Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

samengestelde wielset

meeuh
Forum-lid

meeuh 10 mei 2006 23:02

mss ben ik wel van plan een wielsetje samen te stellen:- velg: american classic 420
- spaken: cx-ray (aero)
- naven: geen idee, shimano? easton naven?
--> is dit een goeie wielset ? welke naven zou ik steken?(18spaak vooraan, 24spaak achter)

thx

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 11 mei 2006 00:00

Wat is jouw gewicht? Wat ga je ermee doen?
American Classic naven zijn heel goedkoop en behoorlijk licht maar niet echt van denderende kwaliteit. Achternaaf iig niet voor dagelijks gebruik.
Soul Kozak, na een slechte serie in het begin tegenwoordig van goede kwaliteit, enkel de voornaaf was voor mensen boven de 70 kg niet stijf genoeg dacht ik. Maar daar weet Sharkman wel meer over want hij heeft wat ervaring met Soul Kozak
Extralite, ook extreem licht, maar ook extreem duur. Uit Italië en Spanje hoor je over de naven wel goede dingen. Met goed weer zal het iig wel goed gaan.
Spada, licht en heel opvallend door de carbon shell. De lichste naven enkel straight pull, dus daar moet je wel spaken voor hebben. Zijn er wel, maar tja ze moeten net maar op voorraad zijn bij de importeur en anders kan het zo 3 maanden duren.
DT Swiss, minder licht dan de bovenstaande, maar je weet zeker dat je een setje duurzame naven heb. Setje naven heb je voor minder dan 300 (zal wel zoeken zijn).
Campa Chorus/Record, naven blijven altijd lopen bij minimaal onderhoud. Alleen wel een stuk zwaarder dan bijv Soul Kozak.
Shimano Dura Ace, goede naven zelfde gewichts en prijs klasse als Campa Chorus. Gaan lang mee alleen net iets minder lang dan Campa naven.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 11 mei 2006 00:05

Links:
http://www.spadabike.com/ Site is alleen nog steeds enkel in Italiaans beschikbaar
http://www.soul-kozak.com/
http://www.extralite.com/index_euro.htm
Ik was Tune nog vergeten. De allerlichste naven de 150 en 160 niet erg stijf door carbon as, voor de rest hele lichte en sterke naven:
http://www.tune.de/
http://www.dtswiss.com/index.asp?fuseaction=hubs.bike
http://www.campagnolo.com/home.php
http://cycle.shimano-eu.com/catalog/cyc ... 7291451366
Afbeelding

meeuh
Forum-lid

meeuh 11 mei 2006 13:46

ik weeg zo een 65kg, de wielen zouden dienst moeten doen als koerswielen dus ze zouden wel tegen een stootje moeten kunnen.
Dat de naven van de amc420 nogal brol zijn wist ik al, daarom ook datik de wielen wil samenstellen
Am-classics fan , rij jij met am-classic wielen?
Wat ik me nog af vroeg, zijn die naven van de easton wielen appart verkrijgbaar?

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 11 mei 2006 20:04

Nee ik rij niet met amclassic wielen. Het enige wat ik van ze heb is een isis trapas sinds eind vorig jaar. Ik was een jaar geleden van plan om AMC wielen te kopen in de vakantie omdat we langs leuke zaak in Italie zouden komen. Maar toen was ik er nog niet achter hoe slecht de naven waren, daarom niet gekocht. De naven zijn wel beter geworden tegenwoordig, maar nog altijd niet geweldig
Afbeelding

ridleyrijder
Forum-lid

ridleyrijder 14 mei 2006 18:10

Die Easton naven zijn niet los te koop. Maar ik rijd met de DT240s navan en die zijn echt schitterend. Ze lopen als een zonnetje en ze blijven draaien.
Excuse me while I kiss the sky

meeuh
Forum-lid

meeuh 15 mei 2006 15:33

ahzo :)
btw, zijn die cx-ray spaken in het zwart verkrijgbaar? Heeft iemand nog ervaring met een andere hoge alu velg?

gijslokker
Forum-lid

gijslokker 15 mei 2006 16:24

Ik rij zelf met de Extralite naven (voor en achter) op American 350 velgen en CX Ray spaken. Over de naven niets dan lof maar dat mag dan ook voor de centjes. Compleet weegt deze set wielen (28 en 32 spaken) rond de 1240 gram. Met de 420 velgen verlies je wat gewicht door de velgen en win je wat door het kleiner aantal spaken.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 15 mei 2006 18:59

Quoten: Origineel geplaatst door meeuh op 15 Mei 2006

btw, zijn die cx-ray spaken in het zwart verkrijgbaar? Heeft iemand nog ervaring met een andere hoge alu velg?

Ja ook in het zwart, zijn wel een stuk duurder.
Andere hoge alu velgen zijn minder hoog en/of zwaarder.
Voordeel van 420 tov 350 is wel meer dan alleen minder spaken. De velg is stuk stijver, het alu is wat minder dunwandig, en natuurlijk stuk aerodynamischer.
Afbeelding

ridleyrijder
Forum-lid

ridleyrijder 15 mei 2006 21:43

Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 15 Mei 2006

Quoten: Origineel geplaatst door meeuh op 15 Mei 2006

Ja ook in het zwart, zijn wel een stuk duurder.
Andere hoge alu velgen zijn minder hoog en/of zwaarder.
Voordeel van 420 tov 350 is wel meer dan alleen minder spaken. De velg is stuk stijver, het alu is wat minder dunwandig, en natuurlijk stuk aerodynamischer.

Die zwarte CX-Ray's zijn wel zeer moeilijk te krijgen. Ik heb er 2.5maanden op gewacht en ik ben dan uiteindelijk overgeschakeld naar de DT aerolite speken. Die zijn echter zeer duur. 170euro voor 64 spaken.
Excuse me while I kiss the sky

meeuh
Forum-lid

meeuh 17 jun 2006 11:20

dinsdag ga ik normaal naar m'n FM voor bestellingen voor m'n wielen: naven en spaken; tenzij hij met een ander voorstel komt.
Ik zou echt graag zwarte spaken hebben, oftewel sapim of dt swiss, dat is duidelijk. Het moeten echter aerospokes zijn en ZWART dus. Heb ff snel gezocht en graak er niet direct aan uit.Zou iemand zo vriendelijk willen zijn ff naam + kleur + dikte(van areo gedeelte) te posten.Ik zit namelijk in de examen en heb nogal tijdgebrek. Zou eingelijk nu al aan het studeren moeten zijn... Dinsdag hebbek gedaan en ik zou rechtstreeks van school naar de FM willen gaan.Lots of thx voor degene die dat hier wil doen voor me...

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 17 jun 2006 14:58

De enigste optie zijn waarschijnlijk DT Aerolites. Die worden enkel in zwart gemaakt. Sapim CX-ray is klein beetje goedkoper dan aerolite in het zwart (zilver is stuk goedkoper), maar zeer moeilijk aan te komen. Wachttijd van maanden zoals Ridley rijder al zei.
Echte aerospaken zou ik niet doen, dan moet je namelijk de gaten in je naaf "op-ruimen" omdat anders de spaken er niet door kunnen. Het is vreselijk veel werk om goed en netjes te doen en je bent de garantie van je naven kwijt.
PS Aerolites zijn iets van €2,50 (tot meer dan 3 euro) per spaak..
Afbeelding

Plaats reactie