90kg / E400,- / strak en snel
Nee ik ben geen gigolo, maar wel op zoek naar een goede wielset. Ben nog steeds aan het twijfelen tussen Easton Circuit en handgespaakt setje. Ik heb ze nodig voor tijdrijden. Maar ook voor snelle trainingen, wat binnen ons schaatsfiets-ploegje meer op wedstrijden lijken. Ben niet-licentiehouder, maar rijd rond de 40kmh gemiddeld over 30km tijdrit. Ik rijd nu op Shimano WHR-550 wielset en continental grandprix bandjes. Hoeveel ga ik in theorie harder op Easton Circuit met Michelin Pro Race? En wat zijn goede alternatieve wielsets voor de iets zwaardere snelle/ambitieuze fietser?
Zou een Dura-Ace wielset iets zijn, zoals de WH-7701?
Zou een Dura-Ace wielset iets zijn, zoals de WH-7701?
Je gaat waarschijnlijk niets harder, want de wind is je grootste vijand hier. Zolang je niet continu klimt is een beetje extra gewicht echt niet van belang.J e hebt wel een veel degelijker setje als je een paar handgespaakte 36 spaaks CXP33 wielen neemt. Dat is voor jou denk ik het beste bij 90KG.
Ik zou in ieder geval ook je banden aanpassen: koop een paar GP3000 of michelin pro2race. Kosten in Duitsland 17,88 Euro/stuk en 26,50 Euro per stuk.
Een Ultegra wielset met CXP33 kost bij Rose 225 Euro.
Gr, Diogenes
Ik zou in ieder geval ook je banden aanpassen: koop een paar GP3000 of michelin pro2race. Kosten in Duitsland 17,88 Euro/stuk en 26,50 Euro per stuk.
Een Ultegra wielset met CXP33 kost bij Rose 225 Euro.
Gr, Diogenes
Velgenfluisteraar
Florezido
Florezido
Quoten: Origineel geplaatst door Diogenes op 07 April 2006
Je gaat waarschijnlijk niets harder, want de wind is je grootste vijand hier. Zolang je niet continu klimt is een beetje extra gewicht echt niet van belang.J e hebt wel een veel degelijker setje als je een paar handgespaakte 36 spaaks CXP33 wielen neemt. Dat is voor jou denk ik het beste bij 90KG.Ik zou in ieder geval ook je banden aanpassen: koop een paar GP3000 of michelin pro2race. Kosten in Duitsland 17,88 Euro/stuk en 26,50 Euro per stuk.Een Ultegra wielset met CXP33 kost bij Rose 225 Euro.Gr, Diogenes
Eigenlijk ben ik nog 94kg, maar heb naar mijn inschatting nog 7kg reservevet mee te torsen, dus zal geen nieuwe wielset kopen omdat ie een paar 100gram lichter is (ongeacht wel of geen vliegwieleffect van een ietwat zwaardere velg). Qua aerodynamica heb ik inmiddels een tijdritpakje, triathlonstuur en druppelhelmpje gekocht, dus meer zit winst zal er op een nog diepere houding na niet inzitten. Wat ik eigenlijk zoek is een strak wiel. Ik heb nog een ultegra-naven + rigida dxp set staan, maar heb het idee dat de pedaalslag effectiever op de bandjes wordt overgebracht door de WHR550 dan de handgespaakte wielset die ik nu heb, ook al zit er inmiddels een een slagje in de WHR550-set (die zit er overigens ook in de Ultegra set inclusief een verticale slag). Wat ik zoek is een sterk, strak en lichtrollende wielset (don't we all) zodat uiteindelijk zo weinig mogelijk frictie en dus energieverlies optreedt in de chain of events tussen schoen-pedaal-ketting-freewheel-naaf-spaak-velg-en-binnenbuitenband.
Iemand enige tijdrit ervaring met de Easton Circuits?
Je gaat waarschijnlijk niets harder, want de wind is je grootste vijand hier. Zolang je niet continu klimt is een beetje extra gewicht echt niet van belang.J e hebt wel een veel degelijker setje als je een paar handgespaakte 36 spaaks CXP33 wielen neemt. Dat is voor jou denk ik het beste bij 90KG.Ik zou in ieder geval ook je banden aanpassen: koop een paar GP3000 of michelin pro2race. Kosten in Duitsland 17,88 Euro/stuk en 26,50 Euro per stuk.Een Ultegra wielset met CXP33 kost bij Rose 225 Euro.Gr, Diogenes
Eigenlijk ben ik nog 94kg, maar heb naar mijn inschatting nog 7kg reservevet mee te torsen, dus zal geen nieuwe wielset kopen omdat ie een paar 100gram lichter is (ongeacht wel of geen vliegwieleffect van een ietwat zwaardere velg). Qua aerodynamica heb ik inmiddels een tijdritpakje, triathlonstuur en druppelhelmpje gekocht, dus meer zit winst zal er op een nog diepere houding na niet inzitten. Wat ik eigenlijk zoek is een strak wiel. Ik heb nog een ultegra-naven + rigida dxp set staan, maar heb het idee dat de pedaalslag effectiever op de bandjes wordt overgebracht door de WHR550 dan de handgespaakte wielset die ik nu heb, ook al zit er inmiddels een een slagje in de WHR550-set (die zit er overigens ook in de Ultegra set inclusief een verticale slag). Wat ik zoek is een sterk, strak en lichtrollende wielset (don't we all) zodat uiteindelijk zo weinig mogelijk frictie en dus energieverlies optreedt in de chain of events tussen schoen-pedaal-ketting-freewheel-naaf-spaak-velg-en-binnenbuitenband.
