Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

kortademigheid

desmodromic
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 10 mar 2010 05:35

desmodromic 31 dec 2010 18:02

Ik heb mijn vriendin sinds een aantal jaar enthousiast gekregen voor het fietsen, echter fietst ze eigenlijk alleen met mooi weer (zomer) en als het koud is op de Tacx binnen. Nu heeft ze vanaf het begin last van kortademigheid, met name de eerste 20 minuten, daarna gaat het wel weer en daarna kan ze ook met een relatief hoge inspanning fietsen zonder problemen. Nu heb ik zelf ook wel last met 'op gang komen' (ik ben ook wat ouder ;))dus heb ik haar geadviseerd om de training gewoon wat rustiger aan te vangen, dit echter zonder succes, de kortademigheid blijft de eerste 20 min.

Kan iemand mij vertellen waar dit misschien aan kan liggen of is het echt noodzakelijk een (sport) arts te raadplegen. o ja, ze is 27, 1.53 en 51 kg en verder lichamelijk gezond.



Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 31 dec 2010 19:03

Dat is waarschijnlijk inspanningsastma. Ik zou gewoon even naar de huisarts gaan, en hem om advies vragen.

desmodromic
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 10 mar 2010 05:35

desmodromic 31 dec 2010 20:22

[quote="Robbebopper"]Dat is waarschijnlijk inspanningsastma. Ik zou gewoon even naar de huisarts gaan, en hem om advies vragen.[/quote]

Ik denk inderdaad dat we even langs de arts moeten. als ik op inspanningsastma zoek heeft dat meer betrekking op de kortademigheid NA de inspanning, Ze heeft echter geen last van een piepende adem of dergelijke.

Misschien toch maar een inspanningstest

cornelli
Forum-lid
Berichten: 188
Lid geworden op: 21 dec 2009 12:13

cornelli 31 dec 2010 21:13

Nee vaak is het begin lastig maar na een poosje verdwijnt het en kun je gewoon vol gaan.
De huisarts zal een middel als salbutamol voorschrijven waardoor het bovenstaande verdwijnt.
Ik gebruik het al ruim 38 jaar voor het sporten and stil going stady.
NEOS

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 31 dec 2010 21:24

Bij inspanningsastma heb je juist een lange warming-up nodig, voordat je gewoon kunt presteren. Ik heb het zelf ook.

Maar goed, gewoon naar de huisarts gaan. Dan weet je veel meer dan via allerlei goedbedoelde adviezen op afstand door leken.

passat
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 15 jun 2010 22:19

passat 01 jan 2011 12:47

[quote="Robbebopper"]Bij inspanningsastma heb je juist een lange warming-up nodig, voordat je gewoon kunt presteren. Ik heb het zelf ook.

Maar goed, gewoon naar de huisarts gaan. Dan weet je veel meer dan via allerlei goedbedoelde adviezen op afstand door leken.[/quote]

idd, gewoon naar de dokter gaan die heeft ervoor geleerd.

desmodromic
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 10 mar 2010 05:35

desmodromic 01 jan 2011 12:57

We gaan deze week naar de huisarts, ik hou jullie op de hoogte, bedankt iig voor de adviezen!

Plaats reactie