfheidsresultaten bekijkt, dan kun je ook zien in welke range de torsiestijfheden zitten. De stijfste frames halen denk ik torsiestijfheden van 110 - 130 Nm/gr. De slapsten zitten dacht ik rond de 60 - 65.
Quoten: Origineel geplaatst door Donald op 22 Juni 2006
Aan welke materialen zit je dan te denken…?
Carbon, titanium, staal, aluminium, hiervan zijn al genoeg frames in de omloop. Hout is niet wat, kunststof lijkt me niet stijf genoeg, tenzij versterkt met koolstof vezels (carbon). Glas lijkt me wat breekbaar…:)
Papier is niet geschikt voor een regen etappe, koper is denk ik vrij kostbaar evenals goud en zilver.
Ik denk persoonlijk dat er al lang genoeg over nagedacht is in deze fietswereld en er niet echt een ander goedkoper product te krijgen is. Anders was dit allang gebruikt. Aan welke materiaal zit jij te denken dan…?
Bij auto’s kun je nog genoeg verzinnen denk ik. Ipv blikwerk dat altijd roest kan er gebruik gemaakt worden van kunststof / carbon. Het frame kan van aluminium of carbon gemaakt worden ipv staal (wat bij enkele auto’s al is). Dat levert op den duur winst op wat betreft de leeftijd van een auto. Maar jah, aan de andere kant houd het ook in de een auto minder snel kapot gaat waardoor er weer minder auto’s verkocht worden…WAT VOOR’N STUDIE DOE JE!!!
Haha, ik doe Technische Bedrijfskunde. Het gaat er ook niet dat je iets vindt dat daadwerkelijk uitvoerbaar is, als je maar laat zien dat je het snapt. Dat je begrijpt waarom de een wel kan en de ander niet en waarom de ene materiaal slechter voor het milieu is dan het andere, dus doordat het ene materiaal meer aandacht en tijd vraagt dan het andere, denk aan aluminium frames die in grote aantallen in containers aankomen of een zeer exclusief carbon frame waar veel meer tijd een aandacht is besteedt...blablabla...dus gewoon een eind weg lullen en dat is t...
Aan welke materialen zit je dan te denken…?
Carbon, titanium, staal, aluminium, hiervan zijn al genoeg frames in de omloop. Hout is niet wat, kunststof lijkt me niet stijf genoeg, tenzij versterkt met koolstof vezels (carbon). Glas lijkt me wat breekbaar…:)
Papier is niet geschikt voor een regen etappe, koper is denk ik vrij kostbaar evenals goud en zilver.
Ik denk persoonlijk dat er al lang genoeg over nagedacht is in deze fietswereld en er niet echt een ander goedkoper product te krijgen is. Anders was dit allang gebruikt. Aan welke materiaal zit jij te denken dan…?
Bij auto’s kun je nog genoeg verzinnen denk ik. Ipv blikwerk dat altijd roest kan er gebruik gemaakt worden van kunststof / carbon. Het frame kan van aluminium of carbon gemaakt worden ipv staal (wat bij enkele auto’s al is). Dat levert op den duur winst op wat betreft de leeftijd van een auto. Maar jah, aan de andere kant houd het ook in de een auto minder snel kapot gaat waardoor er weer minder auto’s verkocht worden…WAT VOOR’N STUDIE DOE JE!!!
Haha, ik doe Technische Bedrijfskunde. Het gaat er ook niet dat je iets vindt dat daadwerkelijk uitvoerbaar is, als je maar laat zien dat je het snapt. Dat je begrijpt waarom de een wel kan en de ander niet en waarom de ene materiaal slechter voor het milieu is dan het andere, dus doordat het ene materiaal meer aandacht en tijd vraagt dan het andere, denk aan aluminium frames die in grote aantallen in containers aankomen of een zeer exclusief carbon frame waar veel meer tijd een aandacht is besteedt...blablabla...dus gewoon een eind weg lullen en dat is t...
Quoten: Origineel geplaatst door ponsteen op 22 Juni 2006
@Sivle: Als je op de FIETSsite de stijfheidsresultaten bekijkt, dan kun je ook zien in welke range de torsiestijfheden zitten. De stijfste frames halen denk ik torsiestijfheden van 110 - 130 Nm/gr. De slapsten zitten dacht ik rond de 60 - 65.
Bedankt! ik heb nu denk ik wel genoeg info. T hoeft ook geen verslag van 100 kantjes te worden, tis maar voor school...
@Sivle: Als je op de FIETSsite de stijfheidsresultaten bekijkt, dan kun je ook zien in welke range de torsiestijfheden zitten. De stijfste frames halen denk ik torsiestijfheden van 110 - 130 Nm/gr. De slapsten zitten dacht ik rond de 60 - 65.
Bedankt! ik heb nu denk ik wel genoeg info. T hoeft ook geen verslag van 100 kantjes te worden, tis maar voor school...
had je er een ridley scandium, merckx premium naast gezet als alu frame had je reeds heel andere resultaten gehad.
het gaat hem niet altijd over de stijfheid alleen, over het algemaan zal een carbon frame iets stijver zijn, maar zeker neit altijd
- carbon frames zijn niet altijd superlicht
- carbon frames zijn niet altijd lichter dan alu frames
- carbon frames zijn niet altijd stijver als alu frames
- carbon frames zijn niet altijd comfortabeler dan alu frames
je hebt carbon frames in verschillende klasses en alu frames in verschillende klasses
het gaat hem niet altijd over de stijfheid alleen, over het algemaan zal een carbon frame iets stijver zijn, maar zeker neit altijd
- carbon frames zijn niet altijd superlicht
- carbon frames zijn niet altijd lichter dan alu frames
- carbon frames zijn niet altijd stijver als alu frames
- carbon frames zijn niet altijd comfortabeler dan alu frames
je hebt carbon frames in verschillende klasses en alu frames in verschillende klasses