Fiets helt over naar links
Een beetje lastig in tekst uit te leggen probleem, maar hierbij een poging.
Als ik mijn handen loslaat van het stuur helt mijn racefiets een beetje over naar links waardoor ik niet meer normaal rechtdoor kan rijden. Het is dus niet zo dat hij echt naar links stuurt, maar door het overhellen is de balans niet meer te houden.
Enig idee waar dit aan kan liggen ik kan het zelf eigenlijk niet ontdekken.
Moet ik het zoeken in de afstelling van stuur/vork, misschien in de manier waarop de wielen in de vorken steken (spoor?).
Naar mijn idee staat alles recht maar toch doet zich dit probleem voor.
Als ik mijn handen loslaat van het stuur helt mijn racefiets een beetje over naar links waardoor ik niet meer normaal rechtdoor kan rijden. Het is dus niet zo dat hij echt naar links stuurt, maar door het overhellen is de balans niet meer te houden.
Enig idee waar dit aan kan liggen ik kan het zelf eigenlijk niet ontdekken.
Moet ik het zoeken in de afstelling van stuur/vork, misschien in de manier waarop de wielen in de vorken steken (spoor?).
Naar mijn idee staat alles recht maar toch doet zich dit probleem voor.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4708
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Schuin aflopende weg, verkeerde balans in het lichaam. Dat zijn de 2 redenen die ik kan bedenken. volgens mij hebben ook meerdere mensen daar last van (ik ook namelijk) mede daarom rijdt ik ook eigenlijk nooit zonder handen. Ze zeggen ook altijd zonder handen eindigt zonder tanden.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Op al mijn fietsen heb/had ik dit effect. Ik moet dus concluderen dat het aan mij ligt. Klaarblijkelijk ben ik niet symetrisch. Mijn benen zijn niet precies even lang, dat zou de reden kunnen zijn, maar misschien zit ik wel gewoon scheef op de fiets. Neemt niet weg dat ik best met losse handen kan fietsen, ookal leunt mijn fiets dan enigzins naar links onder mij.
Harde wind is meestal tegen.
Bedankt voor de suggesties.
Ik dacht inderdaad dat het misschien ook aan mijn houding zou kunnen liggen, maar ik heb er maar op een van mijn twee fietsen last van.
Vandaar dus dat ik dacht dat het aan de fiets zelf zou liggen.
Ik zal de vork nog eens nakijken en ook kijken of misschien een van de kabels trekt al blijft het stuur eigenlijk altijd wel recht staan.
Verder ben ik zeker zuinig op mijn tanden en is het geen gewoonte om zonder handen te rijden, maar goed je wil wel eens een reepje openmaken met twee handen.
(dat is in ieder geval nu nog nuttig aangezien de tanden om erin te bijten er nog inzitten en de kans dat die erin blijven zitten is iets groter als mijn probleemje opgelost zou zijn )
Ik dacht inderdaad dat het misschien ook aan mijn houding zou kunnen liggen, maar ik heb er maar op een van mijn twee fietsen last van.
Vandaar dus dat ik dacht dat het aan de fiets zelf zou liggen.
Ik zal de vork nog eens nakijken en ook kijken of misschien een van de kabels trekt al blijft het stuur eigenlijk altijd wel recht staan.
Verder ben ik zeker zuinig op mijn tanden en is het geen gewoonte om zonder handen te rijden, maar goed je wil wel eens een reepje openmaken met twee handen.
(dat is in ieder geval nu nog nuttig aangezien de tanden om erin te bijten er nog inzitten en de kans dat die erin blijven zitten is iets groter als mijn probleemje opgelost zou zijn )
Quote: Origineel geplaatst door scottwilko op 09 Juni 2006
... mede daarom rijdt ik ook eigenlijk nooit zonder handen. Ze zeggen ook altijd zonder handen eindigt zonder tanden.
Ik rij altijd met handen , maar zelden met losse handen ( handen niet aan het stuur ).
... mede daarom rijdt ik ook eigenlijk nooit zonder handen. Ze zeggen ook altijd zonder handen eindigt zonder tanden.
Ik rij altijd met handen , maar zelden met losse handen ( handen niet aan het stuur ).
It ain\'t what you do , it\'s the way that you do it.
-
- Forum-lid
- Berichten: 103
- Lid geworden op: 20 sep 2004 10:17
Ik heb vorig jaar precies hetzelfde gehad. FM zei dat het aan de kabels lag maar nadat hij er iets aan gedaan had bleef het probleem bestaan. Toen maar even de vork eruit gehaald en bekeken. Deze bleek scheef te zijn. Nieuwe erin klaar!
Klinkt gewoon als een scheef frame/scheve vork.
Laat eens iemand eindje achter je fietsen en kijken of beide wielen in het zelfde spoor lopen. Rechtdoor door een plas water op mooi glad asfalt en kijken of je één of twee sporen achterlaat is ook een mogelijkheid.
Laat eens iemand eindje achter je fietsen en kijken of beide wielen in het zelfde spoor lopen. Rechtdoor door een plas water op mooi glad asfalt en kijken of je één of twee sporen achterlaat is ook een mogelijkheid.
-
- Forum-lid
- Berichten: 373
- Lid geworden op: 24 apr 2006 18:35
- Locatie: Wilnis
Kan ook liggen aan de velgen die niet in het midden van je naaf staan gespaakt.
Je trekt je wiel recht in je frame maar je velg staan dan net iets te ver naar een kant, en als je voorvelg net de andere kant uit het midden staat dan hou je je stalen ros ook niet recht als je juigend over de finishlijn heen gaat.
Je trekt je wiel recht in je frame maar je velg staan dan net iets te ver naar een kant, en als je voorvelg net de andere kant uit het midden staat dan hou je je stalen ros ook niet recht als je juigend over de finishlijn heen gaat.
"Keihard door de bochten, aan snelheid gewend"
-
- Forum-lid
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 02 jul 2006 19:48
Licht aan je wielen of frame staan waarschijnlijk niet in 1 lijn.
ga tog fietse