Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Verbeteren prestaties weilrenners

riksweere
Forum-lid

riksweere 19 apr 2006 19:58

Beste wielerfans,
Ik heb jullie hulp nodig bij het bedenken van een product dat de prestaties van profwielrenners kan verbeteren.
Het zit namelijk zo: Technific, TU Eindhoven en nog enkele bedrijven hebben een wedstrijd bedacht voor scholieren waaraan middelbare scholen mee kunnen doen. Een school stelt een groep scholieren samen die dan een opdracht krijgen uit het bedrijfsleven waaraan ze enkele weken kunnen werken. Uiteindelijk wordt het resultaat gepresenteerd aan het bedrijf en jury. De scholieren worden begeleidt vanuit de TU Eindhoven en TNO.
Dit jaar heeft ADIDAS de opdracht bedacht. De opdracht luidt als volgt:
1. Kies een Olympische sport 
2. Kies een factor die van invloed is op prestatie van een sporter die deze sport beoefent
3. Bedenk een product dat op deze factor reageert, zodat de sporter optimaal kan blijven presteren
4. Visualiseer met een prototype hoe dit product eruit zou moeten komen te zien en hoe het werkt
nze groep heeft gekozen voor de sport wielrennen en als factor de lichamelijke toestand van de sporter. Hierbij moet je denken aan bijvoorbeeld conditie en kracht maar ook aan het weer. Omdat wij graag een goed product willen bedenken willen we jullie vragen om met ons mee te denken.
Dus als je goede ideeen hebt over een product of als je informatie hebt die ons kan helpen laat en dan weten.
Alvast heel hartelijke bedankt,
Rik Sweere
namens Groep RachCreations
Meer informatie is te vinden op de website www.top4tech.nl

jimbo
Forum-lid

jimbo 19 apr 2006 20:21

Ik zal eens hulp inroepen

CASRAN!!!
CC, agr 100; limo 100

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 19 apr 2006 21:33

Het product dat jullie zoeken is er al - EPO

En nu serieus

Omdat de opdracht van Adidas is zal ik het ff in de kleding-brillen-schoenenhoek zoeken.

Wat een idee zou zijn: schoenen die heel erg ventilerend zijn maar waarvan je met bijgeleverde delen heel makkelijk de ventilatiegaten kan afdekken om ze ook met wat koeler weer te kunnen gebruiken?

Beetje zoals de Shimano R151 maar dan met nóg meer ventilatie, ook in de zool

Schoenen met zool en hielkap uit één stuk, en dan thermoplastisch, zoals een schaatsschoen. (Lake heeft al iets dergelijks, en Rocket7 maakt wielerschoentjes met 'kuip' op maat)

Fietskleding op maat: in de winkel in de bodyscanner, zelf kleuren uitkiezen, per email naar china en 3 weken later de kleren in de brievenbus.

Sportbril met meekleurende glazen (heeft Specialized al)

Waar ik ook met smart op wacht: de ALLES in 1 fietscomputer, zeg maar een combinatie van
-SRM vermogensmeter
-Polar S710 hartslagmeter, maar dan ook met mogelijkheid tot registeren van R-R intervallen
-Flightdeck: indicatie van versnelling en directe berekeing van trapfrequentie, bediening vanuit de STI's
-Barometer, hygrometer en thermometer voor bepaling van de luchtdichtheid en berekening Ap * cD
-GPS voor analyse route achteraf, hoogtemeting en eventueel navigatie
-Zeer uitgebreid geheugen (MMC kaartje met 2 GB moet kunnen toch)
-Overzichtelijke bediening
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

riherm1
Forum-lid

riherm1 20 apr 2006 13:10

fietscomputer die aangeeft wat de luchtweerstand is.
Dus die kan helpen bij het zoeken naar een ideale houding op de fiets, maar ook aangeeft wat de beste positie in een peleton, of in een waaier is.

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 20 apr 2006 14:54

Met een 'gewone' SRM wordt dat nu ook al wel gedaan, maar dan moet je wel steeds exact dezelfde snelheid rijden en dan bij verschillende posities / met verschillende wielen / sturen / helmen etc kijken hoeveel vermogen het je dan kost. Je moet dit dan wel op een windstille en vlakke baan doen, en de verschillende metingen zo kort mogelijk na elkaar, want temperatuur en luchtdruk hebben ook invloed op de weerstand.

