Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Voedingssupplementen?

michiel17
Forum-lid
Berichten: 427
Lid geworden op: 26 okt 2005 01:51

michiel17 26 mei 2006 20:27

Ik heb voor de grap is een potje met vitamines/mineralen speciaal voor sporters gekocht. Zitten 120 van die pillen in, helpt dit nou echt voor het herstel etc, of heeft het weinig zin (ik eet namelijk niet heel veel groente/fruit, tenminste niet wat ze adviseren). Wie heeft hier ervaring mee?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 26 mei 2006 20:40

Als je vitamine te kort komt die toevallig in dat potje zitten dan helpt het. Anders is het zonde van je geld, echt schade doet het meestal niet aan de gezondheid.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

michiel17
Forum-lid
Berichten: 427
Lid geworden op: 26 okt 2005 01:51

michiel17 26 mei 2006 21:33

Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 26 Mei 2006

Als je vitamine te kort komt die toevallig in dat potje zitten dan helpt het. Anders is het zonde van je geld, echt schade doet het meestal niet aan de gezondheid.

Ergens heb ik ook gelezen, dat het ADH maar is voor mensen waarvoor het genoeg is om zich tegen ziektes etc. te "beschermen". Maar voor sportmensen kan een beetje meer toch geen kwaad?, Zoals vitamine b12 die meehelpt aan productie van rode bloedcellen

pantani
Forum-lid
Berichten: 1255
Lid geworden op: 07 jan 2006 15:10

pantani 26 mei 2006 21:34

GINSENG+              
Smaakt vies,maar naar het schijnt redelijk goed!
il magnifico

rene1
Forum-lid
Berichten: 2099
Lid geworden op: 12 sep 2005 01:11

rene1 27 mei 2006 12:12

Over het algemeen moet je niet teveel in vet oplosbare vitamines innemen (A,D,E,K)B3 is trouwens ook niet gezond bij teveel
Of vitamine gebruik helpt bij het herstel vind ik zeer dubieus. Als je dat graag wilt moet je dus beter eten!

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1233
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 27 mei 2006 22:52

Vitamines nemen helpt alleen als je tekorten hebt aan vitamines.  Als je geen vitaminetekort hebt, mag je nog zoveel nemen als je wil, je zal er geen meter harder van fietsen.  Sommige vitamines(A D E K) zijn zelfs schadelijk als je er te veel van binnen krijgt.
Bij wielrenners is het wel aangewezen om vitamines bij te nemen. De behoefte is vrij groot en de voeding is niet altijd even uitgebalanceerd (op wedstrijddagen vnl. koolhydraten en minder groenten en fruit). 

jehe
Forum-lid
Berichten: 143
Lid geworden op: 31 mei 2006 11:03

jehe 03 jun 2006 22:48

Voedingssuplementen die mogelijk kunnen bijdragen tot het prestatievermogen en niet op de dopinglijst staan:
creatine: Werking: Verhoogt de totale hoeveelheid creatine in de spier (creatine en creatinefosfaat). toename van het a-lactische vermogen en capaciteit, beter herstel na explosieve inspanningen.Bijwerkingen: Toename gewicht, verhoogde spiertonus (kramp?), bijwerkingen op lange termijn zijn niet bekend.Dosering: oplaadfase 5 dagen 4*5gram per dag. Onderhoud 3 gram per dag
natrium-bicarbonaat en natriumcitraat:Werking: Vergroot de zuurbuffercapaciteit; toename lactische capaciteit.Bijwerkingen: maag- en darmklachten (minder bij natriumcitraat).Dosering: 0,5g/kg lichaamsgewicht 2u voor de wedstrijd.
cafeïne:Werking: Activering van centrale zenuwstelsel, verhoging vetverbranding / sparing glycogeenvoorraden; toename aërobe vermogen / capaciteit.Bijwerkingen: Hoofdpijn, misselijkheid, duizeligheid, verhoogde urineproductie.Dosering: 5mg/kg lichaamsgewicht 1u voor de wedstrijd.
ginseng:Werking: Adaptogeen: stimulerende werking, vergroting weerstand (anti - stress) en verbeterd herstel na inspanning.Bijwerkingen: bij langdurig gebruik in hoge doseringen verhoogde bloeddrukDosering: volgens gebruiksaanwijzing
L-carnitine:Werking: Bevordering van opname van vetzuren in de mitochondriën van de spiercel / glycogeensparend; vergroting aërobe capaciteit.Dosering: 3-6 gram per dag gedurende 3 weken. Na 3 weken 2 weken stoppen met gebruik
Bron: Wielrentraining door Marco van Bon

