Nieuwe randonneur met Rohloff
Voor woon-werk verkeer (23,5 km enkele reis, dus al snel 8000-10000 km per jaar) ben ik op zoek naar een degelijke fiets waar ik niet teveel onderhoud aan heb en die lang meegaat. Tot voor kort reed ik dit op een goedkope tweedehands Peugeot racer, maar die is nu toe aan groot onderhoud of vervanging. Gezien de waarde van de fiets (heb het beestje voor 100 euro gekocht) heb ik gekozen voor het laatste.
Aangezien ik ook wat bagage (kleding) mee wil kunnen nemen en, als het even kan, de fiets ook wil kunnen gebruiken voor een fietsvakantie, is mijn oog gevallen op een randonneur. Kortom, een iets steviger fiets dan een racer, met bagagedrager, maar wel met een racestuurtje.
Na enig snuffelen op internet en een aantal (veelal positieve) gebruikerservaringen gelezen te hebben, heb ik besloten om te gaan voor een fiets met Rohloff 14 versnelling naaf. Met name de duurzaamheid en het geringe onderhoud spreken me hierin aan. Extra gewicht, kosten en de paar procent extra verlies t.o.v. een schoon derailleursysteem neem ik dan maar op de koop toe.
Volgende probleem is dan: Waar haal je zo'n fiets vandaan? En welke merken hebben ervaring met Rohloff?
Door All Bikes (and More) (www.allbikes.nl) in Rotterdam werd ik op het spoor gezet van de Santos Travelmaster. Die wordt geleverd met Rohloff vanaf een standaardprijs van 2269.-, bagagedragers, standaard, verlichting en eventuele andere opties (en dat zijn er best een hoop bij Santos) komen daar dan nog bij. Naar mijn begrippen best een hoop geld, iets goedkoper zou me niet slecht uitkomen, al wil ik ook weer niet teveel inleveren op de kwaliteit.
Nu heb ik de volgende vragen:
- Weten jullie nog andere goede opties voor een dergelijke fiets? Koop ik met de Santos Travelmaster inderdaad een degelijke fiets die lang meegaat? Of kan ik beter een ander merk zoeken?
- Zijn er mensen die ervaring hebben met deze FM (All Bikes)? En zo ja, zijn dat goede ervaringen of kan ik beter uitwijken naar bijvoorbeeld van Herwerden in Voorburg?
- De Rohloff grip-shift kan standaard niet gemonteerd worden op een racestuur. Als oplossingen heb ik tot nu toe gevonden: 1) Een deelbaar stuur. 2) Een opzetstukje zoals op deze foto: http://www.m-gineering.nl/rohloffstub.jpg
Wat denken jullie van deze oplossingen? Is een deelbaar stuur überhaupt handig? Of wellicht kan iemand nog andere oplossingen verzinnen?
Zo, ziehier het begin van het draadje dat hopelijk eindigt met het aanschaffen van mijn nieuwe fiets.
Aangezien ik ook wat bagage (kleding) mee wil kunnen nemen en, als het even kan, de fiets ook wil kunnen gebruiken voor een fietsvakantie, is mijn oog gevallen op een randonneur. Kortom, een iets steviger fiets dan een racer, met bagagedrager, maar wel met een racestuurtje.
Na enig snuffelen op internet en een aantal (veelal positieve) gebruikerservaringen gelezen te hebben, heb ik besloten om te gaan voor een fiets met Rohloff 14 versnelling naaf. Met name de duurzaamheid en het geringe onderhoud spreken me hierin aan. Extra gewicht, kosten en de paar procent extra verlies t.o.v. een schoon derailleursysteem neem ik dan maar op de koop toe.
Volgende probleem is dan: Waar haal je zo'n fiets vandaan? En welke merken hebben ervaring met Rohloff?
Door All Bikes (and More) (www.allbikes.nl) in Rotterdam werd ik op het spoor gezet van de Santos Travelmaster. Die wordt geleverd met Rohloff vanaf een standaardprijs van 2269.-, bagagedragers, standaard, verlichting en eventuele andere opties (en dat zijn er best een hoop bij Santos) komen daar dan nog bij. Naar mijn begrippen best een hoop geld, iets goedkoper zou me niet slecht uitkomen, al wil ik ook weer niet teveel inleveren op de kwaliteit.
Nu heb ik de volgende vragen:
- Weten jullie nog andere goede opties voor een dergelijke fiets? Koop ik met de Santos Travelmaster inderdaad een degelijke fiets die lang meegaat? Of kan ik beter een ander merk zoeken?
- Zijn er mensen die ervaring hebben met deze FM (All Bikes)? En zo ja, zijn dat goede ervaringen of kan ik beter uitwijken naar bijvoorbeeld van Herwerden in Voorburg?
- De Rohloff grip-shift kan standaard niet gemonteerd worden op een racestuur. Als oplossingen heb ik tot nu toe gevonden: 1) Een deelbaar stuur. 2) Een opzetstukje zoals op deze foto: http://www.m-gineering.nl/rohloffstub.jpg
Wat denken jullie van deze oplossingen? Is een deelbaar stuur überhaupt handig? Of wellicht kan iemand nog andere oplossingen verzinnen?
Zo, ziehier het begin van het draadje dat hopelijk eindigt met het aanschaffen van mijn nieuwe fiets.
Dit zijn de standaard opties op de genoemde Santos:
Balhoofd WTB Grease Guard
Banden set Continental Travel Contact
Bidonhouder + bidon 1 x Markill aluminium bidon + houder
Binnenbanden Schwalbe
Crankstel + bracket Truvativ Isoflow
Handvatten Ergon
Ketting Shimano XT / Ultegra
Kleur frame TM Standaard lakwerk (25 kleur keuzes)
Kleur stuur -pen zadelpen Mat zwart
Pedalen Santos TravelMaster
Remmen, velg Magura HS33 (ook FIRMTECH)
Shifters Rohloff Speedhub 14 speed
Stuur Ritchey MTB
Stuurpen Zoom aluminium verstelbaar
Voorvork STAR: TravelMaster Cr-Mo
Wielset TM Vakantie wielen + Rohloff
Zadel Terry Climavent
Zadelpen Ritchey MTB
Zadelpenklem Klem aluminium (inbus)
Balhoofd WTB Grease Guard
Banden set Continental Travel Contact
Bidonhouder + bidon 1 x Markill aluminium bidon + houder
Binnenbanden Schwalbe
Crankstel + bracket Truvativ Isoflow
Handvatten Ergon
Ketting Shimano XT / Ultegra
Kleur frame TM Standaard lakwerk (25 kleur keuzes)
Kleur stuur -pen zadelpen Mat zwart
Pedalen Santos TravelMaster
Remmen, velg Magura HS33 (ook FIRMTECH)
Shifters Rohloff Speedhub 14 speed
Stuur Ritchey MTB
Stuurpen Zoom aluminium verstelbaar
Voorvork STAR: TravelMaster Cr-Mo
Wielset TM Vakantie wielen + Rohloff
Zadel Terry Climavent
Zadelpen Ritchey MTB
Zadelpenklem Klem aluminium (inbus)
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4687
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Aan de santos zal je zeker geen slechte keuze hebben. Is gewoon een goed merk met zeer degelijke fietsen. Bedenk wel dat de rohloff naaf zeker iets van 800 euro meer kost dan een derailleur geschakelde fiets. Of je dit extra geld over hebt voor de voordelen van de rohloff speedhub is helemaal aan jou zelf. Indien je er voor kies om toch voor de rohloff te gaan kun je ook kijken op de site van roseversand, die hebben ook trekkingbikes met rohloff naaf.
Ik ben bekend met de (meer)prijs van het Rohloff systeem. Gezien de afstand die ik er op denk te gaan rijden verwacht ik dat ik die kosten er qua onderhoud uit ga halen. Er wordt geclaimd dat het beestje minimaal zo'n 100.000 km meegaat. En zelfs als dat niet zo mocht zijn, het niet constant bij moeten houden van het derailleursysteem is me ook een hoop waard.