Iemand enige tijdrit ervaring met de Easton Circuits?
Hallo Auke,
Jij moet echt niet aan lichtgewicht wielen beginnen. Dat is volgens mij vragen om ellende. Ik heb het hier al vaker geschreven: ik heb 4 sets Ksyrium SSC-SL's er uit gegooid omdat ik continu problemen had. Ik weeg trouwens 72.5 KG bij 1.85m.
Als je lichtbouw wilt, denk dan eens aan een uitgekiende combinatie van onderdelen die je zelf samenstelt. Zo heb ik 36 gaats D-A naven (lopen zo mooi!!) plus Dt Swiss velgen en CX-Ray spaken genomen. Die set was lichter dan een Ksyrium Elite set.
Ik hoor ook veel goeds over Velocity velgen.
Een kennis van mij die heel licht is, rijdt op Eastons en hij had al een flinke slag in de wielset, terwijl hij zuinig is met materiaal. Bij 94 KG zie ik dat echt niet zitten met weinig spaken.........
Er is op internet een site, waarin je jouw gewicht etc in kan voeren, plus de helling die je op rijdt (kan ook 0 graden, dus vlak zijn). Dan kan je uitrekenen hoeveel gewicht je moet besparen om iets harder te gaan. Voor mij maakte het pas heuvel op verschil, als ik een fiets van bijna 1 KG lichter zou kopen. Dan scheelde dat geloof ik 100 meter per uur berg op.
Gr, Diogenes
Jij moet echt niet aan lichtgewicht wielen beginnen. Dat is volgens mij vragen om ellende. Ik heb het hier al vaker geschreven: ik heb 4 sets Ksyrium SSC-SL's er uit gegooid omdat ik continu problemen had. Ik weeg trouwens 72.5 KG bij 1.85m.
Als je lichtbouw wilt, denk dan eens aan een uitgekiende combinatie van onderdelen die je zelf samenstelt. Zo heb ik 36 gaats D-A naven (lopen zo mooi!!) plus Dt Swiss velgen en CX-Ray spaken genomen. Die set was lichter dan een Ksyrium Elite set.
Ik hoor ook veel goeds over Velocity velgen.
Een kennis van mij die heel licht is, rijdt op Eastons en hij had al een flinke slag in de wielset, terwijl hij zuinig is met materiaal. Bij 94 KG zie ik dat echt niet zitten met weinig spaken.........
Er is op internet een site, waarin je jouw gewicht etc in kan voeren, plus de helling die je op rijdt (kan ook 0 graden, dus vlak zijn). Dan kan je uitrekenen hoeveel gewicht je moet besparen om iets harder te gaan. Voor mij maakte het pas heuvel op verschil, als ik een fiets van bijna 1 KG lichter zou kopen. Dan scheelde dat geloof ik 100 meter per uur berg op.
Gr, Diogenes
Velgenfluisteraar
Florezido
Florezido
Ik geloof niet dat een handgespaakt setje met CXP33 vergelijkbaar is met WH550, vooral als je goede naven gebruikt, chorus en record is duur maar echt goed. met een beetje geluk kun je voor een schappelijke prijs bij Hopmans of Salden wel wat vinden. Mijn laatste setje record naven kostten Euro 120,=, adviesprijs Euro 230,=.
CXP33 staat bekend als hufter-proof. Als je dit te zwaar vindt, kan Open Pro ook. Ik ben zelf niet te spreken over Regida. Sneller slag en matige kwaliteit van de verbinding van de velg, vaak slecht gelast.
Ik spaak wielen zelf, kost wel tijd.
Mijn advies: laat een setje spaken bij een echte racefietsenzaak, van Herwerden of Tom Schouten zijn betrouwbare adressen. 36 spaaks is wat betreft duurzaamheid altijd het beste. Normaal gaat een wiel 20.000 tot 30.000 km. mee, dan is de naaf vaak aan het eind.
