Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Drinkwater?

sjezer
Forum-lid

sjezer 11 jun 2006 01:02

Vandaag hebben we met de club in de Ardennen gereden (omgeving Spa). Wat ons opviel waren de vele fonteijntjes. Weet er iemand of dit schoon water is, om eventueel de bidons mee te vullen. Ik weet dat dit bijv. in de Alpen geen probleem is, maar in de Ardennen is mij dit niet bekend!

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 11 jun 2006 12:52

In de alpen zou ik het maar laten om water uit fontijntjes te halen. Ik weet van mensen waar het verkeerd is afgelopen . Het gaat alleen goed als er geen koeien grazen hoger dan waar jij zit.
Maar ik zou geen risico's nemen en gewoon cafe of benzinepomp binnen stappen voor water.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

sjezer
Forum-lid

sjezer 11 jun 2006 13:35

Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 11 Juni 2006

In de alpen zou ik het maar laten om water uit fontijntjes te halen. Ik weet van mensen waar het verkeerd is afgelopen . Het gaat alleen goed als er geen koeien grazen hoger dan waar jij zit.
Maar ik zou geen risico's nemen en gewoon cafe of benzinepomp binnen stappen voor water.

Dat klopt, Koeien hebben de neiging nogal eens te piesen. Waar, dat maakt ze niet uit...

alpdhuez53:15
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar alpdhuez53:15 11 jun 2006 21:53

De enige in de alpen die ik vertrouw is de welbekende pomp boven op de Alp d'Huez. Das eigenlijk meer uit noodzaak omdat ik natuurlijk zo licht mogelijk naar boven wil!

sjezer
Forum-lid

sjezer 11 jun 2006 23:13

Ik heb vanuit Bourg d'Oisans de Col de la Morte en de Col d'Ornon gereden en daar heb ik wel uit bronnetjes gedronken. Voor de rest van de vakantie gebruik gemaakt van flessenwater. Toch niet ziek geworden.

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 11 jun 2006 23:58

Even naar de bever en tabletjes halen, dan is zelfs het water uit een beekje nog schoon genoeg.

martinus
Forum-lid

martinus 14 jul 2006 23:06

In de ardennen heb ik geen idee.
Ik ben net terug van 2 weken vakantie in Bourg. Heb o.a. Vaujeny en Marmotte gereden, totaal zo'n 1000 km. Ik heb geen 1 fles water gekocht, alleen maar vanuit de kraan op de camping, en fonteintjes onderweg. Niks aan de hand met mij. Marmotte in 6:56, en Vaujeny in 6:30
!!Jan Janssen Equipe!!

t.trapper
Forum-lid

t.trapper 15 jul 2006 02:59

In de Ardennen is 't water uit de fonteintjes meestal drinkwater, tenzij er bij staat : "Non potable".

kxlight
Forum-lid HC

kxlight 15 jul 2006 12:04

Bij fontijntjes is het in frankrijk verplicht erbij te zetten als het GEEN drinkwater is: " Non potable".
Staat er bij een fontijn dus geen bordje met deze tekst (of pictogrammetje met gelijkaardige mededeling) dan is het water drinkbaar.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 15 jul 2006 14:40

Ik neem het risico echt niet, voedselvergiftiging betekent het einde van je vakantie..
Ik Frankrijk hebben ze zoveel regeltje (nog veel meer dan in Nederland), maar zich overal aan houden doen ook de Fransen niet.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

deboefvanparma
Forum-lid

deboefvanparma 30 aug 2009 14:01

'Afschuwelijk dat water hier' Tot mij sprak een wat oudere renner. 'Niet te drinken, schifo!' Hij stond wijdbeens over een gedateerd model van het merk Scapin. Z'n tenue had de sixties goed overleeft. Hij peuzelde op een reep die tot aan de nok gevuld was met energie. Z'n mededeling vond plaats bij een fontana, de gastvrije water plek van een even gastvrij dorp in de klim van de Monte Fuso (http://www.salite.ch/9045.asp?mappa=htt ... priseH=661).
Vreemd, dacht ik, al ettelijke keren hier de bidon gevuld en nooit wat gemerkt.

Water ligt gevoelig bij de Italiaan. Kraanwater nuttigt je niet. Even betrouwbaar als politici. Water drink je uit een fles. Mijn borraccia is zo goed als leeg en bij 35+ graden met nog 7 km te gaan is het een slecht plan om zonder vocht de weg te vervolgen. Ik keek naar de fontana. De fontana's in Italie maken deel uit van het normale waterleiding netwerk. Menig Italiaan denkt daar anders over en vult z'n waterflessen bij zo'n fontana: 'Veel beter' roept ie dan. Deze waterkraan was tot onderdeel verheven van een sculptuur: Een opengeslagen dik boek met bijbelse teksten.
Toen wist ik het. Tering, die jongen boven ging mij uitgerekend nu straffen voor het feit dat ik nooit en te nimmer enige aandacht aan hem had besteed. Ja, wel in negatieve zin.
Ik drukte de koperen knop in en een straal water verliet de tap. Mijn vingers testte de koelheidsfactor. Ik keek de renner aan terwijl mijn bidon zich met water vulde. 'Dan maar wat mindere kwaliteit'. De zin vertrok van mijn lippen en plofte in z'n oren. Met een blik vol afgrijzen en een 'ciao' daalde hij af. Ik weet het, curiosity kills the cat....De volle bidon zette ik aan de lippen en proefde. Water. Toch? Ja misschien met een wat ander smaakje, maar gewoon water, registreerden ik. Ik vervolgde mijn weg, maar mijn gedachten waren allang niet meer bij de wonderschone beklimming. Bij iedere slok was ik niet alleen aan het achterhalen of er wat met dit water aan de hand was, maar ook of mijn maag en darmen al vreemde signalen aan het afgeven waren. 'Bericht uit 'Darmstadt' noemde mijn vader dat.
Toch maar in de afdaling fris water pakken............

Water is onmisbaar om onze sport te beoefenen. Bij het plannen van mijn tochten in de bergen houd ik rekening met de ligging van fontana's. Maar hoe zit dat in NL? Waar vullen jullie je bidon als het zo snik heet is?
De fiets: de ultime ontmoetingsplek
klimgeit

thomas1974
Forum-lid

thomas1974 30 aug 2009 14:28

Anywhere. Bij pompstations blikje cola en even vragen, hebben altijd ergens kraanwater. Bij cafe's. Bij een bakkertje, neem je een koffiekoek erbij. Soms gewoon bij mensen die rond huis bezig zijn. Krijg je altijd water. Ze zien ook wel dat je zweet als een otter tijdens zo'n warm ritje.

[quote="sjezer"]Dat klopt, Koeien hebben de neiging nogal eens te piesen. Waar, dat maakt ze niet uit...[/quote]

Urine is steriel by the way, kun je nog het best drinken als je je echt geen raad meer weet. Drinkwater in Ardennen/Alpen wordt voornamelijk vervuild door stront.

Plaats reactie