Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Ketting smeren, vervangen cassette,

rookie77
Forum-lid
Berichten: 243
Lid geworden op: 20 apr 2006 23:09

rookie77 20 apr 2006 23:23

Weer een vraag van een groentje.
Vanavond voor het eerst cassette vervangen en ketting gereinigd met cyclon, om vervolgens in te smeren met pedros Ice wax.
2 vragen: 1. Hoe dik smeer je de Ice Wax er op en  komt het wel in scharnierende punten? Als je het er dik op doet, is het flesje zo leeg :-). Hoe vaak herhaal je het? Als ik de ketting vroeger smeerde, zat er een behoorlijke film op, terwijl de hele boel nu glimt als een keutel in de maneschijn.
2: Waar pons je de ketting? Heb het maar egens gedaan, en weer in elkaar gezet? Is dit correct?
Alvast bedankt.
Road: Cannondale Supersix EVO HM Sram Red (2012)
MTB: Cannondale F29

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 21 apr 2006 00:10

1. Pedros ice Wax zit gewoon in een druppel flesje. Je moet zorgen dat je op ieder scharniertje een druppeltje laat vallen. Er hoort niets op de grond te vallen. (je smeert de ketting dus gewoon als ie op de fiets zit) Icewax trekt vanzelf langzaam tussen de schakels. Langzaam je trappers ronddraaien kan je het proces wat mee versnellen, maar ga ze niet te snel ronddraaien, want dan vliegt al je Icewax eruit.
2 Dat maakt niets uit, maar wat voor ketting heb je? Want als het een Shimano ketting is moet je hem dicht ponzen met een nieuwe pen, omdat het zogenaamde breekpinnetjes zijn. De oude er weer inzitten kan mogelijk tot een kettingbreuk leiden.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

gene
Forum-lid
Berichten: 2011
Lid geworden op: 06 jan 2006 02:33

gene 21 apr 2006 00:49

"Pedros" produkten vind ik dure amerikaanse rommel.
Ik gebruik vier kettingen die ik om de 800 km verwissel. Kwestie om de levensduur van de kransjes te verlengen. De gedemonteerde ketting kan ik dan grondig reinigen. Dit heeft jaren goed gegaan tot ik Pedros wax gebruikte. Ketting maakte lawaai en sloeg soms enkele tanden over. Dacht eerst dat deze versleten was. Probleem lag echter bij het smeermiddel. Het best vind ik nog altijd teflon olie.
 

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 21 apr 2006 01:00

Ik ben het totaal niet met je eens. Ik gebruik niets anders dan Pedros IceWax vooral voor de winter en ExtraDry. Uitstekend spul, werkt een stuk beter dan je ketting met teflon spray inspuiten en dan alle overbodige rotzooi er meteen weer af pogen te vegen met een doek. Dat trekt enkel veel vuil aan en daardoor zijn het de ketting die onder zwaardere omstandigheden het 1e herrie gaan maken en slecht gaan lopen.
En een ketting gaat echt geen tanden overslaan door een smeermiddel. Als ie te droog is gaat ie piepen, en als het heel erg is idd slecht over tandwielen lopen omdat hij niet meer goed buigt. Maar hoe je het zo bond wilt maken weet ik niet.
Zo duur is Pedros trouwens ook niet, met die kleinste flesjes doe ik een paar maanden met heel wat fietsen en je kan ook voor een stuk minder extra een grote fles aanschaffen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 21 apr 2006 05:31

Hoi,
Aan de commentaren links en rechts te horen (rechts zijnde andere forums), doen velen zich niet de moeite om de instructies door te nemen en dan geeft men maar het product de schuld.
Er zijn een aantal uitstekende smeermiddelen op de markt maar als ze niet op de juiste manier worden toegepast dan helpt zelfs het beste middel niet.
Als een ketting een of meerdere tanden overslaat dan ligt dat of aan vastzittende schakel)s) of aan versleten cassette tand(en). Nooit aan het smeermiddel. Hoe zou het ook.
Veel van die exotische smeermiddelen zijn afgeleid van topproducten die ontwikkeld werden voor doeleinden die het noramle fietsgebruik ver overstijgen. Denk in de richting van NASA of de luchtvaartindustrie. Pedro's Ice Wax, Finish Line's Krytech en Boeshield's T9 zijn daar enkele voorbeelden van. Qui peut le plus, peut le moins?
Soms vind je prima spul in grootwarenhuizen a la GB Brico of weet ik veel wat maar om die dingen te onderkennen weet je best toch iets van techniek af anders loop je er zo voorbij. Zo kan je best Teflonspray gebruiken maar de ene spray is de andere niet en zo is de een al beter geschikt voor droog weer, de andere hecht dan weer beter bij vochtig weer, enz. Horses for courses dus.
De andere zijde van de medaille is het reinigen van de ketting....Het heeft niet veel zin om laag boven laag smeermiddel aan te brengen op een vervuilde ketting. Misschien stof (sic) voor een nieuwe topic?
Ciao,
 
Snobisme is een dure hobby...

