Bladen vervangen Compact
-
- Forum-lid
- Berichten: 125
- Lid geworden op: 05 jan 2006 19:39
Hoi,
Ik heb wel wat gezocht, maar kon het niet duidelijk vinden, dus dan toch nog maar de volgende vraag.
Ik heb een FSA MegaExo compact crank. Met de bladen 50-34.
Dit is voor de bergen heel praktisch. Wat ik wil weten is welke grootte bladen kan ik maximaal monteren op deze krank?
Zou wel handig zijn om hier bijvoorbeeld 50-42 of 52-42 van de kunnen maken voor in het vlakke Nederland, maar ik weet niet of dit kan.
Ik heb wel wat gezocht, maar kon het niet duidelijk vinden, dus dan toch nog maar de volgende vraag.
Ik heb een FSA MegaExo compact crank. Met de bladen 50-34.
Dit is voor de bergen heel praktisch. Wat ik wil weten is welke grootte bladen kan ik maximaal monteren op deze krank?
Zou wel handig zijn om hier bijvoorbeeld 50-42 of 52-42 van de kunnen maken voor in het vlakke Nederland, maar ik weet niet of dit kan.
Etymologisch is het woord fiets niet te verklaren.
in theorie kan je zo groot gaan als je maar wil, maar supergrote worden niet gemaakt door de fabrikanten (omdat de bladen dan ook niet stijf zullen zijn)
je moet eens kijken op de site van bv ta specialites wat de grootste bladen zijn met bcd 110mm, ik gok dat een 42 wel gemaakt wordt
je moet eens kijken op de site van bv ta specialites wat de grootste bladen zijn met bcd 110mm, ik gok dat een 42 wel gemaakt wordt
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
46-61 groot genoeg?
TA Specialites maakt ze bijv, heel veel fm's kunnen die zo bestellen.
http://www.specialites-ta.com/produits/plateaux_gb.htm#
TA Specialites maakt ze bijv, heel veel fm's kunnen die zo bestellen.
http://www.specialites-ta.com/produits/plateaux_gb.htm#
-
- Forum-lid
- Berichten: 125
- Lid geworden op: 05 jan 2006 19:39
Quote: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 14 Mei 2006
46-61 groot genoeg?TA Specialites maakt ze bijv, heel veel fm's kunnen die zo bestellen.http://www.specialites-ta.com/produits/plateaux_gb.htm#
Denk dat ik in Nederland met 52-42 wel uit de voeten kan. Maar is goed om te weten dat ze er zijn
Bedankt
46-61 groot genoeg?TA Specialites maakt ze bijv, heel veel fm's kunnen die zo bestellen.http://www.specialites-ta.com/produits/plateaux_gb.htm#
Denk dat ik in Nederland met 52-42 wel uit de voeten kan. Maar is goed om te weten dat ze er zijn
Bedankt
Etymologisch is het woord fiets niet te verklaren.
Fietslicht, ik heb sinds vrijdag ook een FSA Mega-Exo compact... maar dan wel in SRM versie, die als speciaal toemaatje heeft dat het buitenblad 130BCD is en het binnenblad 110BCD. Ik rij 'm met 50/34 plateau's.
Voor 110BCD maken Specialités TA én Stronglight buitenbladen tot 53 (zeker, misschien ook meer). Maar ik zou het niet al te gauw aanraden.
Met een 50/34 kom je al ver... zie hier de verhoudingen die ik uitrekende. Je merkt meteen dat je in combinatie met bv. een 11-21 cassette (meteen ook de lichtste cassette) enkel het sprintersverzet van een 53x11 mist, maar ik vermoed dat je niet direct de profsprinters partij moet geven!
Voor 110BCD maken Specialités TA én Stronglight buitenbladen tot 53 (zeker, misschien ook meer). Maar ik zou het niet al te gauw aanraden.
Met een 50/34 kom je al ver... zie hier de verhoudingen die ik uitrekende. Je merkt meteen dat je in combinatie met bv. een 11-21 cassette (meteen ook de lichtste cassette) enkel het sprintersverzet van een 53x11 mist, maar ik vermoed dat je niet direct de profsprinters partij moet geven!
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
-
- Forum-lid
- Berichten: 1255
- Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25
Zijn de cijfers die je hebt berekend het aantal afgelegde meters per omwenteling ? Volgens mij niet hoor.
De reden waarom ik deze mail stuur is omdat ik nog een reden weet om NIET voor een compact crankstel te kiezen.
Deze theorie heb ik ooit gehoord van Max van Heeswijck. Ik weet niet in hoeverre deze juist is, maar ik vind de redenering wel logisch.
het gaat als volgt : Hoe kleiner je voorblad is, hoe meer scherpe bochten de ketting moet maken in de achterderailleur, bijgevolg meer wrijving en uiteindelijk rendementsverlies.
Graag had ik jullie reacties gehoord hieromtrent.
Groeten
De reden waarom ik deze mail stuur is omdat ik nog een reden weet om NIET voor een compact crankstel te kiezen.
Deze theorie heb ik ooit gehoord van Max van Heeswijck. Ik weet niet in hoeverre deze juist is, maar ik vind de redenering wel logisch.
het gaat als volgt : Hoe kleiner je voorblad is, hoe meer scherpe bochten de ketting moet maken in de achterderailleur, bijgevolg meer wrijving en uiteindelijk rendementsverlies.
Graag had ik jullie reacties gehoord hieromtrent.
Groeten
BTW, Pieter: rijdt dat niet ontzettend k*t op training, zo'n 34 binnenblad?
50-18 is het lichtste verzet wat je op het buitenblad kunt draaien, maar ik neem aan de je met duurtrainingen wel eens lichter wilt.
(met andere woorden: is het geen idee om er een 39 of 42 bij te kopen?)
Kun je trouwens het binnenblad wisselen zonder de hele crank te moeten demonteren?
50-18 is het lichtste verzet wat je op het buitenblad kunt draaien, maar ik neem aan de je met duurtrainingen wel eens lichter wilt.
(met andere woorden: is het geen idee om er een 39 of 42 bij te kopen?)
Kun je trouwens het binnenblad wisselen zonder de hele crank te moeten demonteren?
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5619
- Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41
Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 15 Mei 2006
Op z'n trainingsfiets heeft ie toch gewoon een 39. Maar inderdaad tijdens wedstrijden gaat een 34-50 prima, maar niet tijdens training.
Dit begrijp ik niet, waarom voldoet de 34 wel voor wedstrijden ???
Op z'n trainingsfiets heeft ie toch gewoon een 39. Maar inderdaad tijdens wedstrijden gaat een 34-50 prima, maar niet tijdens training.
Dit begrijp ik niet, waarom voldoet de 34 wel voor wedstrijden ???
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!
Omdat je in de wedstrijd alles op t grote blad rijdt behalve de échte klimmen.
Bij duurtrainingen is t lekker om tussen pakweg 25 en 38 km per uur een mooi versnellingsbereik te hebben op het binnenblad. Op het buitenblad heb je met een compact met 11-21 als lichtste en 50-18, wat dan nét iets te zwaar is, en de 34 is te licht, waardoor je in het gebied waarin je vaak zit met duurtrainingen de hele tijd heen en weer zit te schakelen tussen klein en groot blad.
Bij duurtrainingen is t lekker om tussen pakweg 25 en 38 km per uur een mooi versnellingsbereik te hebben op het binnenblad. Op het buitenblad heb je met een compact met 11-21 als lichtste en 50-18, wat dan nét iets te zwaar is, en de 34 is te licht, waardoor je in het gebied waarin je vaak zit met duurtrainingen de hele tijd heen en weer zit te schakelen tussen klein en groot blad.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
-
- Forum-lid
- Berichten: 125
- Lid geworden op: 05 jan 2006 19:39
Ik ga dus over 3 weken de alpen in en onder andere daarom neem ik een compact.
Wanneer ik weer in NL terug ben denk ik dat ik mijn binnenblad vervang voor een 38 ipv 34 en de cassette voor een 11-21 ipv 12-25.
Ik denk dat het voor mij prima gaat werken dan.
De andere optie is de voorbladen vervangen voor 52-42 en de cassette 12-25 houden.
Ik weet eigenlijk niet heel goed wat beter zou zijn, maar denk dat het niet heel veel uitmaakt qua verzetten en kettinglijn.
Als je er anders over denkt, dan hoor ik dat graag.
Wanneer ik weer in NL terug ben denk ik dat ik mijn binnenblad vervang voor een 38 ipv 34 en de cassette voor een 11-21 ipv 12-25.
Ik denk dat het voor mij prima gaat werken dan.
De andere optie is de voorbladen vervangen voor 52-42 en de cassette 12-25 houden.
Ik weet eigenlijk niet heel goed wat beter zou zijn, maar denk dat het niet heel veel uitmaakt qua verzetten en kettinglijn.
Als je er anders over denkt, dan hoor ik dat graag.
Etymologisch is het woord fiets niet te verklaren.