Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Testresultaten aluminium frame

sivle
Forum-lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 08 jun 2005 17:13

sivle 21 jun 2006 13:34

Ten eerste zal ik ff zeggen dat ik de zoekfunctie heb gebruikt en gegoogled heb maar niet kan vinden wat ik zoek.
Ik ben op zoek naar testresultaten van een aluminium frame(fiets), deze mag eventueel wel een carbon voorvork hebben. Het maakt niet uit welke fiets of welk merk dit is, het gaat me om de resultaten. (stijfheid, etc)
Dit ben ik nodig voor een verslag voor school, waar 2 frames met elkaar vergeleken worden. Ik heb de resultaten van 1 carbon frame, dus alleen nog een alu... Dus als iemand iets heeft...

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 21 jun 2006 20:48

Alu: Eddy Merckx Racing Classic (Easton 7000) (1350 gram @ maatje 58 C-T)

Torsiestijfheid: 89nm/gr
Bracketstijfheid: 39nm/gr
Vorkstijfheid (heeft weinig met frame te maken natuurlijk) 60nm/gr


Carbon: Stevens SCF2 (1185g @ 56cm)
Torsie: 100nm/gr
Bracket: 40nm/gr
Vork: 65nm/gr
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 21 jun 2006 23:18

Wat doe je dan voor onderzoek? Je kan een knal stijf carbon frame nemen a la F10 of een Parlee die slap is. Hetzelfde geldt in meer of mindere maten voor alle andere frame materialen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

kuiper
Forum-lid
Berichten: 2041
Lid geworden op: 13 nov 2005 15:17
Locatie: Wateringen
Contact

kuiper 21 jun 2006 23:32

Quote: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 21 Juni 2006
Wat doe je dan voor onderzoek? Je kan een knal stijf carbon frame nemen a la F10 of een Parlee die slap is. Hetzelfde geldt in meer of mindere maten voor alle andere frame materialen.


Parlee slap? of geef je voorbeeld electrotechniekus

sivle
Forum-lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 08 jun 2005 17:13

sivle 22 jun 2006 01:37

Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 21 Juni 2006

Wat doe je dan voor onderzoek? Je kan een knal stijf carbon frame nemen a la F10 of een Parlee die slap is. Hetzelfde geldt in meer of mindere maten voor alle andere frame materialen.

Het gaat erom dat we voor een bepaald product (ik heb dus een fietsframe gekozen) een andere materiaalsoort vinden dat ook in principe aan dezelfde eigenschappen kan voldoen. Het hoeft niet uitvoerbaar te zijn, als je maar liet zien dat je het begrijpt. Het gaat erom dat er minder kosten gemaakt worden bij het productieproces, gebruik en afdanking en dan ook mbt alle technologien die erbij komen kijken. Dat de frames die ik dan met elkaar vergelijk heel erg verschillend zijn is niet zo heel erg boeiend, als het allemaal maar verteld wordt en je laat zien dat je het begrijpt..duss.. Maar ik heb al genoeg, dus Scepticus bedankt voor je berichtje!

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 22 jun 2006 02:00

Quoten: Origineel geplaatst door Kuiper op 21 Juni 2006

Parlee slap? of geef je voorbeeld electrotechniekus

Jaw Parlee kwam vorig jaar zeer slecht uit de stijfheidstesten van Tour, 1 van de allerslapste frames ooit getest. Het is trouwens Elektrotechnicus, afgeven op iets waar je geen verstand van heb getuigt niet echt van wijsheid in mijn optiek.  Trek de zijkant van je computer eraf en bedenk dan dat er in die kleine processor miljoenen transistoren zitten en dat die dingen ook gewoon door mensen ontworpen worden...
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

donald
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 mei 2005 15:58

donald 22 jun 2006 11:28

Aan welke materialen zit je dan te denken…?
Carbon, titanium, staal, aluminium, hiervan zijn al genoeg frames in de omloop. Hout is niet wat, kunststof lijkt me niet stijf genoeg, tenzij versterkt met koolstof vezels (carbon). Glas lijkt me wat breekbaar…:)
Papier is niet geschikt voor een regen etappe, koper is denk ik vrij kostbaar evenals goud en zilver.
 
