Alles over vakanties op én met de fiets

Cyclo/toertocht vakantieperiode juli-augustus

fizik
Forum-lid

fizik 01 jan 2011 13:54

Dag forummers,

Van ongeveer 30 juli tot 20 augustus pakken we als gezin de caravan weer richting zuiden. Dit jaar wilde ik graag de vakantie combineren met het rijden van een leuke cyclo of toertocht in de bergen. Graag jullie suggesties voor een leuke uitdaging.

De vakantieroute is ongeveer als volgt:
Ardennen
Vogezen
Jura/Frans Alpen
Zwitserse Alpen
Via Duitsland weer naar huis.

In die gebieden zoek ik het dus ongeveer. Zelf denk ik aan:

Luik Bastenaken Luik 30 juli 2011

La Bourgui 7 augustus 2011

Alpenbrevet 13 augustus

LBL heb ik vorig jaar al gereden (250 km). Ik zoek eigenlijk iets in het hooggebergte. Alvast bedankt voor het meedenken!

stefan
Forum-lid

stefan 04 jan 2011 14:08

Als je dan toch over Duitsland terug naar huis gaat kun je op 20 augustus misschien nog Rad am Ring meepakken. :)
Is maar 150km over 6 ronden. Maar het zijn wel 6 slopende rondjes met klimmetjes van tegen de 20%.

Nurburg ligt links van Koblenz. Ik ga dit jaar zeker weer meedoen.

Op dit parcours is 3x het WK gehouden. Binda, Kneteman en Altig zijn hier wereldkampioen geworden.

fizik
Forum-lid

fizik 04 jan 2011 21:56

Klinkt goed. Is een cyclo, of niet? Op welk niveau wordt daar gefietst? Nog meer tips?

stefan
Forum-lid

stefan 04 jan 2011 23:24

Het is een soort van wedstrijd met tijdmeting. Er zijn op zaterdag 4 afstanden. 150km (starten allemaal gezamenlijk als eerste) 75km, 25km en de diehard 24 uurs rijders. Je krijgt een chip en er wordt een klassement opgemaakt. De nummers 1, 2 en 3 krijgen ook een extra prijs. Op zondag is het vrij rijden van 8 tot 13 uur dacht ik. Wel tussen die 24 uurs rijders die op zaterdagmiddag gestart zijn.

Organisatie vond ik echt top. Langs het parkoers staan verzorgingsposten en er is voldoende eten en drinken. Je kunt zo vaak stoppen als je wilt maar de meesten hebben (zoals ik) hadden hier geen tijd voor. :)
Je hebt absoluut geen last van verkeer want je zit op een auto circuit. Daardoor is het parcours ook enorm breed. Je hebt dan ook geen last minder snelle deelnemers.

Na 1,5 ronde had ik al mensen gedubbeld op een ronde van 25km!! Moet er wel bij zeggen dat ik als eerste gestart ben en degene die ik dubbelde waren 15min na mij gestart. Het niveau verschil is dus heel breed. Iedereen kan gewoon meedoen ook met een toerfiets bijvoorbeeld.

Voor het afhalen van het rugnummer heb ik ook nog wel enkele tips om veel tijd te besparen. Ik had afgelopen keer mijn nummer binnen enkele minuten.

Er is ook nog een topic op dit forum over Rad am Ring.

Om een indruk te krijgen van de ronde: Link Youtube
Er wordt voor een groot deel over het Formule 1 circuit gereden en de Nordschleife. Ook wel het VLN circuit genoemd.
Op deze filmpjes krijg je helaas niet zo'n goede indruk van het hoogte verschil. Ik kan je verzekeren er is genoeg hoogteverschil als je daar fietst :D

erwind14
Forum-lid
Contact

erwind14 05 jan 2011 14:33

Kijk eens op http://www.velo-cyclosport.com/agenda/c ... s2011.html

Het Franse gedeelte van jouw route (Vogezen, Jura/Franse Alpen) bevindt zich in de regio's Franche Comté en Rhônes-Alpes.

Als je jouw route iets aan kunt passen kijk dan ook bij de regio's PACA (Provence Alpes Côte d'Azur) en Auvergne (respectievelijk ten zuiden en ten westen van de regio Rhônes-Alpes). Allebei ook schitterende vakantiebestemmingen.

douwe7
Forum-lid

douwe7 06 jan 2011 14:25

@fizik @Erwin D

Tour de l'Ain Cyclosportive van 10 t/m 13 augustus is ook een leuke optie voor in de vakantie in Jura/Franse Alpen. Tour de l'Ain is een etappekoers voor profs die dit jaar wordt gehouden van 9 t/m 13 augustus. Parrallel wordt een cycloversie georganiseerd waar ook niet-licentiehouders (amateurwielrenners en geoefende toerfietsers) aan mee kunnen doen. Zij kunnen kiezen om 1 etappe te rijden, maar om in aanmerking te komen voor het klassement moeten ze alle 4 etappes rijden.

Meer info zie http://www.tourdelain.com/le-tour-de-la ... f/parcours

Ik ben van plan om op 13 augustus de vierde etappe van de Tour de l'Ain Cyclosportive over 130 km te fietsen, met start in Belley en aankomst op de Col du Grand Colombier. Dit is een berg met enkele steile kilometers van boven de 10% die al meerdere keren de scherprechter is geweest in de Tour de l'Ain. Voordat de etappe daar aankomt moet ook de Côte de Thezillieu worden beklommen, gezien het profiel toch een behoorlijke col. Het leuke van de omgeving dat er meerdere cols in de buurt liggen, zoals de steile Mont du Chat bij het Lac du Bourget en de geleidelijkere Mont Revard bij Aix-les-Bains. Ik verneem graag ervaringen en/of interesse van anderen!
Klimmen is fijn maar doet ook pijn. Net alsof je een stapel poefjes moet sjouwen voor een verhuizend vriendinnetje (uit het hoofd-citaat uit De Renner, Tim Krabbé)

Plaats reactie