Cassette voor de Dolomieten
Dit weekend zag ik in de Giro dat zelfs profs maar 8 km/h rijden op de Mortirolo. Deze zomer staat die col op mijn programma en ik vermoed dat ik dus niet sneller dan 5 km/h zal rijden. Met mijn 30x25 (ja, ik heb een triple) betekent dat dus 33 omwentelingen per minuut.
Is het dan de moeite om een 13-29 cassette te steken? Dan zou ik dus 38 omwentelingen per minuut maken.
Verder vraag ik me ook af of dit technisch mogelijk is. Ik heb een Campagnolo Record 10-speed groep 53-42-30, 12-25, maar kan op de Campagnolo website de capaciteit van de verschillend achterderailleurs niet vinden.
Is het dan de moeite om een 13-29 cassette te steken? Dan zou ik dus 38 omwentelingen per minuut maken.
Verder vraag ik me ook af of dit technisch mogelijk is. Ik heb een Campagnolo Record 10-speed groep 53-42-30, 12-25, maar kan op de Campagnolo website de capaciteit van de verschillend achterderailleurs niet vinden.
Ik geloof dat Campa aangeeft dat je met een korte kooi tot een 26 kan. Nu heb jij een tripple dus heb je waarschijnlijk een mid-/long-cage achterderailleur. Volgens mij moet een 29 dan gewoon gaan. Misschien dat je de 13 eraf kan halen en dan een 29 erbij plaatsen.
No1: Pina (behalve de lak )<br>
No2: the rest
No2: the rest
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Officieel heb je met een triple met een 29 een lange kooi nodig. Met een medium kooi kan het dus een beetje riskant zijn.
13 eraf halen en 29 erop zetten kan niet met originele campa tandwielen, behalve als Veloce cassete hebt of Veloce tandje zou gebruiken.
Je rijdt overigens echt niet met 5 km/h omhoog, dan lazer je waarschijnlijk gewoon om. Met minder dan 40 omwentelingen per minuut fietsen gaat niet, dus is het dan gewoon een kwestie van harder trappen (of afstappen ).
13 eraf halen en 29 erop zetten kan niet met originele campa tandwielen, behalve als Veloce cassete hebt of Veloce tandje zou gebruiken.
Je rijdt overigens echt niet met 5 km/h omhoog, dan lazer je waarschijnlijk gewoon om. Met minder dan 40 omwentelingen per minuut fietsen gaat niet, dus is het dan gewoon een kwestie van harder trappen (of afstappen ).
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5616
- Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41
Heb geen idee hoe sterk je bent, maar ik heb met Oad cycletours ooit het Zwitsers-Italiaans hooggebergte gedaan. Ook hier zat de Mortirolo in, in de eerste kilometers zitten wat hele steilen stukken, ben hem toen opgereden met 39x28. Ook ik bleef toen op 5 a 6 km/uur hangen.
Dit is inmiddels wel 8 jaar geleden, toen was de compact volgens mij nog niet uitgevonden!Met een kleiner verzet rond te gaan rijden, heeft volgens mij geen enkele zin. Met 30x25 lijkt het mij al niet prettig, je moet toch spanning op je benen en de ketting zien te houden, wil je niet gewoon omvallen.
Dit is inmiddels wel 8 jaar geleden, toen was de compact volgens mij nog niet uitgevonden!Met een kleiner verzet rond te gaan rijden, heeft volgens mij geen enkele zin. Met 30x25 lijkt het mij al niet prettig, je moet toch spanning op je benen en de ketting zien te houden, wil je niet gewoon omvallen.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!