Verder zal het prijsverschil iets kleiner zijn dan die 800 euro denk ik. De naaf zelf is te vinden voor die prijs. En verder is het verschil natuurlijk erg afhankelijk van de groep die anders gekozen was.
Nu alleen dus nog een fiets vinden die evenveel kilometers meegaat als de naaf.
En Roseversand, leuk, ga ik zeker eens bekijken. Nu alleen nog hopen dat de site gaat werken. Momenteel krijg ik bij het aanklikken van een fiets de melding: "Es ist ein Fehler aufgetreten...."
Verder zal het prijsverschil iets kleiner zijn dan die 800 euro denk ik. De naaf zelf is te vinden voor die prijs. En verder is het verschil natuurlijk erg afhankelijk van de groep die anders gekozen was.
Nu alleen dus nog een fiets vinden die evenveel kilometers meegaat als de naaf.
En Roseversand, leuk, ga ik zeker eens bekijken. Nu alleen nog hopen dat de site gaat werken. Momenteel krijg ik bij het aanklikken van een fiets de melding: "Es ist ein Fehler aufgetreten...."
- alpdhuez53:15
- Forum-lid
- Berichten: 2435
- Lid geworden op: 24 feb 2006 12:21
- Locatie: Deventer
- Contact
De Santos wordt met MTB stuur geleverd terwijl jij in je verhaaltje sprak van een racestuur. Is dit aan te passen voor jou?
Ik had niet de indruk dat de FM hier een probleem in zag. Dus ik ga ervan uit dat er wel een mouw aan te passen zal zijn.
Wel heb ik nog een andere vraag over het optiepakket van Santos. Voor een meerprijs van 129.- bieden word ie geleverd met een 'Chris King' balhoofd ipv 'WTB with greaseguard'. Is dat het waard?
Wel heb ik nog een andere vraag over het optiepakket van Santos. Voor een meerprijs van 129.- bieden word ie geleverd met een 'Chris King' balhoofd ipv 'WTB with greaseguard'. Is dat het waard?
Wat denk je zelf? Een king hoeft (mits je hem niet met een hodedrukspuit behandeld maar eens in de 2 - 3 jaar opnieuw te worden gevet (elk ander balhoofd heeft het dan al lang opgegeven.
Overigens is ook een Rohloff verre van onderhoudsvrij. Kabels zijn wat kwetsbaar en een tot twee keer per jaar moet de naaf van nieuwe olie worden voorzien (anders verkleven de satelieten in het systeem).
Weet dat idworks ook rohloff gebruikt een heb ban Storoni in Utrecht een cusstom frame met Rohloff naaf gezien.
Overigens is ook een Rohloff verre van onderhoudsvrij. Kabels zijn wat kwetsbaar en een tot twee keer per jaar moet de naaf van nieuwe olie worden voorzien (anders verkleven de satelieten in het systeem).
Weet dat idworks ook rohloff gebruikt een heb ban Storoni in Utrecht een cusstom frame met Rohloff naaf gezien.
Ik weet nog net wat een balhoofd is, dus heb geen idee waarin zo'n Chris King balhoofd verschilt van andere balhoofden. Te oordelen naar jouw reactie is het die 129.- waard als duurzaamheid een prioriteit is.
Wat dat onderhoud betreft. Eens in de 5000 km of eens per jaar moet de naaf gespoeld en de olie vervangen worden. Twee keer per jaar voor mij dus.
Volgens de ervaring van een ligfietser op www.ligfiets.net hoeven van de Rohloff kabels alleen de binnenkabels + liners vervangen te worden:
"Het grote voordeel van de originele Rohloff kabels ontdekt. De binenkabels en liners (dunne teflon mantel die los in de buitenkabel ligt) vervangen. Geen geklungel met het vervangen van de buitenkabels die door het frame lopen. Deze kunnen gewoon blijven zitten."
