loslopende crankbout
Gisteren Limburg's Mooiste gefietst en voor het eerst (na 3500 km in gebruik) loopt de crankbout van mijn truvativ rouleur (externe lagers) steeds los. Ik heb de bout zelf een keer of zes aangedraaid (met multitool) en bij een standje met een goeie inbussleutel moervast gezet. Dat laatste hielp een km of 100, daarna liep de bout toch weer los. Bareuh!
Iemand die misschien weet wat het euvel kan zijn?
bedankt alvast,
julian
Iemand die misschien weet wat het euvel kan zijn?
bedankt alvast,
julian
Een octalinkbout (Ik weet niet of hetzelfde voor jou type geldt)moet vast met ik meen 45 Nm en dat is aardig wat kracht. Een multitool kan een zeer tijdelijke oplossing zijn maar echt vast krijg je het er niet mee. Thuis met een degelijke/grotere sleutel vastzetten.
Als door te lang fietsen met een losse krank de sporen in de krank 'beschadigd' zijn, dan is er waarschijnlijk geen redden meer aan. Door de minime speling die ontstaan is zal het ding zich steeds opnieuw weer loswrikken.
Maar een beetje locktite, loodgieterstape, een flinke lik tectyl undercoating (voor de auto) kan het misschien wel een tijdje uitstellen/vertragen.
Maar een beetje locktite, loodgieterstape, een flinke lik tectyl undercoating (voor de auto) kan het misschien wel een tijdje uitstellen/vertragen.
Je zegt tijdens de rit, dus met een multitool, en echt zo vast als mogelijk...Ik ben niet onder de indruk van de prestaties van een multitool. Probeer het nou eens met een fatsoenlijke ratel met een arm die misschien wel 6 x langer is dan een multi tooltje. Zo'n multitooltje is echt bedoeld als thuiskomertje. Veel kracht zetten is echt niet hetzelfde als goed vast zitten.
Ik heb zelf een Bontrager RaceXLite carbon crankstel: gelijk aan de Truvativ Rouleur carbon. Qua bevestiging zijn deze crankstellen allemaal gelijk.Neem aan dat je naast de crankbout (8mm) ook de extra bout (16mm) erover heen hebt gedraaid?De crankbout moet vast met 48-52Nm en de extra bout met 12-15Nm.
Zie ook: http://www.sram.com/_media/techdocs/200 ... 5-r5-e.pdf
Zie ook: http://www.sram.com/_media/techdocs/200 ... 5-r5-e.pdf
Race: Giant TCR en Giant Propel
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity
Ja, die instructie heb ik gelezen, idd twee bouten vastgezet. Ik heb alleen geen momentsleutel, t gaat op gevoel. Maar als ik de crank met een goeie sleutel goed vast zet... blijft ie weer los komen. Ik neem aan dat ik daarmee aan de opgegeven waarden kom..
Ik weet dat je er van overtuigd bent dat hij goed genoeg vastzit.....maar ik mag graag nog even doorzeuren. Hoe lang is de arm van je imbussleutel. Als je die weet kan je uitrekenen hoeveel kilo je moet uitoefenen om ongeveer tot die 50 Nm te komen.
Da's wel erg lang geleden, maar het is dacht ik deze formule Koppel= kracht x arm (En hij mag verbetred worden natuurlijk)
50Nm = 5 Kg x 1 meter (5 kg kracht zetten als de arm 1 meter lang is)
50Nm = ...Kg x 0,12 meter (Dat is de 12 cm van jou imbus) -> is dus 50/0,12=416N Volgens mij betekend dit dat je 41,6 Kg kracht moet zetten op jou imbussleutel en dat is dan nog eens als je hem aan het uiterste puntje vasthoudt. Als je hem toevallig (?) vastpakt op 6 cm vanaf hart dan moet je dus al dik 80 Kg gewicht uitoefenen.......
Ik heb vast wat fout gedaan met de eenheden, maar voel vrij om de berekening te verbeteren.
50Nm = 5 Kg x 1 meter (5 kg kracht zetten als de arm 1 meter lang is)
50Nm = ...Kg x 0,12 meter (Dat is de 12 cm van jou imbus) -> is dus 50/0,12=416N Volgens mij betekend dit dat je 41,6 Kg kracht moet zetten op jou imbussleutel en dat is dan nog eens als je hem aan het uiterste puntje vasthoudt. Als je hem toevallig (?) vastpakt op 6 cm vanaf hart dan moet je dus al dik 80 Kg gewicht uitoefenen.......
Ik heb vast wat fout gedaan met de eenheden, maar voel vrij om de berekening te verbeteren.