-
- Forum-lid
- Berichten: 466
- Lid geworden op: 28 mei 2006 19:22
Ik heb de Mortirolo ook gefietst. Allemaal spannende verhalen, doch een kwestie van hard trappen, dan kom je vanzelf boven! Ook diverse malen de aanloop vanuit Bolzano van de Psso di Nigra beklommen. Volgens mij 3km 25. Mijn ervaring is dat het op een gegeven moment niet meer uitmaakt wat voor verzet je gebruikt. Ik heb zelf altijd 39*25 gemonteerd (en ben niet echt type klimmer). Je ziet dan om je heen dat het niet meer uitmaakt of je die 25, 28 of nog erger gebruikt. Mensen die extreem lichte verzetten gebruiken zie je uiteindelijk omvallen. Komt je snelheid onder de 6km/uur dan wordt het gewoon lastig. Op dit soort lange, stijle beklimmingen hadden mijn armen het zwaarder dan mijn benen, terwijl ik toch nog af en toe in het zadel kon blijven zitten!
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Vind je het niet wat vreemd dat met hetzelfde verzet als Armstrong in de bergen rond rijdt. Armstrong kan waarschijnlijk bijna 2x zoveel vermogen trappen op omslagpunt als jij... Niet dat ik wil zeggen dat je net zo licht als Armstrong moet rijden, maar met 39-25 in de Italiaanse Alpen is gewoon een vreselijk hard partij voor de meeste hier. Zou het niet lekker zijn als je zo kan stoppen met harken op een klim en nog 2 tandjes terug kunt schakelen en weer lekker kunt gaan zitten??
Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 05 Juni 2006
Vind je het niet wat vreemd dat met hetzelfde verzet als Armstrong in de bergen rond rijdt. Armstrong kan waarschijnlijk bijna 2x zoveel vermogen trappen op omslagpunt als jij... Niet dat ik wil zeggen dat je net zo licht als Armstrong moet rijden, maar met 39-25 in de Italiaanse Alpen is gewoon een vreselijk hard partij voor de meeste hier. Zou het niet lekker zijn als je zo kan stoppen met harken op een klim en nog 2 tandjes terug kunt schakelen en weer lekker kunt gaan zitten??
Een zwaarder verzet zelfs. Volgens mij monteerde Armstrong voor dit soort klimmen rustig een 27 achter.De Rabo ploeg had voor de laatse week van de Giro compact cranks bij zich om 34/27 te kunnen monteren (op advies van Rasmussen, die had verkend).
Vind je het niet wat vreemd dat met hetzelfde verzet als Armstrong in de bergen rond rijdt. Armstrong kan waarschijnlijk bijna 2x zoveel vermogen trappen op omslagpunt als jij... Niet dat ik wil zeggen dat je net zo licht als Armstrong moet rijden, maar met 39-25 in de Italiaanse Alpen is gewoon een vreselijk hard partij voor de meeste hier. Zou het niet lekker zijn als je zo kan stoppen met harken op een klim en nog 2 tandjes terug kunt schakelen en weer lekker kunt gaan zitten??
Een zwaarder verzet zelfs. Volgens mij monteerde Armstrong voor dit soort klimmen rustig een 27 achter.De Rabo ploeg had voor de laatse week van de Giro compact cranks bij zich om 34/27 te kunnen monteren (op advies van Rasmussen, die had verkend).
Ik vind het wel grappig hoe sommige mensen denken dat een triple een soort buitenboordmotor is. Dat je moeite zou moeten doen om spanning op de ketting te houden??? Op de Mortirolo harkt iedereen, ook met een triple. Gelukkig voor mij voelt harken met 55 omw/min nog altijd prettiger dan harken met 40 omw/min. Mensen overschatten het koffiemoleneffect van een triple enorm, en dat irriteert me wel eens.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5616
- Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41
Quoten: Origineel geplaatst door ponsteen op 05 Juni 2006
Ik vind het wel grappig hoe sommige mensen denken dat een triple een soort buitenboordmotor is. Dat je moeite zou moeten doen om spanning op de ketting te houden??? Op de Mortirolo harkt iedereen, ook met een triple. Gelukkig voor mij voelt harken met 55 omw/min nog altijd prettiger dan harken met 40 omw/min. Mensen overschatten het koffiemoleneffect van een triple enorm, en dat irriteert me wel eens.
