Speling op Eurus
Ja, mits je de 2005 versie hebt gewoon lagers bijstellen (wel als de wielen IN! de fiets zitten). Als je niet te ver van Bilthoven woont wil ik het je voordoen anders even vragen of je dealer het eenmaal voordoet. Je kunt er teveel aan kapot maken om zelf zonder enig voorbeeld te gaan prutsen en met speling rijden bevorderd de levenduur ook niet.
Sharkman,
Ik heb ietwat speling op m'n Neutrons. Mijn mechanieker stelt voor de lagers te vervangen (SKF lagers erin steken bv). Wat denk je?
Thx.
Ik heb ietwat speling op m'n Neutrons. Mijn mechanieker stelt voor de lagers te vervangen (SKF lagers erin steken bv). Wat denk je?
Thx.
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
(als je tenminste de Pre 2006 versie hebt) Kun je hem beter vertellen een ander vak uit kan gaan oefenen..... Neutrons hebben helaas geen kogellagers....
Neutrons werken met kogelringen en cups. De campa kogelringen zijn super maar kosten wel wat. Losse kogels is een goedkoop en goed aternatief. Speling haal je ervan af door het plastic kapje van de naaf af te wippen. de impus op de borging te lossen en de grote stelmoer naar rechts te draaien: speling weg. Doe dit wel onder spanning dus ingeklemd in het frame. Doe je dit niet dan zit het snel te strak en kun je de kogelbanen van je cups vernielen (TS kan je hier ook wel mee helpen).
Neutrons werken met kogelringen en cups. De campa kogelringen zijn super maar kosten wel wat. Losse kogels is een goedkoop en goed aternatief. Speling haal je ervan af door het plastic kapje van de naaf af te wippen. de impus op de borging te lossen en de grote stelmoer naar rechts te draaien: speling weg. Doe dit wel onder spanning dus ingeklemd in het frame. Doe je dit niet dan zit het snel te strak en kun je de kogelbanen van je cups vernielen (TS kan je hier ook wel mee helpen).
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 24 April 2006
tja als je dat nog niet weet, kan je het beter maar 1e aan je fietsenmaker overlaten.
Speling is als je het wiel wat "heen en weer" kan bewegen zonder kracht te zetten bij de band. Beetje lastig om uit te leggen.
als je het wiel uit de fiets hebt en je trek en duwt wat aan het asjedan merk je, in geval van speling, dat ie lijkt te kunnen bewegen.als je de as draait het het voelt wat "korrelig" dan zit ie te strak, of er is meer aan de hand..
tja als je dat nog niet weet, kan je het beter maar 1e aan je fietsenmaker overlaten.
Speling is als je het wiel wat "heen en weer" kan bewegen zonder kracht te zetten bij de band. Beetje lastig om uit te leggen.
als je het wiel uit de fiets hebt en je trek en duwt wat aan het asjedan merk je, in geval van speling, dat ie lijkt te kunnen bewegen.als je de as draait het het voelt wat "korrelig" dan zit ie te strak, of er is meer aan de hand..
Speling moet juist bij een lost wiel! Omdat Campa tegenwoordig met Alu as en onderdelen werkt druk de snelspanner de cups iets naar binnen. Een campa wiel heeft los dus iets speling op de as. Deze moet verdwijnen als je de snelspanner aantrekt.
Dus ingespannen wiel kun je testen door de velg ter hoogte van de remhoeven in de dwarsrichting heen en weer te bewegen (zachtjes). Voel je speling (een lichte tik) dan is strakker stellen noodzakelijk. (werkt eigenlijk hetzelfde als een balhoofd)
Dus ingespannen wiel kun je testen door de velg ter hoogte van de remhoeven in de dwarsrichting heen en weer te bewegen (zachtjes). Voel je speling (een lichte tik) dan is strakker stellen noodzakelijk. (werkt eigenlijk hetzelfde als een balhoofd)