Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

open pro ceramic

chelleke
Forum-lid
Berichten: 86
Lid geworden op: 13 mei 2004 14:17

chelleke 31 mei 2006 15:41

Wat is het Voordeel en nadeel van ceramische velgen?Kan je gewone remblokjes gebruiken?Zijn ze even sterk als gewone velgen?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 31 mei 2006 18:03

Voordeel is dat je veel meer remkracht hebt en de velgen veel langer meegaan.
Velg is gewoon even sterk. Door de extra laag een gram of 5 a 10 zwaarder dan een gewone open pro en de velg is 30 euro duurder.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 31 mei 2006 18:05

Wel speciale remblokjes nodig.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 31 mei 2006 18:21

Speciale blokken zijn niet nodig volgens mij. M'n pa rijdt altijd met standaard Campa remblokken en dat gaat al jaren goed. Campa en Shimano hebben geen speciale blokken voor keramisch, Koolstop bijv wel.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 31 mei 2006 18:32

In de onderdelenduurtest die een paar jaar geleden in Fiets stond, stond dat de standaard remblokjes van de (9 speed) 105 groep in no time op waren op ceramische velgen. De Dura Ace blokjes voor ceramische velgen deden het wel goed stond er.

Voila! http://www.bikeworld.com/category/229/Brake-Pads.html
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

ilgrasso
Forum-lid
Berichten: 2152
Lid geworden op: 02 mei 2005 15:09

ilgrasso 31 mei 2006 18:54

Quoten: Origineel geplaatst door Scepticus op 31 Mei 2006

Wel speciale remblokjes nodig.


Is niet speciaal nodig. Mijn vriendin heeft een setje Open Pro Ceramic en rijdt met speciale blokjes van Koolstop. Ik gebruik de wielen ook geregld en heb in mijn voorrem remblokjes van Koolstop (de normale, niet speciaal voor ceramische velgen) en in de achterrem van BBB en merk geen extreme slijtage o.i.d. tussen de verschillende blokken.
Ik heb overigens ook met ceramische velgen in mijn (vorige) MTB gereden i.c.m. Magura HS 33's en BBB remblokjes en heb ook daar geen extreme slijtage ondervonden.
WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.

Gebruikersavatar
marconi
Forum-lid
Berichten: 2459
Lid geworden op: 10 mei 2004 14:00

Gebruikersavatar marconi 31 mei 2006 19:55

Ik heb jaren gereden met Mavic ceramic open pro. Voorwiel is nog steeds zo. Achterwiel stuk gereden en FM had geen ceramic op voorraad en omdat ik diezelfde week een toertocht moest rijden  heb ik toen een gewone Mavic Open pro  laten vlechten.
Ik heb geen enkel probleem met slijtage gehad met Campa Record remmen en blokjes. Voor mij is  het grote voordeel dat bij nat weer de remkracht uitstekend blijft. Het is spijtig dat op mijn nieuwe Pina met Mavic CXP33 geen ceramics verkrijgbaar zijn. Ik begrijp ook niet waarom Mavic dit niet op alle velgen doet. Veilig, remt ook  goed als velgen nat zijn en geen merkbare grotere slijtage van de remblokjes.
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 06 aug 2006 21:35

Ik heb vanmiddag voor het eerst gereden op mijn nieuwe OP Ceramic's (met Dura Ace blokjes voor ceramische velgen), en ik vond de remkracht (droge omstandigheden) nu al erg goed, en de boel moet natuurlijk een beetje op elkaar inslijten dus dan wordt t nog wel beter denk ik.

Remmen maakt wel meer geluid dan met gewone alu velgen! Misschien ligt dat aan de blokjes? Die zijn wel keihard namelijk!
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5606
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 07 aug 2006 20:47

Heb al jaren een setje open pro's ceramic en ik vind het super velgen, vooral met nat weer! Je levert bijna niets aan remkracht in met regenweer!
Ik gebruik ze dan ook hoofdzakelijk als slechtweer en slechtwegdek wielen!De velgen zijn sterk, voorwiel is al 6 jaar oud, achterwiel 2 jaar geleden moeten vervangen door 2 uitgescheurde eyelets.
En ik kan geen sterkere slijtage van mijn remblokken ontdekken, ook niet bij nat weer. Sterker nog bij nat weer slijten mijn blokken harder op de Ksyriums dan op de open pro ceramic. 
Velgen vereisen geen speciale remblokken, ik gebruik gewoon de standaard Campa remblokken.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

mikethebike
Forum-lid
Berichten: 915
Lid geworden op: 10 jan 2005 20:23

mikethebike 08 aug 2006 14:25

Beste combinatie is de Ceramic met Chorus remblokken.
Chorus is wat harder rubber itt Shimano remblokjes. Slijtage is minimaal de Chorus blokken. Met Shimano en nat weer in afdalingen, kun je beneden weer nieuwe monteren.
MtB
It's nice to be important, but it is more important to be nice.

Gebruikersavatar
marconi
Forum-lid
Berichten: 2459
Lid geworden op: 10 mei 2004 14:00

Gebruikersavatar marconi 08 aug 2006 15:24

Dit heb ik ook van mijn FM gehoord. Schijnt dus op waarheid te berusten. Alleen had die FM het over Record remblokjes ipc Chorus.
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

mikethebike
Forum-lid
Berichten: 915
Lid geworden op: 10 jan 2005 20:23

mikethebike 08 aug 2006 15:44

Chorus of Record blokken, maken weinig verschil, sterker nog GEEN verschil.
MtB
It's nice to be important, but it is more important to be nice.

Plaats reactie