Een kennis (mede-triathleet) van mij is op zoek naar een ander wielset.Aangezien wij hier een gezonde discussie over hebben, vraag ik jullie om raad.Even kort: hij rijdt nu een Cannondale R700 (Shimano 105) met de bijgeleverde wielset. Volgens mij 105 naven en standaard velg met (denk ik) 32 spaken. Niets bijzonders dus.Sinds kort is z'n achtervelg kapot en sindsdien denkt hij erover een ander wielset te kopen (wou eerst dit wiel laten maken met een andere velg, maar dat pakt nogal duur uit).Als trainingswielen neemt hij nu mijn Bontrager RaceLite wielen over en daarnaast wil hij een mooi setje wedstrijdwielen kopen. Budget 600 a 700 euro.
Zelf ga ik binnenkort een setje HED Jet60 of Alps kopen, aangezien ik het idee heb dat ik daar als triathleet het meeste voordeel mee kan halen: aerodynamica is bij een dergelijk setje carbon wielen een stuk beter.Nu heb ik hem het dezelfde wielen aangeraden (Jet60: 725 euro).
Hierover zit hij nu te twijfelen, want hij heeft nogal goede verhalen gehoord over de Mavic Ksyrium SL: relatief licht en bovendien zijn ze bekend stijf en toch ook deels aerodynamisch (z'n eigen woorden).
Volgens mij kun je deze wielen niet met elkaar vergelijken, behalve dan de prijs. De SL is een goede 100 euro goedkoper.
Nu heb ik hem beloofd dit topic te openen, zodat anderen hem een advies kunnen geven.
Wat is voor hem de beste keus, gezien zijn budget en het doel waarvoor hij de wielen wilt gaan gebruiken?De meeste triathlon's zullen vlak zijn, maar bij een enkele (Holten, Apeldoorn) triathlon zal er ook geklommen moeten worden.
Andere vraag: in hoeverre is een setje Bontrager RaceLite te vergelijken met een setje SL's?
Lang verhaal geworden. Ik hoop dat jullie ons kunnen helpen.
Wielset voor een triathleet
Ksryrium SL's zijn absoluut niet aerodynamisch:
De spaken zijn erg dik
De spaaknippels steken behoorlijk uit
De velg ik redelijk 'vierkant'
De velg is uitgefreesd, wat m ook niet aerodynamischer maakt
Al met al zijn ze maar ietsjes sneller dan gewone 32-spaaks wielen.
Voor triathlon (ook als er iets geklommen moet worden) is aerodynamica veel belangrijker.
De spaken zijn erg dik
De spaaknippels steken behoorlijk uit
De velg ik redelijk 'vierkant'
De velg is uitgefreesd, wat m ook niet aerodynamischer maakt
Al met al zijn ze maar ietsjes sneller dan gewone 32-spaaks wielen.
Voor triathlon (ook als er iets geklommen moet worden) is aerodynamica veel belangrijker.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
helmaal mee eens,
ff een vergelijking: als je 40kmu rijd over een tijdrit van 40km kom je met cosmic carbones (super aero setje) 1 minuut eerder over de streep.
ff een vergelijking: als je 40kmu rijd over een tijdrit van 40km kom je met cosmic carbones (super aero setje) 1 minuut eerder over de streep.
Niemand zegt dat het moet,<br>
maar toch, of juist daarom wil je het beleven.
maar toch, of juist daarom wil je het beleven.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Koop een setje oude Cosmic carbons. Moet met wat moeite net kunnen met dat budget om misschien ergens nog nieuw te kopen, of anders 2e hands in goede staat. Licht zijn ze niet (gewoon loodzwaar), maar de aerodynamica is super.
http://www.carbonsports.com/LW_Test_Tour2002.lasso Bovenste afbeelding en onderste zijn vooral interessant.
http://www.carbonsports.com/LW_Test_Tour2002.lasso Bovenste afbeelding en onderste zijn vooral interessant.
Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 17 Mei 2006
Koop een setje oude Cosmic carbons. Moet met wat moeite net kunnen met dat budget om misschien ergens nog nieuw te kopen, of anders 2e hands in goede staat. Licht zijn ze niet (gewoon loodzwaar), maar de aerodynamica is super.
http://www.carbonsports.com/LW_Test_Tour2002.lasso Bovenste afbeelding en onderste zijn vooral interessant.
Moet ik de onderste afbeelding als volgt lezen: hoe minder, hoe beter?
Koop een setje oude Cosmic carbons. Moet met wat moeite net kunnen met dat budget om misschien ergens nog nieuw te kopen, of anders 2e hands in goede staat. Licht zijn ze niet (gewoon loodzwaar), maar de aerodynamica is super.
http://www.carbonsports.com/LW_Test_Tour2002.lasso Bovenste afbeelding en onderste zijn vooral interessant.
Moet ik de onderste afbeelding als volgt lezen: hoe minder, hoe beter?
Race: Giant TCR en Giant Propel
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity
Iedereen bedankt voor de antwoorden tot nu toe.De kennis wacht nog even met de aanschaf van een setje 'wedstrijdwielen'.
Waarschijnlijk gaat hij de Hed Jet of Alps (als die binnen zijn) van mij nog even testen. En binnen de club zijn er ook genoeg Ksyrium wielen aanwezig.Voorlopig gaat hij rijden op m'n setje Bontrager RaceLite.
Klopt het dat de Easton Tempest II een beter alternatief is dan de Ksyrium SL? Looks uitgesloten dan?
Zelf moet ik nog wel even de besllising maken tussen de Jet en de Alps. Beide wielen hebben zo hun voors en tegens. Jet goedkoper en hogere velg, Alps stijver (naar horen zeggen) en lichter. Iemand??
Waarschijnlijk gaat hij de Hed Jet of Alps (als die binnen zijn) van mij nog even testen. En binnen de club zijn er ook genoeg Ksyrium wielen aanwezig.Voorlopig gaat hij rijden op m'n setje Bontrager RaceLite.
Klopt het dat de Easton Tempest II een beter alternatief is dan de Ksyrium SL? Looks uitgesloten dan?
Zelf moet ik nog wel even de besllising maken tussen de Jet en de Alps. Beide wielen hebben zo hun voors en tegens. Jet goedkoper en hogere velg, Alps stijver (naar horen zeggen) en lichter. Iemand??
Race: Giant TCR en Giant Propel
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5619
- Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41
Ik heb zelf een setje HED alps, ben er content mee, strak zijn ze zeker.En volgens zeggen ook behoorlijk bombproof, zelf ook nog geen problemen mee gehad. Maar ik rij er alleen maar mee wanneer mogelijk op asfalt en droog weer. Wielen zijn ook vrij stil, klapperen niet en geven geen extra bijgeluiden, iets wat andere hoge velgen nog weleens willen doen.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!