Ik denk persoonlijk dat er al lang genoeg over nagedacht is in deze fietswereld en er niet echt een ander goedkoper product te krijgen is. Anders was dit allang gebruikt. Aan welke materiaal zit jij te denken dan…?
 Bij auto’s kun je nog genoeg verzinnen denk ik. Ipv blikwerk dat altijd roest kan er gebruik gemaakt worden van kunststof / carbon. Het frame kan van aluminium of carbon gemaakt worden ipv staal (wat bij enkele auto’s al is). Dat levert op den duur winst op wat betreft de leeftijd van een auto. Maar jah, aan de andere kant houd het ook in de een auto minder snel kapot gaat waardoor er weer minder auto’s verkocht worden…WAT VOOR’N STUDIE DOE JE!!!

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 22 jun 2006 12:05

Bamboe




Ja ze bestaan echt, van Calfee
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 22 jun 2006 13:00

@Sivle: Als je op de FIETSsite de stijfheidsresultaten bekijkt, dan kun je ook zien in welke range de torsiestijfheden zitten. De stijfste frames halen denk ik torsiestijfheden van 110 - 130 Nm/gr. De slapsten zitten dacht ik rond de 60 - 65.

sivle
Forum-lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 08 jun 2005 17:13

sivle 22 jun 2006 13:37

Quoten: Origineel geplaatst door Donald op 22 Juni 2006


Aan welke materialen zit je dan te denken…?
Carbon, titanium, staal, aluminium, hiervan zijn al genoeg frames in de omloop. Hout is niet wat, kunststof lijkt me niet stijf genoeg, tenzij versterkt met koolstof vezels (carbon). Glas lijkt me wat breekbaar…:)
Papier is niet geschikt voor een regen etappe, koper is denk ik vrij kostbaar evenals goud en zilver.
 
Ik denk persoonlijk dat er al lang genoeg over nagedacht is in deze fietswereld en er niet echt een ander goedkoper product te krijgen is. Anders was dit allang gebruikt. Aan welke materiaal zit jij te denken dan…?
 Bij auto’s kun je nog genoeg verzinnen denk ik. Ipv blikwerk dat altijd roest kan er gebruik gemaakt worden van kunststof / carbon. Het frame kan van aluminium of carbon gemaakt worden ipv staal (wat bij enkele auto’s al is). Dat levert op den duur winst op wat betreft de leeftijd van een auto. Maar jah, aan de andere kant houd het ook in de een auto minder snel kapot gaat waardoor er weer minder auto’s verkocht worden…WAT VOOR’N STUDIE DOE JE!!!

Haha, ik doe Technische Bedrijfskunde. Het gaat er ook niet dat je iets vindt dat daadwerkelijk uitvoerbaar is, als je maar laat zien dat je het snapt. Dat je begrijpt waarom de een wel kan en de ander niet en waarom de ene materiaal slechter voor het milieu is dan het andere, dus doordat het ene materiaal meer aandacht en tijd vraagt dan het andere, denk aan aluminium frames die in grote aantallen in containers aankomen of een zeer exclusief carbon frame waar veel meer tijd een aandacht is besteedt...blablabla...dus gewoon een eind weg lullen en dat is t...

sivle
Forum-lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 08 jun 2005 17:13

sivle 22 jun 2006 13:38

Quoten: Origineel geplaatst door ponsteen op 22 Juni 2006




@Sivle: Als je op de FIETSsite de stijfheidsresultaten bekijkt, dan kun je ook zien in welke range de torsiestijfheden zitten. De stijfste frames halen denk ik torsiestijfheden van 110 - 130 Nm/gr. De slapsten zitten dacht ik rond de 60 - 65.




Bedankt! ik heb nu denk ik wel genoeg info. T hoeft ook geen verslag van 100 kantjes te worden, tis maar voor school... ;)

rombaft
Forum-lid
Berichten: 328
Lid geworden op: 14 jun 2006 21:10

rombaft 22 jun 2006 22:55

had je er een ridley scandium, merckx premium naast gezet als alu frame had je reeds heel andere resultaten gehad.
het gaat hem niet altijd over de stijfheid alleen, over het algemaan zal een carbon frame iets stijver zijn, maar zeker neit altijd
- carbon frames zijn niet altijd superlicht
- carbon frames zijn niet altijd lichter dan alu frames
- carbon frames zijn niet altijd stijver als alu frames
- carbon frames zijn niet altijd comfortabeler dan alu frames
je hebt carbon frames in verschillende klasses en alu frames in verschillende klasses

Plaats reactie