Vraag aan de tuberijders hier,
Ik ben van plan om met tubes te gaan rijden, maar ik heb nog wat twijfels. Ik weet dat ze lagere rolweerstand hebben, je een betere grip hebt en je er minder snel mee lekrijdt. Maar ik weet niet precies wat je nou moet doen als je lek rijdt. De tube moet er dan neem ik aan af, dan opengestikt worden en een nieuwe binnenband erin? En dan natuurlijk het proces van het erafhalen omgekeerd. Dit is neem ik aan niet iets wat je zelf kan doen. Kan de gemiddelde plaatselijke fm dit?
Groeten,
DavidPs: Weet iemand of Conti Sprinters goede tubes zijn?
Tubes
Zou je een tube willen plakken, dan moet 'ie vanzelfsprekend van de velg af. Het stootlint moet ter plekke van het lek losgetrokken worden over een afstand van zo'n 10 cm. Dan moet het stiksel worden losgetornd over ca. 5 cm, zodat je de binnenband naar buiten kan trekken. De binnenband wordt geplakt, weer op z'n plaats gebracht, het tube moet weer worden dichtgestikt met een kruissteekje en het stootlint moet er weer worden opgeplakt. Als je bedreven bent hoeft dit niet langer dan een kwartier te kosten. Echter: het verband gaat een beetje uit de tube (losgehaald stootlint) en je kan de reparatieplek altijd een heel klein beetje voelen (als je een prinses op de erwt fietser bent). Veel rijders gooien een lekke tube dan ook weg. Ik geloof niet dat er nog fietsenmakers zijn die tubes repareren. Vroeger besteedden zij dit uit aan een thuiswerker, meestal een vrouw van een coureur, maar die zullen daar tegenwoordig wel geen zin meer in hebben.