Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Speling op Eurus

jjvvgg
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 apr 2006 09:31

jjvvgg 22 apr 2006 09:36

Jongens ik heb wat speling op mijn Eurus voorwiel,weet iemand hoe ik daar vanaf kom ?

sharkman
Forum-lid
Berichten: 2776
Lid geworden op: 03 apr 2005 23:24

sharkman 22 apr 2006 12:30

Ja, mits je de 2005 versie hebt gewoon lagers bijstellen (wel als de wielen IN! de fiets zitten). Als je niet te ver van Bilthoven woont wil ik het je voordoen anders even vragen of je dealer het eenmaal voordoet. Je kunt er teveel aan kapot maken om zelf zonder enig voorbeeld te gaan prutsen en met speling rijden bevorderd de levenduur ook niet.

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 22 apr 2006 15:04

Sharkman,
Ik heb ietwat speling op m'n Neutrons. Mijn mechanieker stelt voor de lagers te vervangen (SKF lagers erin steken bv). Wat denk je?
Thx.
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

sharkman
Forum-lid
Berichten: 2776
Lid geworden op: 03 apr 2005 23:24

sharkman 22 apr 2006 20:53

(als je tenminste de Pre 2006 versie hebt) Kun je hem beter vertellen een ander vak uit kan gaan oefenen..... Neutrons hebben helaas geen kogellagers....
Neutrons werken met kogelringen en cups. De campa kogelringen zijn super maar kosten wel wat. Losse kogels is een goedkoop en goed aternatief. Speling haal je ervan af door het plastic kapje van de naaf af te wippen. de impus op de borging te lossen en de grote stelmoer naar rechts te draaien: speling weg. Doe dit wel onder spanning dus ingeklemd in het frame. Doe je dit niet dan zit het snel te strak en kun je de kogelbanen van je cups vernielen (TS kan je hier ook wel mee helpen).

janee
Forum-lid
Berichten: 141
Lid geworden op: 13 feb 2005 17:29

janee 22 apr 2006 21:35

op campa speling bijstellen is een eitje en er zitten idd geen kant en klare kogellagers in...
DM-LM-ORM

dominic
Forum-lid
Berichten: 102
Lid geworden op: 13 okt 2005 16:13

dominic 23 apr 2006 00:32

en hoe herken ik deze speling...

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 24 apr 2006 16:31

tja als je dat nog niet weet, kan je het beter maar 1e aan je fietsenmaker overlaten.
Speling is als je het wiel wat "heen en weer" kan bewegen zonder kracht te zetten bij de band. Beetje lastig om uit te leggen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 24 apr 2006 16:54

Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 24 April 2006


tja als je dat nog niet weet, kan je het beter maar 1e aan je fietsenmaker overlaten.
Speling is als je het wiel wat "heen en weer" kan bewegen zonder kracht te zetten bij de band. Beetje lastig om uit te leggen.


als je het wiel uit de fiets hebt en je trek en duwt wat aan het asjedan merk je, in geval van speling, dat ie lijkt te kunnen bewegen.als je de as draait het het voelt wat "korrelig" dan zit ie te strak, of er is meer aan de hand..

sharkman
Forum-lid
Berichten: 2776
Lid geworden op: 03 apr 2005 23:24

sharkman 24 apr 2006 21:51

Speling moet juist bij een lost wiel! Omdat Campa tegenwoordig met Alu as en onderdelen werkt druk de snelspanner de cups iets naar binnen. Een campa wiel heeft los dus iets speling op de as. Deze moet verdwijnen als je de snelspanner aantrekt.
Dus ingespannen wiel kun je testen door de velg ter hoogte van de remhoeven in de dwarsrichting heen en weer te bewegen (zachtjes). Voel je speling (een lichte tik) dan is strakker stellen noodzakelijk. (werkt eigenlijk hetzelfde als een balhoofd)

Plaats reactie