trek 5200 scheur in frame derailleur
beste Fietsers,
ik heb helemaal geen verstand van fietsen en zocht een fiets met carbon frame (wilde perse een lichte fiets). heb een Trek 5200 fiets gekocht en ben (in mijn onwetendheid) een oor aangenaaid. Binnen 1,5 uur na aankoop kreeg ik van de fietsenmaker te horen dat de fiets weggegooid kon worden. 450 euro en een illusie armer. heb wel veel geleerd. De verkoper is nog niet van mij af.
Maar.. wat is er nu aan de hand?. De achterdderailleur (shimano 105)dient normaal gesproken geschroefd te worden in een oog met schroefdraad (in het alu gedeelte van het frame). ik constateer twee zaken : 1 schroefdraad in het oog is verrot2,het oog is gescheurd (dit is de zogenaamde scheur in het frame, 3 het oog een beetje is verdraaid).
volgens de fietsenmaker is dit niet meer te repareren. hetgeen mij bevreemd omdat A : dit gedeelte aluminium is, scheuren kan je toch lassen en B dit volgens mij meer voorkomt. Als hierdoor een frame van circa 1000 euro weggegooid kan worden moeten ze bij Trek eens achter hun oren krabben en het ontwerp veranderen.
wie kan mij advies geven?
met vriendelijke dank
ik heb helemaal geen verstand van fietsen en zocht een fiets met carbon frame (wilde perse een lichte fiets). heb een Trek 5200 fiets gekocht en ben (in mijn onwetendheid) een oor aangenaaid. Binnen 1,5 uur na aankoop kreeg ik van de fietsenmaker te horen dat de fiets weggegooid kon worden. 450 euro en een illusie armer. heb wel veel geleerd. De verkoper is nog niet van mij af.
Maar.. wat is er nu aan de hand?. De achterdderailleur (shimano 105)dient normaal gesproken geschroefd te worden in een oog met schroefdraad (in het alu gedeelte van het frame). ik constateer twee zaken : 1 schroefdraad in het oog is verrot2,het oog is gescheurd (dit is de zogenaamde scheur in het frame, 3 het oog een beetje is verdraaid).
volgens de fietsenmaker is dit niet meer te repareren. hetgeen mij bevreemd omdat A : dit gedeelte aluminium is, scheuren kan je toch lassen en B dit volgens mij meer voorkomt. Als hierdoor een frame van circa 1000 euro weggegooid kan worden moeten ze bij Trek eens achter hun oren krabben en het ontwerp veranderen.
wie kan mij advies geven?
met vriendelijke dank
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Zoveel merken hebben geen verwisselbaar achterpad. Volgens die merken lever je te veel stijfheid in door een verwisselbaar achterpad waardoor je net iets minder accuraat kan schakelen. (ik heb het verschil nog nooit gemerkt).
Dat frame kan gewoon op de schroothoop, want alleen een uiterst vakkundig iemand zou er misschien nog wat aan kunnen doen. Dus niet de 1e de beste fietsenmaker. Je kan niet zomaar eventjes aan dat pad gaan lassen. Door de warmte gaat het carbon (vooral de epoxy) waarschijnlijk kapot. Het enigste wat nog een beetje goed te doen is nieuw draad erin tappen, maar dat lost maar een klein gedeelte van het probleem op.
Misschien was het zo verstandig geweest om een fiets te kopen bij een fietsenmaker. Voor 450 euro was het natuurlijk ook veel te mooi om waar te zijn.
Dat frame kan gewoon op de schroothoop, want alleen een uiterst vakkundig iemand zou er misschien nog wat aan kunnen doen. Dus niet de 1e de beste fietsenmaker. Je kan niet zomaar eventjes aan dat pad gaan lassen. Door de warmte gaat het carbon (vooral de epoxy) waarschijnlijk kapot. Het enigste wat nog een beetje goed te doen is nieuw draad erin tappen, maar dat lost maar een klein gedeelte van het probleem op.
Misschien was het zo verstandig geweest om een fiets te kopen bij een fietsenmaker. Voor 450 euro was het natuurlijk ook veel te mooi om waar te zijn.
tja,
mijn enige hoop wordt nu vakkundig de grond ingeboord (no offence, but it hurts as well.
ik twijfel overigens niet aan jullie kennis. Toch vind ik het een twijfelachtig frame ontwerp. als zo iets kwetsbaars tot zulke konsekwenties kan leiden vind ik het ontwerp discutabel.
