Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

trage schildklier

flattyre
Forum-lid

flattyre 08 mei 2006 03:22

na (maanden ?) lang te hebben rondgelopen met vermoeidheid
ben ik eindelijk maar eens naar de dokter gestapt. Bloedonderzoek wees uit dat mijn schildklier te traag werkt. Wat pilletjes meegekregen (natrium), en over 2 weken terug komen. Kan nu al voelen hoe dat gesprek zal gaaa.
'En, hoe voelt u zich nu ??' 'tja, eeh, ja goh, wel ietsje beter, dacht ik'

En natuurlijk ga je er nu ook meer op letten, en had de beloftevolle zoon van JVDVelde ook deze winter verknalt door dit probleem.Op dit moment, en voorgaande weken, is juist mijn kracht en snelheid nog wel OK, maar is met name de duur en het herstelvermogen slecht.

vraag is dus: kun je nog goed sporten bij dit probleem, en is het slikken van natrium afdoende ?

Red Bull geeft je vléugels

ponsteen
Forum-lid

Gebruikersavatar ponsteen 08 mei 2006 13:11

Om maar meteen het goede nieuws te vertellen: Van het weekend heb ik 83 km gereden met 30 gemiddeld, en zondag 60 km met 32,2 gemiddeld. En mijn schildklier ligt zo langzamerhand volledig plat. Ontdekt in 2003, waarschijnlijk 20 jaar geleden begonnen (zo lang heb ik klachten gehad). Een trage schilklier wordt aangepakt met hormoonsubstitutie. Meestal door middel van thyrax; de stof wordt ook wel t4 genoemd. Natrium heeft wat dat betreft volstrekt geen zin. Misschien is dat voorgeschreven om een gerelateerd probleem aan te pakken, misschien ben je in de war... Want t4 zit in de thyrax-pilletjes als Levothyroxinenatrium.
De vooruitzichten verschillen heel erg voor de verschillende aandoeningen. Er zijn tijdelijke vormen, waarbij je schildklier tijdelijk niet goed werkt (vaak volledig of bijna volledig herstel). Mijn vorm is permanent (autoimmuun), de schildklier gaat langzamerhand kapot.
Mijn ervaringen zijn dat je goed kan fietsen met een schildklieraandoening, maar dat het wel doorzettingsvermogen vergt. Ik fiets in de Alpen, ik fiets rondjes van 60 - 110 km. Het probleem zit in het herstelvermogen. Na een flinke inspanning (waarbij je veel schildklierhormonen gebruikt), hoort je schildklier (samen met de voorraad in je lever) het tekort aan te vullen. Dit gebeurt vervolgens niet, waardoor je niet goed herstelt. Het vreemde is dan dat je herstelvermogen niet meer direct gerelateerd is aan je conditie.
Ik zou het voorlopig rustig aan doen, totdat je precies weet wat er aan de hand is. Eet voldoende, zodat je nooit in je reserves hoeft. En laat mij eens even je waardes zien, dan kan ik er wat van zeggen (je mag me ook mailen). Als het goed is de volgende waarden: TSH, Vrij T4 / FT4, en misschien zelfs T3 / FT3 of Trijoodthyronine. En kijk even op de site www.hypomaarniethappy.nl. Hier staat alles wat je moet weten.

ponsteen
Forum-lid

Gebruikersavatar ponsteen 08 mei 2006 13:17

Nog maar even benadrukken: lees je zelf in. De aandoening is vrij complex, elke denkbare pijn, lichamelijke problemen kunnen symptomen zijn.. Je moet precies weten wat je klachten zijn, zodat je kan zeggen of het naar je gevoel beter gaat.

margit
Forum-lid

margit 08 mei 2006 15:00

Ik heb ook een te traag werkende schildklier. Is eigenlijk te laat ontdekt ik heb wel een aantal jaar met klachten rond gelopen totdat uiteindelijk de schildklier er uit kwam. Mijn probleem is vooral dat ik erg moe ben en eigenlijk had ik dat altijd al. Toen ik moe bleef en het volgens de arts niet meer aan de schildklier kon liggen, heb ik zelf op het bloedformulier b12 aangekruit (zit volgens mij in vlees) ook daar een tekort van. Daar krijg je ampullen voor en die moet je laten inspuiten.Daarnaast kom je snel aan (ik dan).Ik heb zelf het idee dat je nooit van de klachten af komt.

sjezer
Forum-lid

sjezer 08 mei 2006 18:30

Wat zijn de belangrijkste klachten, naast het tragere herstel? Is dit ook een aandoening die erfelijk is (zoals in de topic van de jonge wielrenners met hartklachten)?

ponsteen
Forum-lid

Gebruikersavatar ponsteen 08 mei 2006 18:47

Ziekte is erfelijk. Zowel trage (ziekte van Hashimoto) als een te snelle werking. Hashimoto is vaak autoimmuun: je afweersysteem breekt een deel van je eigen lichaam af. De belangrijkste klachten... Ik zal proberen een top samen te stellen, een kleine bloemlezing (de meeste heb ik zelf ooit gehad):
- Sloomheid, vermoeidheid, uitgeput zijn. Slaperigheid, langdurig griep / verkoudheid, kortademig, benauwd. Koude of warmte intolerantie. Buikpijn / hoofdpijn.
- Lichaamstemp. lager dan 36,7. Hartslag in rust laag (zonder sporthart te hebben). Onregelmatig, hartbonzen, hoge of lage bloeddruk.
- Spierzwakte, -pijn, -krampen en -stijfheid.
- diverse aandoeningen aan uiterlijk (bv huidaandoeningen), zintuigen (heesheid, droge ogen, lichte doofheid).
- Psyche: Vergeetachtigheid, concentratiestoornissen, traagheid in handelen en doen, gevoelsvervlakking en depressie, nervositeit, fobieen, enz..

sjezer
Forum-lid

sjezer 08 mei 2006 19:57

Poeh, dat valt niet mee! Had niet gedacht dat het zo ingrijpend kon zijn. Is het niet zo dat elke baby getest wordt op zulke erfelijke zaken?  S6 met fietsen en met het onder controle houden van de aandoening.

ponsteen
Forum-lid

Gebruikersavatar ponsteen 08 mei 2006 20:32

Quoten: Origineel geplaatst door sjezer op 08 Mei 2006

Poeh, dat valt niet mee! Had niet gedacht dat het zo ingrijpend kon zijn. Is het niet zo dat elke baby getest wordt op zulke erfelijke zaken?  S6 met fietsen en met het onder controle houden van de aandoening.

Ik geloof dat er sinds halverwege jaren 80 bij de hieleprik op getest wordt. Daarvoor bestond er geen betrouwbare test. Ziekten aan de schildklier zijn wijdverbreid (in Nederland vermoedelijk zo'n 500.000 schildklierpatienten, plus een paar honderdduizend zonder diagnose). Vroeger zullen veel vooral oudere mensen als gevolg hiervan zijn overleden. Tegenwoordig zijn de testen gelukkig heel eenvoudig en komt het vrijwel nooit meer zover.

flattyre
Forum-lid

flattyre 10 mei 2006 02:23

Poeh, dat valt nog niet mee, lappen tekst gekopieerd om door te nemen (45 pagina's). ik kan het nu ook veel beter rijmen, het sporten an sich leek nog best goed te gaan, maar ik was steeds zo moe. Vooral ook herstel ging erg traag. Ook nu weer komt mijn nog iedere dag bijgehouden logboek van pas bij de vraag, wanner is dit begonnen. kan het zijn dat ik er al een jaar mee loop ?

het middel dat ik nu heb is idd euthyrox levothyroxine, en dan staat er tussen haakjes natrium. Dit is dus niet gewoon natrium ? En waar moet ik nu in langere ritten vooral op letten ? Is het nog mogelijk bijv de marmotte te rijden, of de marathon te lopen ? En zetten de 25 mg pilletjes wel zoden aan de dijk ? mijn TSH waarde was 18, is dat hoog ? Ik heb alleen nog maar bloed geprikt, de andere dingen weet ik niet.

En hoe vaak kun je trainen ? Ik trainde vrij veel, en vooral blokken van een aantal dagen achtereen zijn denk ik lastiger. Is het daarentegen een mogelijkheid de intensiteit op te schroeven en de duur te verminderen, ik trainde veel duur, korte fellere stukjes heb ik voorlopig geen problemen mee (en t spaart nog tijd ook !)
misschien is het ook handigere deze vragen niet meer via t forum te laten verlopen

margit
Forum-lid

margit 10 mei 2006 17:29

Het aantal trainingen wat je kunt doen en met welke intensiteit hangt af van je lichaam. Met schildklier lopen veel mensen rond (denk ik) die het niet weten. Dus het kan zo zijn dat je het al veel langer hebt. Ik heb het sinds groep 8, dat is nu zo'n 6 jaar geleden en het is 4of 3 jaar geleden ontdekt. De reden waarom ik denk dat het toen is gebeurd is dat ik in 1 maand 10 kilo was aangekomen zonder een echte reden. Wat mij betreft met sporten gaat het langzaam beter, ik heb ook dagen dat et zowat niet gaat dat 30 km/pu al te veel is, en herstel is heel traag. Je moet er echt mee leren leven en misschien je doelen wel bij stellen.Als je weining vlees eet, ook even je b12 laten prikken, daar word je heel moe van als je die vitamine (d8 ik) niet voldoende hebt.

ponsteen
Forum-lid

Gebruikersavatar ponsteen 10 mei 2006 18:11

Natrium is gewoon het bindmiddel voor de Levothyroxine. Dat is verder niet zo belangrijk.
Een TSH van 18 is heel duidelijk veel te hoog. De normaalwaarden liggen (afh. van laboratorium) doorgaans tussen de 0,3 en 5 (mIU/l). 18 ligt daar duidelijk boven. De vraag is wat de achterliggende oorzaak is. Waarschijnlijk gaan ze daar nog proberen achter te komen. Ze moeten daarvoor prikken op een tweetal soorten antistoffen. Heb je die in je bloed, dan is de ziekte bijna altijd autoimmuun (zit je je hele leven aan vast). Heb je ze niet en gaat je TSH na een tijdje vanzelf naar beneden, dan is het meestal een tijdelijke infectie die in een (bijna) gezonde situatie eindigd.
Belangrijkste wat ik je mee kan geven: heb geduld, heel erg veel geduld. Het gaat op en neer, herstel gaat soms snel, soms tergend langzaam. Daarom moet je gewoon goed luisteren naar je lichaam. Niet te lang trainen, niet te intensief. Hoeveel dat is, zal verschillen. Toen ik pas op schildklierhormonen ben gezet, kon ik gedurende een half uur ongelooflijk hard op mijn omslagpunt stampen, alsof mijn geest verdoofd was van het tekort. Het kon wel, maar was zeker niet verstandig!!!
Ik slikte 175 microgram Thyrax toen ik alleen die pillen slikte (dat zijn er dus 7 per dag), maar mijn TSH was ook veel hoger (>150). Wellicht moet je over een paar weken naar de 50 microgram (afh. van je bloedwaarden).
Ik stuur je wel een mailtje (die van mij staat op geheim...).

flattyre
Forum-lid

flattyre 14 mei 2006 02:02

Ja, dat geduld is nu juist zo moeilijk. Ik wist altijd precies wat ik aankon, het was zelfs ongelooflijk mooi om daar mee te 'spelen'. Hoefde ook nooit met hartslagmeter te trainen, die kon ik zelfs dingen leren. Gewoon een gevolg van jarenlang trainen, veel analyseren, van alle trainingen een logboek bijgehouden.
Nu zal ik dit opnieuw moeten leren, waarbij deze hromoonwaarden m.i. zo zullen fluctueren dat je het nooit zult kunnen zeggen. donderdag reed ik als vanouds, maar toen stond er ook extreem weinig wind.
Als ik nu levo...slik, en dat vervangt T4, is het dan niet ook slim om T3 te nemen ?
als je me wilt mailen, of dit al hebt gedaan, mijn emailadres is gewijzigd, heb deze wijziging pas nu in dit forum doorgegeven. bvd.

Plaats reactie