CXP33 staat bekend als hufter-proof. Als je dit te zwaar vindt, kan Open Pro ook. Ik ben zelf niet te spreken over Regida. Sneller slag en matige kwaliteit van de verbinding van de velg, vaak slecht gelast.
Ik spaak wielen zelf, kost wel tijd.
Mijn advies: laat een setje spaken bij een echte racefietsenzaak, van Herwerden of Tom Schouten zijn betrouwbare adressen. 36 spaaks is wat betreft duurzaamheid altijd het beste. Normaal gaat een wiel 20.000 tot 30.000 km. mee, dan is de naaf vaak aan het eind.
Campa is the best!!!
Kijk hier maar eens, hier heb ik ook een setje Mavic cxp33 + ultegra naven + DT spaken laten maken .gewoon een strakke en goed gemaakte wielset.zelf weeg ik ook 100 KG
http://www.bikexperto.com/
Je kunt zoran ook eerst even mailen , met vragen.
Ik zit niet verlegen om lichte wielen, dat maakt me echt niets uit. En voor in de bergen komende zomer zal ik eerst meer moeten afvallen om daar echt optimaal te kunnen klimmen. Wat ik wil is zo efficient mogelijk trappen en tijdwinst tijdens het tijdrijden (elke trap moet dan gewoon raak zijn)
Ik zit zelf te twijfelen tussen handgespaakte en Easton Circuit. De Easton Circuits staan juist bekend om de goede naven en vele sterke spaakjes. Aan de andere kant als Zoran een goede wielbouwer is (in Assen zit ie; wat lekker dichtbij voor mij is) dan moeten een paar Mavic CXP33+dura-ace naven+ DT-aerospeed spaken ook een mooie set opleveren; kan ik voor het geld wat ik ermee bespaar mijn oude wielset opnieuw door hem laten naspannen, nieuwe binnen-en buitenbandjes kopen, en ketting+pion bijbestellen. Kan dat trouwens; dura-ace naven met zwarte DT-aerospeed spaken. En zijn de Mavic CXP33 sterker dan de Mavic open pro.
groet
AB
Ik zit zelf te twijfelen tussen handgespaakte en Easton Circuit. De Easton Circuits staan juist bekend om de goede naven en vele sterke spaakjes. Aan de andere kant als Zoran een goede wielbouwer is (in Assen zit ie; wat lekker dichtbij voor mij is) dan moeten een paar Mavic CXP33+dura-ace naven+ DT-aerospeed spaken ook een mooie set opleveren; kan ik voor het geld wat ik ermee bespaar mijn oude wielset opnieuw door hem laten naspannen, nieuwe binnen-en buitenbandjes kopen, en ketting+pion bijbestellen. Kan dat trouwens; dura-ace naven met zwarte DT-aerospeed spaken. En zijn de Mavic CXP33 sterker dan de Mavic open pro.
groet
AB
-
- Forum-lid
- Berichten: 803
- Lid geworden op: 02 jan 2005 22:30
Ik zou een DT 240s naaf met een cxp33 of een Ambrosio Exellight of exelence letn inspaken met een gewone ronde sapim of DT spaak. 32 of 36 spaken. nverwoestbaar, weegt niet al te veel en een superloop.
Excuse me while I kiss the sky
Quote: Origineel geplaatst door chevalier op 07 April 2006
Kijk hier maar eens, hier heb ik ook een setje Mavic cxp33 + ultegra naven + DT spaken laten maken .gewoon een strakke en goed gemaakte wielset.zelf weeg ik ook 100 KG http://www.bikexperto.com/Je kunt zoran ook eerst even mailen , met vragen.
Helemaal mee eens. Wil je toch wat gewicht besparen dan neem je de Dura Ace/Open Pro voor net iets minder dan 300. Kwalitatief niet te verslaan voor dat bedrag.
Kijk hier maar eens, hier heb ik ook een setje Mavic cxp33 + ultegra naven + DT spaken laten maken .gewoon een strakke en goed gemaakte wielset.zelf weeg ik ook 100 KG http://www.bikexperto.com/Je kunt zoran ook eerst even mailen , met vragen.
Helemaal mee eens. Wil je toch wat gewicht besparen dan neem je de Dura Ace/Open Pro voor net iets minder dan 300. Kwalitatief niet te verslaan voor dat bedrag.
-
- Forum-lid
- Berichten: 3324
- Lid geworden op: 06 apr 2004 15:33
Ik begrijp dat Auke vooral sneller wil fietsen op het vlakke dan met zijn WH550's. Dan moet je toch aerodynamischer wielen zoeken dan al wat hiervoor genoemd is. Eerste waar dan aan denk zijn Mavic Cosmic Carbone's en die kosten wel een lieve duit. Een setje met halfhoge American Classic CR420 velgen kan ook redelijk aero zijn.