Lakschade door autowas???
Een paar weken geleden heb ik mijn atb in de autowas gezet, in de hoop dat het allemaal weer mooi ging glimmen en misschien het vuil wat minder goed zou hechten. Helaas kreeg ik de witte aanslag er niet goed af, maar dat lukt wel na goed poetsen (had ik toen geen zin meer in).
Tot mijn schrik zie ik een glimmende plek ontstaan op de bovenbuis. Het is een mat zwart frame (Santos zwart, eigenlijk donkergrijs), met een soort parelmoer erin. Die parelmoer is over 15 cm lengte verdwenen waardoor het frame daar meer glimmend zwart is geworden. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik neem toch aan dat de autowas dit niet veroorzaakt kan hebben?
Ik wil de fiets binnenkort naar de FM brengen om te kijken wat er aan gedaan kan worden, maar wil graag eerst even peilen wat jullie ervaringen zijn (met lakschade en/of autowas).
BVD!
Tot mijn schrik zie ik een glimmende plek ontstaan op de bovenbuis. Het is een mat zwart frame (Santos zwart, eigenlijk donkergrijs), met een soort parelmoer erin. Die parelmoer is over 15 cm lengte verdwenen waardoor het frame daar meer glimmend zwart is geworden. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik neem toch aan dat de autowas dit niet veroorzaakt kan hebben?
Ik wil de fiets binnenkort naar de FM brengen om te kijken wat er aan gedaan kan worden, maar wil graag eerst even peilen wat jullie ervaringen zijn (met lakschade en/of autowas).
BVD!
Duchenne Heroes Team Aces4Duchenne
met wat voor soort autowas heb je dan gebruikt?ik weet wel met somige autowas spullen moet met een ander soort autowas na behandelen. mijn buurman heeft dat nu ook met zijn auto hij glimde eerst en de andere dag was hij helemaal dof geworden (zit ook een parelmoerkleur op die auto) hij heeft het doen nog geprobeert na te behandelen maar dat hielp ook niks meer
jan janssen bikes 4 ever
turtle wax met antikras, maar ik heb juist last van een extra glimmende plek ...
Quoten: Origineel geplaatst door race1d op 30 Mei 2006
Een paar weken geleden heb ik mijn atb in de autowas gezet, in de hoop dat het allemaal weer mooi ging glimmen en misschien het vuil wat minder goed zou hechten. Helaas kreeg ik de witte aanslag er niet goed af, maar dat lukt wel na goed poetsen (had ik toen geen zin meer in).
Tot mijn schrik zie ik een glimmende plek ontstaan op de bovenbuis. Het is een mat zwart frame
Eigenlijk heb je dus gekregen wat je wou ?
Autowas of Wash&Wax is bedoeld voor blinkende autocarosseriën en niet voor mat spul. Vrees ook dat het lange tijd zal duren voor het terug goed komt.
Tot mijn schrik zie ik een glimmende plek ontstaan op de bovenbuis. Het is een mat zwart frame
Autowas of Wash&Wax is bedoeld voor blinkende autocarosseriën en niet voor mat spul. Vrees ook dat het lange tijd zal duren voor het terug goed komt.
Quoten: Origineel geplaatst door T.Trapper op 01 Juni 2006
Vraag me af of het wel goed komt, ik denk dat de lak zo aangetast is dat het niet eens weer wordt zoals het was... hoop het natuurlijk wel voor je, maar denk het nie eig...
Vraag me af of het wel goed komt, ik denk dat de lak zo aangetast is dat het niet eens weer wordt zoals het was... hoop het natuurlijk wel voor je, maar denk het nie eig...
Het is alleen wel raar dat er maar 1 plek is die er zo raar uitziet. De rest is gewoon een beetje wit uitgeslagen, maar dat gaat er met goed wrijven ook weer af.
Maar bedankt voor de reacties!
- daniel1975
- Forum-lid HC
Heb zo'n donkerbruin vermoeden dat het niet alleen aan de gebruikte was ligt, maar zeker ook aan de belabberde kwaliteit van het spuitwerk van Santos. Ik ben zeer tevreden over de SCC02, maar de lak is bedroevend slecht. Ik heb een glimmend frame, waar ik al een matte plek op heb gepoetst en er zitten al enorm veel krasjes op de vernislaag. Dit heb ik bij geen enkele andere fiets!! Zelfs de Pinarello (die niet echt een supernaam heeft qua lak) is beduidend beter.
Less is bore
Quote: Origineel geplaatst door Race1d
Het is alleen wel raar dat er maar 1 plek is die er zo raar uitziet. De rest is gewoon een beetje wit uitgeslagen, maar dat gaat er met goed wrijven ook weer af.
Als dat toevallig het stukje bovenbuis is waar eventueel zweet belandt, dan was de matte lak daar misschien meer verzadigd (door zout) dan de rest en blijft daar de was wat meer aan de oppervlakte zitten. En die heb je daarna geheel volgens de regels mooi glanzend opgepoetst.
Vind ik dit zelf nu plausibel klinken? Tja............
Als dat toevallig het stukje bovenbuis is waar eventueel zweet belandt, dan was de matte lak daar misschien meer verzadigd (door zout) dan de rest en blijft daar de was wat meer aan de oppervlakte zitten. En die heb je daarna geheel volgens de regels mooi glanzend opgepoetst.
Vind ik dit zelf nu plausibel klinken? Tja............
De lak is niet beschadigt maar gewoon te goed opgepoest, Matlak is niets anders dan de gewone glimmende lakken. Het is alleen voorzien van matpasta waardoor de lak bij droging niet gaat glanzen maar mat blijft. Wat jij in feite gedaan hebt is de lak weer zo oppoetsen dat de matpasta is gaan glimmen op die plek. Herstellen is haast niet mogelijk, misschien zou je gebruik kunnen maken van een spuitbusje met matlak, maar of dat goed gaat komen betwijfel ik Je zou je hele frame op die manier kunnen poetsen maar denk niet dat dit jou bedoeling is/was. Ben zelf 20 jaar werkzaam geweest in de autoschade herstel branche en heb daar al heel wat vreemde dingen zien langskomen in al die jaren.
Volgens mij kun je het beste je bikeboer even om advies gaan vragen, maar geef je weinig heil helaas.
Volgens mij kun je het beste je bikeboer even om advies gaan vragen, maar geef je weinig heil helaas.
IK ga morgen mijn FM maar eens bellen. Het klinkt namelijk niet helemaal plausibel dat het aan zweet of autowas zou liggen omdat ik het hele frame hetzelfde heb behandeld en alleen op de bovenbuis een duidelijk afgebakende plek is gaan glimmen. De zwakke lak klinkt wel plausibel, want zelfs van het inklemmen op de fietsendrager (spinder hawk) zie ik al beschadigingen.
(Ik probeer eigenlijk een foto te sharen, maar mijn homepage ruimte werkt even niet mee).
(Ik probeer eigenlijk een foto te sharen, maar mijn homepage ruimte werkt even niet mee).
Quoten: Origineel geplaatst door race1d op 06 Juni 2006
IK ga morgen mijn FM maar eens bellen. Het klinkt namelijk niet helemaal plausibel dat het aan zweet of autowas zou liggen omdat ik het hele frame hetzelfde heb behandeld en alleen op de bovenbuis een duidelijk afgebakende plek is gaan glimmen. De zwakke lak klinkt wel plausibel, want zelfs van het inklemmen op de fietsendrager (spinder hawk) zie ik al beschadigingen.
Is het allemaal goed afgelopen met lak van je Santos fiets?
Is het allemaal goed afgelopen met lak van je Santos fiets?