rookie77
Forum-lid
Berichten: 243
Lid geworden op: 20 apr 2006 23:09

rookie77 21 apr 2006 11:02

Bedankt voor jullie advies.
HEt loopt allemaal als gesmeerd, zal alleen het PEDROS de volgende keer op een andere manier toedienen... Misschien beter en zuiniger.
Mbt kettingbreuk. Ik zal het in de gate houden.
Road: Cannondale Supersix EVO HM Sram Red (2012)
MTB: Cannondale F29

gene
Forum-lid
Berichten: 2011
Lid geworden op: 06 jan 2006 02:33

gene 22 apr 2006 00:46

Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 20 April 2006


Ik ben het totaal niet met je eens. Ik gebruik niets anders dan Pedros IceWax vooral voor de winter en ExtraDry. Uitstekend spul, werkt een stuk beter dan je ketting met teflon spray inspuiten en dan alle overbodige rotzooi er meteen weer af pogen te vegen met een doek. Dat trekt enkel veel vuil aan en daardoor zijn het de ketting die onder zwaardere omstandigheden het 1e herrie gaan maken en slecht gaan lopen.
En een ketting gaat echt geen tanden overslaan door een smeermiddel. Als ie te droog is gaat ie piepen, en als het heel erg is idd slecht over tandwielen lopen omdat hij niet meer goed buigt. Maar hoe je het zo bond wilt maken weet ik niet.
Zo duur is Pedros trouwens ook niet, met die kleinste flesjes doe ik een paar maanden met heel wat fietsen en je kan ook voor een stuk minder extra een grote fles aanschaffen.
 




Ik ben niet over een nacht ijs gegaan. Mijn fm was het aanvankelijk ook niet met me eens. We hebben heel wat testen en vergelijkingen gedaan, ook wat tanden overslaan en meer lawaai betreft. Uitslag was helemaal niet in het voordeel van Pedros en zeker niet de prijs. Mijn advies is: vertrouw niet blindelings een bep. produkt want er zijn vaak andere en betere.

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 22 apr 2006 04:52

Quoten: Origineel geplaatst door gene op 21 April 2006


Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 20 April 2006


Ik ben het totaal niet met je eens. Ik gebruik niets anders dan Pedros IceWax vooral voor de winter en ExtraDry. Uitstekend spul, werkt een stuk beter dan je ketting met teflon spray inspuiten en dan alle overbodige rotzooi er meteen weer af pogen te vegen met een doek. Dat trekt enkel veel vuil aan en daardoor zijn het de ketting die onder zwaardere omstandigheden het 1e herrie gaan maken en slecht gaan lopen.
En een ketting gaat echt geen tanden overslaan door een smeermiddel. Als ie te droog is gaat ie piepen, en als het heel erg is idd slecht over tandwielen lopen omdat hij niet meer goed buigt. Maar hoe je het zo bond wilt maken weet ik niet.
Zo duur is Pedros trouwens ook niet, met die kleinste flesjes doe ik een paar maanden met heel wat fietsen en je kan ook voor een stuk minder extra een grote fles aanschaffen.
 




Ik ben niet over een nacht ijs gegaan. Mijn fm was het aanvankelijk ook niet met me eens. We hebben heel wat testen en vergelijkingen gedaan, ook wat tanden overslaan en meer lawaai betreft. Uitslag was helemaal niet in het voordeel van Pedros en zeker niet de prijs. Mijn advies is: vertrouw niet blindelings een bep. produkt want er zijn vaak andere en betere.


Hoi,
En sinds je de wax eraf hebt gehaald is dat probleem verholpen? Lijkt me toch sterke koffie, hoor.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...

ronengels
Forum-lid
Berichten: 389
Lid geworden op: 21 jul 2005 12:41

ronengels 22 apr 2006 13:47

Ik ben recentelijk overgestapt van Teflon op Pedro's Road Rage. Pedro's zelf adviseert Ice Wax niet voor natte omstandigheden, en om dat ik in de praktijk toch nog wel eens in de regen terecht kom heb ik gekozen voor Road Rage. Na het schoonmaken van de ketting met Cyclon, heb ik de Road Rage aangebracht volgens de gebruiksaanwijzing van Pedro's. Dit spul wordt tijdens het fietsen vrijwel direct pikzwart, maar blijft mooi 'glanzen', en lijkt weinig vuil vast te houden. Ik heb er pas een paar honderd kilometer mee gefiets, maar ik het de indruk dat mijn ketting langer schoon blijft (ondanks de zwarte kleur) en langer soepel loopt en goed blijft schakelen dan met de Teflon. En dat glanzend zwart is nog best wel mooi ook.
Harde wind is meestal tegen.

rookie77
Forum-lid
Berichten: 243
Lid geworden op: 20 apr 2006 23:09

rookie77 22 apr 2006 16:13

Inderdaad sloeg ie bij mij ook over in het begin. Had alleen niks met de wax te maken, maar met het feit dat schakels wat moeilijker bewegen na het ponsen
Even overdwars frictie opzetten en loopt als een zonnetje.
Tot op heden ben ik onwijs tevreden met het resultaat. Als het gaat regenen dan inderdaad andere wax gebruiken. LAten we er van uit gaan dat het vanaf vandaag warm en droog bljft!!
Road: Cannondale Supersix EVO HM Sram Red (2012)
MTB: Cannondale F29

jimbo
Forum-lid
Berichten: 590
Lid geworden op: 12 sep 2005 22:22

jimbo 22 apr 2006 16:22

Droog wel ja maar warm
CC, agr 100; limo 100

Plaats reactie