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 04 jun 2006 00:17

Alle bovenstaande producten zou ik gewoon vanaf blijven als wielrenner. De mate waarin het echt prestatie bevorderend is is zeer twijfelachtig. De bijwerkingen daarentegen zijn vrij duidelijk, van bijv Creatine word je een paar kg zwaarder doordat je vocht gaat vast houden. Caffeine kan behoorlijk verslavend worden, vooral als je het 's ochtends ook gaat eten...
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

jehe
Forum-lid
Berichten: 143
Lid geworden op: 31 mei 2006 11:03

jehe 04 jun 2006 00:29

Ja ik ben het enigszins met je eens. ik neem ook geen van deze producten, met uitzondering van soms een l-carnitine die in defatyl zit, maar dat neem ik dan vooral voor de magnesium.
Creatine daar wordt je inderdaad zwaarder van in de hierboven omschreven hoeveelheid, en zou ik zeker neit aanraden indien je jonger bent dan 18. Je kan het echter wel gebruiken in een andere dosering: namelijk op wedstrijddagen tijden de maaltijd een theelepeltje. Dit zal ervoor zorgen dat je benen beter aanvoelen, zeker als je bijvoorbeeld de dag ervoor ook gekoerst hebt

jorrec
Forum-lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 08 aug 2006 13:45

jorrec 15 sep 2006 23:51

Ik neem ook al sinds een jaar creatine, in de vorm van de vloeibare. http://www.bodyenfitshop.nl/index.php?t ... inf&id=372 Echt aan te raden! Heb creatine al getest in andere vormen zoals pillen en poeder, waar ik bij deze 2 vormen weinig verschil kon merken buiten snel last van krampen, is bij de vloeibare creatine echt wel voelbaar dat alles iets vlotter gaat. De vloeibare creatine is wel iets duurder, maar zeker een aanrader. Het wordt ook heel snel in het bloed opgenomen, ik neem altijd 5 lepeltjes een kwartiertje voor de inspanning. Het helpt echt, moet je maar eens proberen!

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 15 sep 2006 23:56

 kwakzalver, het is maar goed dat het in je hoofd goed zit want je gaat er echt niet harder door fietsen. Waarom denk je dat het niet op de dopinglijst staat? De lijst met bijwerkingen daarentegen is wel erg lang.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 16 sep 2006 00:02

Stukje in die link is wel uitermate grappig op die website:
"Deze formule stelt de vermoeidheid uit door de opbouw van melkzuur tegen te gaan. Het zal u uw snelheden helpen verbeteren en het uithoudingsvermogen over lange afstanden helpen te vergroten. Runners Advantage laat mannen en vrouwen genieten van de voordelen van energievoorzienende effecten van creatine. Zonder gewichtstoename of uitdroging zoals bij creatine in poedervorm. Deze speciale formule helpt de gewrichten te beschermen. Het is een stabiele vloeistof die direct wordt opgenomen in de bloedbaan en van daaruit naar de spiercellen. Eindelijk is er nu creatine die kan worden gebruikt in sporten als hardlopen, wielrennen, zwemmen, voetbal en tennis."
5 van de 7 zinnen zijn complete onzin, op zich ook wel een prestatie om datm op papier te krijgen.
Edit: http://www.sport.nl/boek.php3?artid=1412
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie