Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

schone kransjes

jetske
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 25 feb 2006 21:05

jetske 01 apr 2006 21:12

Vaak zie ik wielrenners voorbij gaan met een blinkend schone ketting en kransjes. Het lijkt wel of dat het net nieuw is! Bij mij wordt dit altijd zwart na verloop van tijd. ndanks dat ik het toch met een doek schoonmaak na iedere rit. Het lijkt me niet dat die wielrenners met die brandschone ketting en kransjes iedere keer de boel uit elkaar halen. Hoe houden jullie de ketting en casette schoon? En wat spuiten jullie op de ketting, Teflon?

stefanvd
Forum-lid
Berichten: 110
Lid geworden op: 22 okt 2005 17:50

stefanvd 01 apr 2006 22:49

Voor een wedstrijd haal ik in ieder geval alles uit elkaar en maak alles schoon.

mensma
Forum-lid
Berichten: 1411
Lid geworden op: 23 jun 2004 22:46

mensma 01 apr 2006 22:58

Quoten: Origineel geplaatst door jetske op 01 April 2006

Vaak zie ik wielrenners voorbij gaan met een blinkend schone ketting en kransjes. Het lijkt wel of dat het net nieuw is! Bij mij wordt dit altijd zwart na verloop van tijd. ndanks dat ik het toch met een doek schoonmaak na iedere rit. Het lijkt me niet dat die wielrenners met die brandschone ketting en kransjes iedere keer de boel uit elkaar halen. Hoe houden jullie de ketting en casette schoon? En wat spuiten jullie op de ketting, Teflon?


Simpelweg met kettingreiniger, een afwaskwast en ontvetter. De cassette wat ontvetter op spuiten en dan met de afwaskwast doorheen rammen en dan afspoelen met water. Daarna ziet het er keurig uit. Ik spuit er idd na de tijd teflon op (SuperFin, heel goed spul!). Je kunt er trouwens beter wat minder dan te veel teflon opspuiten. Hoe meer teflon, hoe sneller alles zwart wordt. Regelmatig een beetje erop is veel beter.
De ketting trouwens met de kettingreiniger met wat ontvetter erin. Daarna afspoelen met heet water en afdrogen met een doek. Dan nog even laten drogen en inspuiten.

julio
Forum-lid
Berichten: 128
Lid geworden op: 21 jul 2004 18:13

julio 04 apr 2006 02:03

Net weer gedaan, de boel demonteren (cassette, ketting & crankbladen) en in een lekker afwassopje van dreft en heet water. Niet de afwasborstel van de vaat gebruiken hoor, dat zorgt voor onvree bij de echtgenote. Daarna beetje shimano olie of pedro's d'rop en hup! Morgen maachdelijk schoon de weg op.

Gebruikersavatar
alpdhuez53:15
Forum-lid
Berichten: 2435
Lid geworden op: 24 feb 2006 12:21
Locatie: Deventer
Contact

Gebruikersavatar alpdhuez53:15 04 apr 2006 23:49

Ik krijg altijd bussen remmenreiniger van een maat die heftruckmonteur is. Dit is van het merk Wurtz (oid). Staat aardig wat druk op en werkt supergoed. Ik spuit de casette in en dan druipt het meeste vuil eruit, vervolgens direct met een borstel en een emmertje sop (dreft) er langs, voordat de remmenreiniger vervluchtigd is en het hele spulletje met flink veel water weer afspoelen. Zier er altijd weer blinkend schoon uit!

elbrambo
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 02 feb 2006 17:45

elbrambo 11 apr 2006 19:42

Halen jullie dan de cassette van het wiel af of kan hij er gewoon op blijven zitten?
Bram
Als je alles onder controle hebt, ga je niet hard genoeg...

Gebruikersavatar
alpdhuez53:15
Forum-lid
Berichten: 2435
Lid geworden op: 24 feb 2006 12:21
Locatie: Deventer
Contact

Gebruikersavatar alpdhuez53:15 11 apr 2006 21:09

Nee joh, gewoon erop laten zitten!

stefanvd
Forum-lid
Berichten: 110
Lid geworden op: 22 okt 2005 17:50

stefanvd 12 apr 2006 15:38

Gewoon eraf halen. Het maakt veel makkelijker en beter schoon en kost nauwelijks extra werk.

Gebruikersavatar
alpdhuez53:15
Forum-lid
Berichten: 2435
Lid geworden op: 24 feb 2006 12:21
Locatie: Deventer
Contact

Gebruikersavatar alpdhuez53:15 13 apr 2006 01:00

Nog minder werk door het er niet af te halen. Je kan alles al perfect schoon krijgen als je het erop laat zitten. Bovendien lijkt het me ook niet echt goed om constant alles eraf en er weer op te zetten. Sluitring zou bijvoorbeeld naar z'n grootje kunnen gaan!

toni
Forum-lid
Berichten: 370
Lid geworden op: 07 sep 2005 17:04

toni 13 apr 2006 10:42

Quoten: Origineel geplaatst door Alp d'Huez53:15 op 12 April 2006


Nog minder werk door het er niet af te halen. Je kan alles al perfect schoon krijgen als je het erop laat zitten. Bovendien lijkt het me ook niet echt goed om constant alles eraf en er weer op te zetten. Sluitring zou bijvoorbeeld naar z'n grootje kunnen gaan!

Als je met ontvetters aan de slag gaat lijkt het me slimmer om de cassette even los te maken. Dit voorkomt dat de ontvetter ook in de lagers van je body terecht komt en daar onbedoeld de boel ook ontvet.

stefanvd
Forum-lid
Berichten: 110
Lid geworden op: 22 okt 2005 17:50

stefanvd 13 apr 2006 13:34

Quoten: Origineel geplaatst door Alp d'Huez53:15 op 12 April 2006


Nog minder werk door het er niet af te halen. Je kan alles al perfect schoon krijgen als je het erop laat zitten. Bovendien lijkt het me ook niet echt goed om constant alles eraf en er weer op te zetten. Sluitring zou bijvoorbeeld naar z'n grootje kunnen gaan!


Ik heb ze ook wel eens schoongemaakt zonder ze eraf te halen. Maar dan worden ze toch echt minder schoon, in de inkepingen etc blijft vuil achter (het is maar hoe schoon je ze wil hebben). Dan koop je na 3 jaar een keer een nieuwe sluitring voor een paar euro...

bike_add1ct
Forum-lid
Berichten: 3324
Lid geworden op: 06 apr 2004 15:33

bike_add1ct 13 apr 2006 15:25

Ik flos ze gewoon altijd gemonteerd, behalve de inkepingen worden ze dan perfect schoon. Als ik ze om wat voor reden er toch een keer af moet halen dan maak ik ze helemaal top notch rein&proper.

Plaats reactie