Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Compact cranckstel, triple-derailleur

camiel
Forum-lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 16 mar 2006 20:01

camiel 29 mei 2006 21:27

Misschien een domme vraag (oh, nee die bestaan niet he): Op mijn pas afgeleverde Cannondale zit een compact cranckstel (FSA Carbon), maar een triple-(voor)derailleur (Ultegra). Hoort dat zo of moet ik maar even terugaan naar de dealer?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 29 mei 2006 21:33

Triple voor-derailleur is nergens goed voor bij een compact crankstel. Het zal waarschijnlijk wel prima schakelen, maar netjes vind ik dit van de FM niet. Een triple voor-derailleur is een beetje zwaarder dan een gewone dubbel voor-derailleur.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

camiel
Forum-lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 16 mar 2006 20:01

camiel 29 mei 2006 22:00

Is dat toevallig ook niet gedaan om er alsnog een triple van te kunnen maken?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 30 mei 2006 00:37

Tja dat zou kunnen, maar de voor-derailleur kost maar een paar tientjes, de rest kost zoveel meer (vooral bij Shimano door de shifters) dat een nieuwe voor-derailleur ook niet meer zoveel uitmaakt.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

camiel
Forum-lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 16 mar 2006 20:01

camiel 30 mei 2006 14:31

Ik heb inmddels met de FM contact gehad. Hij zei dat het sinds kort zo geleverd wordt om het verschil in grote tussen de tandwielen op te vangen, waardoor de ketting niet zo snel van het bald valt.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 30 mei 2006 14:49

Dit valt bij mij in de categorie FM is niet eerlijk, zie topic "hoe tevreden over je fm".
Het verschil is bij compact niet groter dab bij dubbel. 53-19=50-36...
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

camiel
Forum-lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 16 mar 2006 20:01

camiel 30 mei 2006 14:52

Oei, ook niet als hij zegt daar in eerste instantie ook van te hebben opgekeken? En na contact met Cannondale niet meer. Die leveren namelijk volgens hem de laatste tijd alle compacts zo.
 
 

dogmadude
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 feb 2006 11:22

dogmadude 30 mei 2006 16:50

Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 30 Mei 2006


Dit valt bij mij in de categorie FM is niet eerlijk, zie topic "hoe tevreden over je fm".
Het verschil is bij compact niet groter dab bij dubbel. 53-19=50-36...


mis ik m...?? 'verschil tussen grote tandwielen' zal wel betrekking hebben op voorbladen 52/53 - 42 scheelt 10/11 tanden en bij compact is verschil groter 50 - 34/36 scheelt immer 16/14 tanden.....
verder toch redelijk onnodig z'n triple-voorder op compact....

Gebruikersavatar
wezep
Forum-lid
Berichten: 1646
Lid geworden op: 04 mei 2005 10:06

Gebruikersavatar wezep 30 mei 2006 17:16

Quoten: Origineel geplaatst door dogma dude op 30 Mei 2006


Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 30 Mei 2006


Dit valt bij mij in de categorie FM is niet eerlijk, zie topic "hoe tevreden over je fm".
Het verschil is bij compact niet groter dab bij dubbel. 53-19=50-36...


mis ik m...?? 'verschil tussen grote tandwielen' zal wel betrekking hebben op voorbladen 52/53 - 42 scheelt 10/11 tanden en bij compact is verschil groter 50 - 34/36 scheelt immer 16/14 tanden.....
verder toch redelijk onnodig z'n triple-voorder op compact....

Meestal is er bij een dubbel een 39 gemonteerd. 53-39 is hetzelfde als 50-36
Race: Giant TCR en Giant Propel
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity

rien
Forum-lid
Berichten: 507
Lid geworden op: 12 jan 2005 22:48

rien 30 mei 2006 17:41

voor een gewone derailleur wordt door shimano max 15 tanden verschil opgegeven.
shimano beweert dat, omdat haar compact kettingbladen special gevormd zijn, een normale derailleur volstaat.
Wellicht heeft cannondale besloten om een tripple derailleur te gebruiken om er zeker van te zijn dat alle merken kettingbladen goed geschakeld kan worden.
Heeft cannondale een aangelaste nok of een klemband? indien een nok kan de derailleur misschien niet laaggenoeg, of is het erg kritisch.

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4762
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 30 mei 2006 18:39

Met voorbladen van 50 en 34 heb je 16 tanden verschil, wat niet altijd goed zal schakelen. Dit is wel een bekend probleem wat dus opgelost wordt door een triple derailleur te plaatsen. Vind ik wel een goede zet van canondale dan. Campa heeft ook niet voor niets een speciale compakt derailleur.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 30 mei 2006 19:27

En uit de Tour test van vorig jaar bleek dat die compact derailleur veel slechter schakelde dan een gewone derailleur. Enkel op een Campa crank bleef het schakel nivo gelijk.
Al met al merk je tijdens het fietsen het verschil echt niet.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie