Pagina 1 van 2
Voor en tegens van Tubes
Geplaatst: 05 mei 2006 15:41
door paulus2wieler
Hallo,
Ik wil net m'n racefiets pakken. Zie ik dat ik een lekke band heb. De bi+bu band zijn in ieder geval afgeschreven. Sta er van te kijken dat ik niets door heb gehad.
Nu had ik toevallig bij een 2e hands zaak voor 2 knaken een setje tube wielen gekocht. (mavic GP4, met nieuwe banden en bergcassette) Maar ik ben eigenlijk helemaal niet bekend met dit systeem. Wat hebben tube wielen voor voordelen/nadelen tov. normale?
Voor en tegens van Tubes
Geplaatst: 05 mei 2006 15:51
door stefan
Tja ik rijd er mee omdat mijn vader er bij zweerd. En ik klaag niet
Het grote voordeel vind ik dat je geen last hebt van stootlek. Vooral als ik in Belgie wedstrijd heb is dat handig. Gister stonden er weer veel langs de kant met een stootlek.
En ze zeggen dat het beter bolt. Maja ik train op rubino's en ik rijd mijn wedstrijden op Corsa CX tubes en ik voel bijna geen verschil.
Maja als iemand mijn zadel een halve centimeter verzet merk ik dat ook niet dus.... Ik ben niet echt een gevoelsmens om het zo maar even te zeggen.
GP4 zijn wel sterke velgen dat weet ik wel!
Oh eh by the way dit topic kun je beter 'Wielen' zetten. Maar dat even terzijde
Voor en tegens van Tubes
Geplaatst: 05 mei 2006 17:52
door casran
Quoten: Origineel geplaatst door Stefan op 05 Mei 2006
Maja ik train op rubino's en ik rijd mijn wedstrijden op Corsa CX tubes en ik voel bijna geen verschil. .... Ik ben niet echt een gevoelsmens om het zo maar even te zeggen.
Dat kan je wel zeggen.
Voor en tegens van Tubes
Geplaatst: 05 mei 2006 19:30
door stefan
Had gister nog iemand van jou club gezien Casran. Dat was dus in die wedstrijd waar dr zoveel lek hadden. Kortenaken Stok om precies te zijn.
Iemand met een Trek Madonne, dura ace, ksyrium es. Ik vroeg nog of jij dr ook was maar hij zei dus van niet.
Voor en tegens van Tubes
Geplaatst: 06 mei 2006 01:41
door amclassic-fan
Ik heb de discussie maar even bij wielen neergezet, is een handiger plaats zoals Stefan al zei.
Voor en tegens van Tubes
Geplaatst: 06 mei 2006 06:02
door fdegrove
Quoten: Origineel geplaatst door Paulus 2wieler op 05 Mei 2006
Hallo,
Ik wil net m'n racefiets pakken. Zie ik dat ik een lekke band heb. De bi+bu band zijn in ieder geval afgeschreven. Sta er van te kijken dat ik niets door heb gehad.
Nu had ik toevallig bij een 2e hands zaak voor 2 knaken een setje tube wielen gekocht. (mavic GP4, met nieuwe banden en bergcassette) Maar ik ben eigenlijk helemaal niet bekend met dit systeem. Wat hebben tube wielen voor voordelen/nadelen tov. normale?
Hoi,
Tubewielen hoeven geen klemrand waar je de band inhaakt dus dat scheelt in gewicht en wel op een plaats waar het het meest belang heeft namelijk aan de periferie van het wiel. Zodoende zal het wiel sneller accelereren, het voelt vinniger aan.
Mits wat oefening en de nodige preparatie van de reserveband heb je bij lekrijden binnen de paar minuten weer een rijklaar wiel. Let wel de tube moet voor alle veiligheid voorverlijmd zijn en om hem makkelijk op de velg te leggen is het aangewezen om de tube voor te rekken. Op een oude velg, mag zelfs een draadvelg zijn.
Zoals hierboven reeds gemeld kan je in wezen geen doorstoot lek krijgen omdat er geen rand aan de velg zit.
Het naar mijn gevoel grootste voordeel is het comfort dat een goede tube kan bieden. Je durft ook makkelijker aan hogere snelheid een bocht aansnijden.
In wezen is een tube niet moeilijker te herstellen dan een binnenband alleen vraagt het wat meer know-how. Persoonlijk steek ik daar alleen mijn tijd in als het om een relatief dure tube gaat waar nog niet al te veel mee is gereden.
Nadeel is het verlijmen wat altijd wel wat geklooi met zich brengt maar ook hier baart oefening kunst. Je moet de ingelijmde band voldoende laten drogen, enz. Kortom het is allemaal een beetje een weet maar al bij al loont het zich zeker. Je vader kan ik alvast geen ongelijk geven en uit ervaring kan ik zeggen dat ik het extra comfort zeker op prijs stel, des te meer als het wegdek oneffenheden vertoont. Je komt een stuk minder vermoeid weer thuis.
Je hebt al tubebanden voor ongeveer 12 Euro maar die zijn voor mijn part hun geld niet waard. Ik rij er daar in verhouding toch ongeveer 3 a 4 maal zoveel van kapot als, zeg maar, een Veloflex Carbon en die rijdt nog stukken prettiger ook.
Om je maar een idee te geven, ik reed gewoonlijk met de draadversie van de Campa Eurus, had ondertussen een hele voorraad latex binnenbanden aangelegd en heb nog tientallen draadbanden op voorraad, Pariba Revolutions, Criteriums, Vittoria Open Corsas enz. Als mijn vrouw niet met draadbanden reed dan was de hele boel al lang de deur uitgeweest en had ik me een extra stel tubewielen aangeschaft. Ik wil maar zeggen, als je er eenmaal door verwend bent is het moielijk een stap terug te zetten.
Als enige nadeel zie ik de relatief dure aanschaf (relatief want een gelijkwaardige clincherversie kost ongeveer even duur) en het feit dat je dus genoodzaakt bent steeds een reserve tube mee te zeulen. Ach, ik kan er best mee leven. Om onaangenameverrassing in "the middle of nowhere" te vermijden neem ik een Tufo tube mee met sealant er vooraf in. Zodoende zit ik safe mocht ik meermaals lekrijden op een rit. Niet dat ik het al meegemaakt heb maar je weet maar nooit.....
Sorry voor het lyrisch enthoesiasme,
Voor en tegens van Tubes
Geplaatst: 06 mei 2006 23:22
door matiz
Quoten: Origineel geplaatst door fdegrove op 06 Mei 2006
Sorry voor het lyrisch enthoesiasme,
En dat om vier uur 's nachts.
Matiz
Voor en tegens van Tubes
Geplaatst: 07 mei 2006 03:13
door jimbo
Hij post altijd 's nachts. Dat is perfect want dan kan ik tijdens mijn ontbijt zijn nuttige bijdragen lezen en zo mijn dag aanvangen.
Voor en tegens van Tubes
Geplaatst: 08 mei 2006 13:28
door peedsbikes
Fdegrove.
Voor alle duidelijkheid, rij je je trainingen ook met tubes????
Je neemt een Tufo mee onderweg, waarom niet een andere, of bedoel je Tufo's erom v+a en sealant erin en kachelen maar.
Maar als ik lek rij en je gaat onderweg je tube verwisselen dan 'plakt' de tube toch niet meer, de kit is toch hard geworden???
Kun je mij duidelijkheid verschaffen ik wil ook graag meer met tubes rijden, om het comfort en ja het is idd lekkerder. En ik hou wel van dat knutselen op die manier.
Groeten.
Pieter.
Voor en tegens van Tubes
Geplaatst: 08 mei 2006 15:24
door gunter
Vorig weekend gaan fietsen met onze plaatselijke wielertoeristen vereniging. Er reed iemand mee die voor de eerste keer met ons mee reed en die had al direct problemen met z'n tubes. Het vervangen van de tube (in de regen) is toch niet zo goed verlopen als gehoopt. Na een paar kilometer na de vervanging had ie al terug problemen. Hij is dan via een kortere weg terug naar huis gereden en heeft dus spijtig genoeg de rit niet volledig kunnen meerijden.
Als je dus een 'gewone' wielertoerist bent, is het volgens mij toch een pak eenvoudiger om met gewone bandjes te rijden.
Voor en tegens van Tubes
Geplaatst: 08 mei 2006 21:06
door fdegrove
Quoten: Origineel geplaatst door peedsbikes op 08 Mei 2006
Fdegrove.
Voor alle duidelijkheid, rij je je trainingen ook met tubes????
Je neemt een Tufo mee onderweg, waarom niet een andere, of bedoel je Tufo's erom v+a en sealant erin en kachelen maar.
Maar als ik lek rij en je gaat onderweg je tube verwisselen dan 'plakt' de tube toch niet meer, de kit is toch hard geworden???
Kun je mij duidelijkheid verschaffen ik wil ook graag meer met tubes rijden, om het comfort en ja het is idd lekkerder. En ik hou wel van dat knutselen op die manier.
Groeten.
Pieter.
Hoi,
Als het enigszins kan rij ik altijd op tubes.
De Tufo tube die ik meeneem is vrij licht met zijn 215g en gezien ik ze toch al had en je ze kan beschermen tegen lekrijden met de sealant vormen ze de ideale reserveband. Voorts heb ik meestal Veloflex Carbon opliggen, een veelzijdig lekker bollende band die prima geschikt is over de tientallen gebetoneerde veldwegen te rijden hier in de streek.
Voor speciale gelegenheden, ultra vlak en kraaknette asfaltwegen b.v. , heb ik dan nog Veloflex Record en Servizio Corse. Samen een zeer lichte set maar de lekbestendigheid is niet zo goed alsbij de Veloflex Carbon.
Als je je reserveband ingelijmd hebt, dat heet de binnenrand van de band van een laagje tubelijm voorzien, en je vouwt hem zo dat de ingestreken zijden tegen elkaar kleven bij het samenvouwen, dan blijft de lijm zijn soepelheid grotendeels behouden en bovendien gaat er geen vuil in gaan kleven. Tenslotte is het ook niet de bedoeling om met je reserveband tegen kamikazesnelheden de bergen af te donderen ook al zal die tube er niet gaan afrollen tenzij ie lekrijdt. Daar ligt precies het gevaar.....
Zo, hopelijk heb je er wat aan,
Voor en tegens van Tubes
Geplaatst: 08 mei 2006 23:09
door motta
Om toch een beetje tegenwind te geven aan de verheerlijking van het rijden met tubes : in mijn competitie verleden (wat dus al meer dan 10 jaar achter de rug ligt) had ik de laatste jaren naar volle tevredenheid de omschakeling van tubes (Clement Criterium, Vittoria CX) naar bandjes (Michelin) gemaakt. De tubes zullen ondertussen wel geëvolueerd zijn maar dat zijn de bandjes ook.
Het enige voordeel van tubes dat ik zie is het comfort. Voor de rest denk ik dat er meer nadelen zijn :
* gedoe met het lijmen, bovendien moeilijk om ze perfect recht te leggen
* minder lekbestendig
* 2 reservebandjes + bandenlichters nemen minder plaats in dan 1 tube
* een goed gelijmde tube kan er afgaan als je pedaal de grond raakt in een bocht, met een band heb je nog een kansje om recht te blijven
* minder duurzaam en hogere kostprijs
Over de grip durf ik geen uitspraak te doen maar ik had toen niet de indruk dat ik er op achteruit gegaan was.
Ook qua rolweerstand lijken tubes me niet in het voordeel te zijn (zie de studies op Casran's website
www.rouesartisanales.com waar de Michelin Pro²Race er als beste uitkomt).
Motta