Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

welke wielen

tristef
Forum-lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 01 jun 2006 16:18

tristef 14 jun 2006 10:26

Hallo,
Ben een nieuw fietsje aan het samenstellen en zit met enkele problemen. 1 ervan zijn de wielen! Heb voor wielen een budget van max 600 euro, en zoek lichte klimwielen die ook inzetbaar in triathlonwedstrijden. Carbon wielen zijn geen optie, die heb ik al en staan te koop wegens te weinig gebruikt. Dacht aan Ksyrium ES of Fulcrum R1, maar misschien zijn er nog betere opties? Voor-nadelen en gewichten van wielen mag ook. Mercikes
Stefan

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 14 jun 2006 12:22

Easton Tempest II Alloy?
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

beukje
Forum-lid
Berichten: 319
Lid geworden op: 15 feb 2005 12:16

beukje 14 jun 2006 12:26

Voor klimwerk heb je lichte wielen nodig. De aerodynamica speelt een ondergeschikte rol. Bij een triathlon speelt de aerodynamica een grote rol en is het gewicht minder van belang. Zelf fiets ik met Fulcrum R1 wielen. Deze zijn behoorlijk stijf. Geschikt voor klimwerk op asfalt. Voor kasseien zou ik ze niet gebruiken. Het ideale wiel bestaat volgens mij niet. Ieder wiel heeft zijn eigen voor en nadelen.
Beter alleen op de fiets dan eenzaam op de tandem.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 14 jun 2006 12:41

Ook bij klimmen speelt aeroynamica nog een rol.

Het ligt eraan hoe belangrijk je die triathlonwedstrijden vindt, maar ik zou in zo'n geval toch liever aerodynamische wielen hebben, desnoods 200 gram zwaarder. (Ksyrium ES zijn bijvoorbeeld niet aerodynamisch, zie de tests in Tour)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

t.trapper
Forum-lid
Berichten: 409
Lid geworden op: 20 feb 2006 11:49

t.trapper 14 jun 2006 13:10

En zelf een setje laten spaken met Amclassic 420 velgen ? Naargelang de keuze van spaken en naven zit je toch binnen budget voor een licht en redelijk aero wiel.

ironmon
Forum-lid
Berichten: 124
Lid geworden op: 28 mei 2006 23:49

ironmon 26 jun 2006 15:51

Quoten: Origineel geplaatst door T.Trapper op 14 Juni 2006

En zelf een setje laten spaken met Amclassic 420 velgen ? Naargelang de keuze van spaken en naven zit je toch binnen budget voor een licht en redelijk aero wiel.

Kijk bijvoorbeeld eens op www.xx-light-bikes.deAM Classic velgen in combinatie met diverse naven

ridleyrijder
Forum-lid
Berichten: 803
Lid geworden op: 02 jan 2005 22:30

ridleyrijder 26 jun 2006 19:25

DT-Swiss RR1450. Ofwel de wielen zelf laten maken en dan zal je hoogstwaarschijnlijk iets goedkoper uitkomen, maar dan moet je wel een goede wielbouwer hebben.
Excuse me while I kiss the sky

meeuh
Forum-lid
Berichten: 685
Lid geworden op: 14 jan 2006 12:55

meeuh 26 jun 2006 20:43

Quoten: Origineel geplaatst door ironMon op 26 Juni 2006


Quoten: Origineel geplaatst door T.Trapper op 14 Juni 2006

En zelf een setje laten spaken met Amclassic 420 velgen ? Naargelang de keuze van spaken en naven zit je toch binnen budget voor een licht en redelijk aero wiel.

Kijk bijvoorbeeld eens op www.xx-light-bikes.deAM Classic velgen in combinatie met diverse naven

check topic: samengestelde wielset--> combo van american classic 420, cx-ray black, en shimano dura ace 7700

Gebruikersavatar
alpdhuez53:15
Forum-lid
Berichten: 2435
Lid geworden op: 24 feb 2006 12:21
Locatie: Deventer
Contact

Gebruikersavatar alpdhuez53:15 26 jun 2006 21:56

Al aan de Eurus gedacht? Het 2005 model moet je wel binnen je budget kunnen krijgen, 2006 model trouwens ook. Zijn niet de meest aerodynamische wielen denk ik maar zijn wel erg licht (1500 gram) en lopen ook zeer licht. Ik rij er nu een maandje mee rond en ben erg tevreden!

rombaft
Forum-lid
Berichten: 328
Lid geworden op: 14 jun 2006 21:10

rombaft 27 jun 2006 10:30

Quoten: Origineel geplaatst door Alp d'Huez53:15 op 26 Juni 2006

Al aan de Eurus gedacht? Het 2005 model moet je wel binnen je budget kunnen krijgen, 2006 model trouwens ook. Zijn niet de meest aerodynamische wielen denk ik maar zijn wel erg licht (1500 gram) en lopen ook zeer licht. Ik rij er nu een maandje mee rond en ben erg tevreden!


ik had ook eurus in mijn gedachten, 1500 gr , afgeplatte spaken (2006 versie) , half hoge verlgen (vooraan 24mm, achteraan 28mm).
met jouw vereisten, dus, een wiel tussenin aero voor triatln en licht voor klimmen kom je hoe dan ook uit bij een halfhoge velg, eurus is er zo ene en een goeie

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 27 jun 2006 13:55

Die alu spaken zijn absoluut niet aerodynamisch, gewone stalen spaken zijn veel aerodynamischer.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

rombaft
Forum-lid
Berichten: 328
Lid geworden op: 14 jun 2006 21:10

rombaft 27 jun 2006 14:20

Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 27 Juni 2006

Die alu spaken zijn absoluut niet aerodynamisch, gewone stalen spaken zijn veel aerodynamischer.


ik weet niet wat aerodynamisch in jouw woordenboek betekend maar de eurus 2006 versie heeft platte spaken gekregen
http://www.campagnolo.com/pics/EURUS-Black_Spokes.jpg
 
en wat heeft de materiaalkeuze nu in gods naam met aerodynamica te maken?

Plaats reactie