Hoe vaak moet van een gemiddeld derailleursysteem de ketting, tandwielen schoongemaakt en vervangen worden? Is dat ook eens in de 5000 km of moet ik dan nog iets langer denken? (En nee, ik weet het echt niet, heb tot nu alleen een tweedehands racer gehad.)
Wat dat onderhoud betreft. Eens in de 5000 km of eens per jaar moet de naaf gespoeld en de olie vervangen worden. Twee keer per jaar voor mij dus.
Volgens de ervaring van een ligfietser op www.ligfiets.net hoeven van de Rohloff kabels alleen de binnenkabels + liners vervangen te worden:
"Het grote voordeel van de originele Rohloff kabels ontdekt. De binenkabels en liners (dunne teflon mantel die los in de buitenkabel ligt) vervangen. Geen geklungel met het vervangen van de buitenkabels die door het frame lopen. Deze kunnen gewoon blijven zitten."
Hoe vaak moet van een gemiddeld derailleursysteem de ketting, tandwielen schoongemaakt en vervangen worden? Is dat ook eens in de 5000 km of moet ik dan nog iets langer denken? (En nee, ik weet het echt niet, heb tot nu alleen een tweedehands racer gehad.)
De easy-rohler van Idworx ziet er inderdaad ook niet slecht uit.. Al gaat die nog wat verder boven mijn budget uit. Toch binnenkort maar eens bij Hans Struijk in Den Haag kijken. Dat is één van de weinige dealers van idworx hier in de buurt. Volgens de site van idworx althans.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Je schiet volgens mij niet echt veel op met een Rohlof naaf. Je moet nog steeds je ketting zeer regelmatig smeren en dergelijke. Je hoeft alleen niet meer hele cassetes te vervangen en je ketting zal veel langer meegaan. Maar ja voor de meerprijs die je voor Rohlof betaald kan je erg veel kettingen en cassete kopen.
Quote: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 24 April 2006
Je schiet volgens mij niet echt veel op met een Rohlof naaf. Je moet nog steeds je ketting zeer regelmatig smeren en dergelijke. Je hoeft alleen niet meer hele cassetes te vervangen en je ketting zal veel langer meegaan. Maar ja voor de meerprijs die je voor Rohlof betaald kan je erg veel kettingen en cassete kopen.
Hoe vaak moet je ongeveer hele cassettes en ketting vervangen met een derailleursysteem? En hoeveel geld/tijd ben je dan ongeveer kwijt? Dan kan ik voor mezelf eens aan het rekenen gaan wat een Rohloff me per kilometer aan onderhoud scheelt en waar dan het break-even point zit..
Als ik door een fietsenmaker de derailleurs moet laten vervangen ben ik nog wat meer kwijt trouwens. Dat zie ik mezelf ook nog niet doen. Maar dat kan ook aan mij liggen
Je schiet volgens mij niet echt veel op met een Rohlof naaf. Je moet nog steeds je ketting zeer regelmatig smeren en dergelijke. Je hoeft alleen niet meer hele cassetes te vervangen en je ketting zal veel langer meegaan. Maar ja voor de meerprijs die je voor Rohlof betaald kan je erg veel kettingen en cassete kopen.
Hoe vaak moet je ongeveer hele cassettes en ketting vervangen met een derailleursysteem? En hoeveel geld/tijd ben je dan ongeveer kwijt? Dan kan ik voor mezelf eens aan het rekenen gaan wat een Rohloff me per kilometer aan onderhoud scheelt en waar dan het break-even point zit..
Als ik door een fietsenmaker de derailleurs moet laten vervangen ben ik nog wat meer kwijt trouwens. Dat zie ik mezelf ook nog niet doen. Maar dat kan ook aan mij liggen
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Derailleurs kan je vele 10k's aan km's mee rijden. Zeker een voor-derailleur zal echt niet kapot gaan, je gebruikt hem toch niet veel. Je kosten zitten in cassete en kettingen. Maar ja voor 35 euro heb je al een 9 speed ultegra cassete en voor een tientje een prima ketting. Kan je toch een poosje mee vooruit