Ik dacht inderdaad aan lassen. Ik ben (op interim basis) werkzaam bij de technische universiteit eindhoven en hoop misschien op een deskundige reparatie mogelijk. Hun werkplaats is er een van de allerhoogste kwaliteit.
mijn enige hoop wordt nu vakkundig de grond ingeboord (no offence, but it hurts as well.
ik twijfel overigens niet aan jullie kennis. Toch vind ik het een twijfelachtig frame ontwerp. als zo iets kwetsbaars tot zulke konsekwenties kan leiden vind ik het ontwerp discutabel.
Ik dacht inderdaad aan lassen. Ik ben (op interim basis) werkzaam bij de technische universiteit eindhoven en hoop misschien op een deskundige reparatie mogelijk. Hun werkplaats is er een van de allerhoogste kwaliteit.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Eigenlijk de enigste manier om een achterpad kapot te krijgen is in een bocht naar rechts onderuit te gaan. Als het pad op een andere manier kapot gaat is het 9 van de 10 door eigen fouten, te korte derailleurs enzo, of derailleurs die op breken staan toch mee doorrijden. Of iemand die het voor elkaar krijgt om te proberen een derailleur er scheef in te draaien.
Bij sommige frames kan er een nieuw pad ingelijmd worden, maar dat kan een werkplaats dus niet zomaar doen. Want je hebt exact een zelfde pad nodig (zo'n beetje ieder model heeft een apart achterpad), iets om de oude lijm los te krijgen, maar vooral nieuwe lijm. En dat is geen doe het zelf lijm die je bij de praxis koopt. Hoe oud is dat frame? (Aan de hand van foto kunnen we het wel inschatten). Waarschijnlijk weegt de misschien mogelijke reperatie lang niet meer op tegen de huidige waarde van het frame als het in goede staat zou zijn.
Bij sommige frames kan er een nieuw pad ingelijmd worden, maar dat kan een werkplaats dus niet zomaar doen. Want je hebt exact een zelfde pad nodig (zo'n beetje ieder model heeft een apart achterpad), iets om de oude lijm los te krijgen, maar vooral nieuwe lijm. En dat is geen doe het zelf lijm die je bij de praxis koopt. Hoe oud is dat frame? (Aan de hand van foto kunnen we het wel inschatten). Waarschijnlijk weegt de misschien mogelijke reperatie lang niet meer op tegen de huidige waarde van het frame als het in goede staat zou zijn.
Het frame is niet zo jong meer, ik schat zeker zo'n 8 jaar. het ziet er flink gebruikt uit. dat was voor mij ook de reden om de fiets te kopen. Ik wil geen mooie fiets (kost me teveel geld), krassen e.d. vind ik opzich niet erg.
toch moet je wel een flinke schuiver maken om dit te veroorzaken. Je zou hierdoor flink wat schade aan de rest van het frame moeten zien (en dat zie je niet)
toch moet je wel een flinke schuiver maken om dit te veroorzaken. Je zou hierdoor flink wat schade aan de rest van het frame moeten zien (en dat zie je niet)
Ik kan geen mooie link maken maar hier staat het goed beschreven:http://www.fiets.nl/forum/display_topic ... age=Search
beste head02, ik heb zelf ook een trek 5200 gehad en nu een madone sl 5.9 met deze nieuwe fiets ging ik fietsen en na 4km brak m'n achterderailleur af, gevolg, kapot schroefoog, en scheve achterpad die vervangen moest worden. eerst is nog geprobeerd de achterpad te richten, de schroefdraad op te tappen en met locktide de derailleur vast te zetten, dit is perfect gelukt maar niet 100 veilig. aluminium dat koudvervormd is verliest veel sterkte wat later alsnog kan breken met alle gevolgen van dien.
bij TREK, is de achterpad los te vervangen deze wordt dan verwarmd, verwijderd, en een nieuwe geplaatst, jou fm of willekeurige trek-dealer, kan deze opsturen naar het europese trek service center, in nederland wordt deze dan naar Wijchen gestuurd, hier wordt de klus geklaard. de garantie blijft behouden.
indien hier geconstateerd wordt dat het niet meer te repareren is heb je 100. het vervangen van zo'n achterpad is niet goedkoop maar zeker goedkoper dan een nieuwe fiets.
voor meer vragen kun je altijd mailen: jipcoolen@home.nl
veel succes
bij TREK, is de achterpad los te vervangen deze wordt dan verwarmd, verwijderd, en een nieuwe geplaatst, jou fm of willekeurige trek-dealer, kan deze opsturen naar het europese trek service center, in nederland wordt deze dan naar Wijchen gestuurd, hier wordt de klus geklaard. de garantie blijft behouden.
indien hier geconstateerd wordt dat het niet meer te repareren is heb je 100. het vervangen van zo'n achterpad is niet goedkoop maar zeker goedkoper dan een nieuwe fiets.
voor meer vragen kun je altijd mailen: jipcoolen@home.nl
veel succes