Zou niet weten waarom je dat zou moeten irriteren??Ik vind het koffiemoleneffect (ja, ja ik heb het ooit geprobeerd) niet prettig, dat is puur persoonlijk!! Voor mijn gevoel vind ik dat snelle ronddraaien niet prettig dan maar liever wat zwaarder.Als jij het wel lekker vind rijden prima toch!
Ik vind het wel grappig hoe sommige mensen denken dat een triple een soort buitenboordmotor is. Dat je moeite zou moeten doen om spanning op de ketting te houden??? Op de Mortirolo harkt iedereen, ook met een triple. Gelukkig voor mij voelt harken met 55 omw/min nog altijd prettiger dan harken met 40 omw/min. Mensen overschatten het koffiemoleneffect van een triple enorm, en dat irriteert me wel eens.
Zou niet weten waarom je dat zou moeten irriteren??Ik vind het koffiemoleneffect (ja, ja ik heb het ooit geprobeerd) niet prettig, dat is puur persoonlijk!! Voor mijn gevoel vind ik dat snelle ronddraaien niet prettig dan maar liever wat zwaarder.Als jij het wel lekker vind rijden prima toch!
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!
Laat ik het anders zeggen: Een koffiemolen is een tred van 90 tot 110 omhoog. Om dat op een Alpencol te bereiken als normale sterveling haal je het zelfs amper met mountainbikeversnellingen. Bij 30 - 23 en 39 - 26 bij 12 km/uur is het verschil maar 9 omwentelingen per minuut... Alle kleine beetjes helpen, maar hoezo koffiemolen?
Quote: Origineel geplaatst door Vinylly op 29 Mei 2006
Ik geloof dat Campa aangeeft dat je met een korte kooi tot een 26 kan.
Nu heb jij een tripple dus heb je waarschijnlijk een mid-/long-cage achterderailleur. Volgens mij moet een 29 dan gewoon gaan. Misschien dat je de 13 eraf kan halen en dan een 29 erbij plaatsen.
Eergisteren nieuwe derailleur besteld bij FM. Die belde met Campa invoerder Benelux. Die bevestigde. Vanaf 26 tandwiel is lange kooi gebruiken.
Ik rij met triple 12-25 met medium kooi.
Heb nu bij 23000km volledige cassette (pion) vervangen.
Uiteraard ook nieuwe ketting. Bleek dat de derailleur ook versleten was (veel speling).
Hoe lang doen jullie met een derailleur.
Ben geen wielrenner en geen bruut op m'n materiaal (integendeel)
Ik geloof dat Campa aangeeft dat je met een korte kooi tot een 26 kan.
Nu heb jij een tripple dus heb je waarschijnlijk een mid-/long-cage achterderailleur. Volgens mij moet een 29 dan gewoon gaan. Misschien dat je de 13 eraf kan halen en dan een 29 erbij plaatsen.
Eergisteren nieuwe derailleur besteld bij FM. Die belde met Campa invoerder Benelux. Die bevestigde. Vanaf 26 tandwiel is lange kooi gebruiken.
Ik rij met triple 12-25 met medium kooi.
Heb nu bij 23000km volledige cassette (pion) vervangen.
Uiteraard ook nieuwe ketting. Bleek dat de derailleur ook versleten was (veel speling).
Hoe lang doen jullie met een derailleur.
Ben geen wielrenner en geen bruut op m'n materiaal (integendeel)
- alpdhuez53:15
- Forum-lid
- Berichten: 2435
- Lid geworden op: 24 feb 2006 12:21
- Locatie: Deventer
- Contact
ik schakel gewoon met korte kooi centaur een 28 en geen centje pijn! Lange slag derailleur is dus absoluut overbodig. Het verschil is alleen dat ze een 28 niet aanraden om met korte kooi te schakelen, heeft weer te maken met garantie enzo. Voor de grap probeerde ik ook een mtb casette met 32 uit. Dit wou niet meer lukken...