Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Rodi Stylus velgen

joshua
Forum-lid
Berichten: 233
Lid geworden op: 06 apr 2006 12:34

joshua 07 apr 2006 12:34

Hallo,
Heb onlangs een racefiets aangeschaft om in de vrije tijd, vooral de zondagen, eens een lekker stukje te gaan fietsen. Met andere woorden geen wedstrijden, competieties of iets dergelijks, maar gewoon een lekker stukje trappen. Heb een Giant OCR-1 gekocht van 2006, met Shimano 105 versnellingen (voor overige specificaties, zie: http://www.giant-bicycles.com/nl/030.00 ... odel=10231). En voor wat ik er nu toe op gereden heb, ben ik er zeer over te spreken, op een ding na. Het viel me laatst namelijk op dat er in de velg (Rodi Stylus, heb over deze velgen nog niets kunnen vinden, ook geen internetsite van de fabrikant) een soort "lasnaad" zit, een soort kiertje waar de velg aan elkaar is vastgemaakt. Mijn vraag is of dit kwaad kan, want persoonlijk lijkt me dit een zwakke plek in de velg, en ik heb geen zin om straks met een gangetje van 30 a 40 onderuit te gaan!!! Ook loopt de voorste velg, als ik een scherp bochtje maak, aan tegen mijn remblokjes, zou dit hierdoor kunnen komen, of ligt dat weer aan de afstelling van de rem?
Alvast bedankt voor de antwoorden!

t.trapper
Forum-lid
Berichten: 409
Lid geworden op: 20 feb 2006 11:49

t.trapper 07 apr 2006 13:24

Hoi Joshua,
Ik ken het merk wielen ook niet, maar elke alu velg heeft een lasnaad waar ie aan mekaar is gezet. Dit moet wel een mooie vlakke naad zijn, zodat je bij het remmen geen tikje voelt - anders zouden je remblokjes wel eens kunnen afslijten als sneeuw voor de zon. Ook de naad aan de binnenzijde van de velg moet mooi glad zijn om zo schuren tegen de binnenband en zo dus lekke banden te vermijden. Is dat niet zo, dan moet je (voorzichtig) met vijl en/of schuurpapier aan de slag.
Dat je wiel in een bocht tegen de remblokjes aanloopt is het gevolg van een onvoldoende stijfheid van het wiel. Misschien eens even teruggaan naar je FM en de spaakspanning even laten checken. Kan ook zijn dat de wielen nu eenmaal zo slap zijn, dan is er niks aan te doen - als je stijvere wielen wenst (dwz ook met minder comfort) dan moet je ze vervangen door CXP33 of Easton Vista o.i.d. - vindt je heel veel over hier op dit forum.
Greetz,

joshua
Forum-lid
Berichten: 233
Lid geworden op: 06 apr 2006 12:34

joshua 07 apr 2006 13:44

Het is dus absoluut geen vlakke naad, eerlijk gezegd kan ik niet eens een las erin vinden, misschien zit die aan de binnenkant ofzo. Maar er zit echt een soort kier tussen.

t.trapper
Forum-lid
Berichten: 409
Lid geworden op: 20 feb 2006 11:49

t.trapper 07 apr 2006 19:23

Quoten: Origineel geplaatst door Joshua op 07 April 2006

Het is dus absoluut geen vlakke naad, eerlijk gezegd kan ik niet eens een las erin vinden, misschien zit die aan de binnenkant ofzo. Maar er zit echt een soort kier tussen.

Dat mag dus absoluut niet, is een duidelijk gebrek. Terugbrengen naar waar je ze gekocht hebt en vervanging vragen.

baron062
Forum-lid
Berichten: 1154
Lid geworden op: 25 nov 2004 10:37

baron062 07 apr 2006 21:14

Quoten: Origineel geplaatst door T.Trapper op 07 April 2006


Quoten: Origineel geplaatst door Joshua op 07 April 2006

Het is dus absoluut geen vlakke naad, eerlijk gezegd kan ik niet eens een las erin vinden, misschien zit die aan de binnenkant ofzo. Maar er zit echt een soort kier tussen.

Dat mag dus absoluut niet, is een duidelijk gebrek. Terugbrengen naar waar je ze gekocht hebt en vervanging vragen.

Hoe groot is die kier? Enkele milimetrs of 0.1mm. Bij een gepende velg zie je altijd wel een kiertje. Mavic is begonnen met lassen, maar verder zie je gepende velgen nog veel. Een fotootje zou helpen dit geval te beoordelen...

joshua
Forum-lid
Berichten: 233
Lid geworden op: 06 apr 2006 12:34

joshua 08 apr 2006 00:11

Ben vanmiddag nog bij de fm geweest, en het is inderdaad een "gepende" velg (pennetje aan de ene kant valt in een buisje aan de andere kant). Kiertje is inderdaad niet zo groot, maar ik dacht eigenlijk dat alle velgen gelast waren, dus vandaar dat ik vermoedde dat er iets niet klopte. Fm zei in elk geval dat het hoorde, en dat het niet ten koste gaat van de stevigheid. Remmen worden binnenkort even bekeken, als ik hem wegbreng voor een beurt.
Vroeg me alleen af (zal wel een domme vraag zijn, maar ik heb er echt de ballen verstand van, vind het alleen wel erg leuk om te doen) wat het grote voordeel is van een stijvere velg, als dit ten koste gaat van het comfort?

Plaats reactie