Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

wederom Shimano

ekkonl
Forum-lid

ekkonl 19 mei 2006 18:42

Ok, m'n fiets is zo goed als klaar, ik ben vanmiddag even langs m'n fm geweest om de puntjes op de i the zetten nadat hij had gebeld dat hij het frame op z'n pootjes had gezet (Prorace Viper Ultegra afgemonteerd)

De pootjes blijken niet de wielen te zijn die onder showroom model stonden, ben vergeten welke velgen dat precies waren, maar die fiets was voledig Campa afgemonteerd, en het bleek achteraf niet mogelijk om de bewuste velgen met ultegra naven te leveren.

Allemaal geen probleem, mijn fm is flexibel, dus alles is mogelijk.
Echter de wielen die er hij er onder heeft gezet zijn Shimano WH-R600.

Nou post ik hier nauwelijks, maar heb hier wel al flink veel gelezen, en ondertussen begrepen dat Shimano wielen niet erg populair zijn.

Lang verhaal kort maken, toen ik de wielen zag begon ik ietwat nerveus te worden, temeer vanwege mijn huidige lichaams gewicht (106 kg), maar mijn fm verzekerde me dat de wielen ok zijn.

Woensdag kan ik mijn fiets ophalen, maar zoals jullie begrijpen heb ik dus serieuze twijfels wat betreft de wielen.

Wat te doen? Nieuwe afspraak maken voor het vervangen van de wielen voordat ik mijn pinpas door de gleuf haal, woensdag?

Ik heb hier eerder al eens het advies gekregen om ivbm mijn gewich Mavick CXP33 te laten spaken, dus ik zit enigzins naar de bekende weg te vragen, ik heb echter geen idee wat betreft de genoemde Shimano wielen.

Graag jullie mening.

francescomoser
Forum-lid

francescomoser 19 mei 2006 19:37

Een goed traditioneel  32 of 36 spaaks wiel is nog altijd het strekst.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 19 mei 2006 22:15

Is een kwestie van tijd voor dat die wielen kapot gaan. Als er 1 keer een spaak is gebroken blijven ze waarschijnlijk breken.
Ik snap niet hoe je fm erbij komt dat een velg niet met een ultegra naaf te leveren is? Totale onzin, je kan gewoon een CXP 33 of bijv een Rigidia velg zo aan een Ultegra naaf vlechten.
Welke groep heb je op je fiets zitten?
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

ekkonl
Forum-lid

ekkonl 19 mei 2006 23:26

Quote: Is een kwestie van tijd voor dat die wielen kapot gaan. Als er 1 keer een spaak is gebroken blijven ze waarschijnlijk breken.

Precies, daar was ik al bang voor, die gaan er dus onder vandaan, ofwel, in die configuratie koop ik hem niet.

Quote: Ik snap niet hoe je fm erbij komt dat een velg niet met een ultegra naaf te leveren is? Totale onzin, je kan gewoon een CXP 33 of bijv een Rigidia velg zo aan een Ultegra naaf vlechten.

Sorry, ik zal iets duidelijker proberen te zijn.

De fiets komt uit Belgie als kit nadat het frame gemaakt en gespoten is, de fm zet hem verder in elkaar, lijkt me standaard gang van zaken, vertel niets nieuws denk ik.

Voor de duidelijkheid, alle Prorace/Campa setups worden geleverd met Rigida wielen, alle Prorace/Shimano setups met Shimano wielen.

De fiets die bij de fm in de winkel staat als "showroom model" is voledig Campa afgemonteerd.
Ik koop de fiets volledig Ultegra triple afgemonteerd met de vraag of het mogelijk is om hem te leveren met de Rigida velgen in combinatie met Ultegra naven.
FM belt waar ik bij sta naar Belgie, waar ze zeggen "tuuuuurlijk, geen probleem"

Enfin, nu staat de fiets dus bij de fm, bijna klaar, maar met de Shimano wielen, want - aldus mijn fm - in Belgie gaven ze aan dat het toch niet kon.

Nu is mijn fm een toffe vent, dus ik verwacht geen problemen als ik voor andere wielen kies, ik heb uiteindelijk toch ook niet om de Shimano wielen gevraagd.
Maar dacht toch eerst even hier rond te vragen en een beroep te doen op jullie kennis van zaken tav. de Shimano wielen.

Het enige wat me dwars zit is dat mijn fm meegaat in dat velg/naaf verhaal, terwijl dat volgens jou onzin is.

Quote: Welke groep heb je op je fiets zitten?

Zie mijn lange verhaal hierboven

peedsbikes
Forum-lid

peedsbikes 24 mei 2006 12:24

Let wel op dat die 600 wielen van Shimano op de techniek van de betere en zichzelf al bewezen Dura Ace wielen gebaseerd zijn.
De techniek is echt anders hoor. Ik rij er al een behoorlijke tijd mee, en vind het erg strakke wielen. Ik heb ze voor woonwerk verkeer en ros over heeel wat klinkers en niet erg strak liggende tegelpaden heen en geen enkel probleem.
Ik houd zelf de spaakspanning enzo in de gaten met een tensiometer en ze blijven strak staan.
De hoeveelheid spaakbreuk enzo heeft ook te maken met je techniek op de fiets. Ik heb voor de winterseizoen in de veldrijfiets een setje goedkope 540 met crossbanden erom, en reken maar als ik in het veld rij dat er gerost word. Maar na twee seizoenen bijna wekelijks rossen geen enkele spaakbreuk wel slagjes maar goed.
Is net hoe je met je fiets stuurt is mijn mening.
"Keihard door de bochten, aan snelheid gewend"

edvr
Forum-lid

edvr 25 mei 2006 14:33

Zoals Amclassic-fan al aangeeft is het met jouw gewicht gewoon niet aan te raden om op shimano-wielen te gaan rijden.Ik ben 78 kilo en heb vorig jaar uit de whr-550 maar liefst 6 spaken gebroken.Bovendien worden ze er niet sterker op als je ieder keer spaken moet vervangen.Nu heb ik handgespaakt wielen en veel sterkere velgen en ben er al een aantal keer mee gevallen maar kunnen zo weer rechtgezet worden.

Plaats reactie