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 20 apr 2006 18:37

Ik zou het ook in de kleding zoeken. Net wat bv assos al heeft stoffen in bepaalde richtingen rekbaar waardoor je benen beter bewegen en minder verzuren. Of natuurlijk shirtjes die je rug ondersteunen bij het diep zitten zodat je daar geen last van krijgt.

sigmund
Forum-lid

sigmund 20 apr 2006 21:13

Beste Rik.

Een zadel, stuur en schoenplaatjes die te verstellen zijn tijdens het fietsen.

ilfalco2004
Forum-lid

ilfalco2004 20 apr 2006 22:12

Ik zou het idd in de kleding mn de stof die gebruikt wordt zoeken zoals de snelle zwem en schaatspakken.
Fly like an Eagle!
Old Warriors Never Die

roeieber
Forum-lid

roeieber 21 apr 2006 11:14

Ik heb nu een bidon met Born drink (mineralen) en een bidon met Born Energy (suikers). Zou dit niet te combineren zijn?
En natuurlijk kleding, wat betreft ademend vermogen ed, is al bijna alles uitgevonden denk ik, alleen het luchtweerstand verhaal (in combinatie met ademend etc) zou een optie kunnen zijn.
I Am SpeCiAliZed

skik
Forum-lid

skik 21 apr 2006 14:37

Misschien kun je een pak ontwerpen uit een stuk met daarin stukken druppelvoromige schuim die de aerodynamisch een stuk uitmaken.

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 21 apr 2006 16:33

Zou mooi zijn, mag alleen niet van oom Hein.

alpdhuez53:15
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar alpdhuez53:15 21 apr 2006 21:10

Quoten: Origineel geplaatst door Rik Sweere op 19 April 2006

Beste wielerfans,
Ik heb jullie hulp nodig bij het bedenken van een product dat de prestaties van profwielrenners kan verbeteren.
Het zit namelijk zo: Technific, TU Eindhoven en nog enkele bedrijven hebben een wedstrijd bedacht voor scholieren waaraan middelbare scholen mee kunnen doen. Een school stelt een groep scholieren samen die dan een opdracht krijgen uit het bedrijfsleven waaraan ze enkele weken kunnen werken. Uiteindelijk wordt het resultaat gepresenteerd aan het bedrijf en jury. De scholieren worden begeleidt vanuit de TU Eindhoven en TNO.
Dit jaar heeft ADIDAS de opdracht bedacht. De opdracht luidt als volgt:
1. Kies een Olympische sport 
2. Kies een factor die van invloed is op prestatie van een sporter die deze sport beoefent
3. Bedenk een product dat op deze factor reageert, zodat de sporter optimaal kan blijven presteren
4. Visualiseer met een prototype hoe dit product eruit zou moeten komen te zien en hoe het werkt
nze groep heeft gekozen voor de sport wielrennen en als factor de lichamelijke toestand van de sporter. Hierbij moet je denken aan bijvoorbeeld conditie en kracht maar ook aan het weer. Omdat wij graag een goed product willen bedenken willen we jullie vragen om met ons mee te denken.
Dus als je goede ideeen hebt over een product of als je informatie hebt die ons kan helpen laat en dan weten.
Alvast heel hartelijke bedankt,
Rik Sweere
namens Groep RachCreations
Meer informatie is te vinden op de website www.top4tech.nl

Het gaat nu dus om stap 3. Waar ik dan aan denk is dat je moet regelen dat de sporter optimaal voedinstoffen en vocht binnenkrijgt. Vaak raken sporter gedehydrateerd of krijgen ze te maken met een hongerklop. Dat is erg zonde, ook al is je materiaal nog zo goed, goed presteren doe je dan niet meer!
De oplossing? Je kan denken aan een soort van sensor aan je lichaam (hoe dat weet ik niet!) die bijvoorbeeld constant, of in kleine intervallen metingen doet aan je lichaam voor bijvoorbeeld de bloedsuikerspiegel of het vochtgehalte. Word er een te lage waarde gemeten dan krijgt de sporter een signaal  dat hij moet eten of drinken. Nog mooier zou natuurlijk zijn dat de sensor een soort van infuus aanstuurt die automatisch de juiste hoeveelheid stoffen toedient!
Klinkt nogal futuristisch allemaal maar wellicht zet het jullie aan het denken!

Plaats reactie