Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Slijtage carbon velg

ronengels
Forum-lid
Berichten: 389
Lid geworden op: 21 jul 2005 12:41

ronengels 31 mar 2006 13:03

Hoe kun je vaststellen wat een normale, acceptabele slijtage is voor een carbon velg?
De velgen van de Hyperons die in mijn Dogma zaten tonen duidelijk tekenen van slijtage, en dat na minder dan 1500km. Niet alleen kun je met het blote oog zien dat de originele Campa remblokjes ingesleten zijn op de velg, er zijn ook groeven ontstaan in de velg. Momenteel zijn ze via mijn FM terug naar de Nederlandse importeur, en wacht ik op hun reactie.
Vooralsnog hoop ik dat ze de velgen zullen vervangen (dat kan bij Hyperons),  maar het valt niet uit te sluiten dat ik als reactie krijg dat dit normale slijtage is. Ik zou dus graag willen weten hoe ik kan vaststellen of dit normale slijtage is.
Harde wind is meestal tegen.

ronengels
Forum-lid
Berichten: 389
Lid geworden op: 21 jul 2005 12:41

ronengels 31 mar 2006 16:26

Quoten: Origineel geplaatst door Balenaar op 31 Maart 2006


jij hebt dus met campa remblokjes op je carbon velgen geremd ?
Dan is dat normaal na 1500 km

Inderdaad, de Campa remblokjes, speciaal voor carbon, die origineel geleverd worden bij de Hyperons. Volgens Campa mag je niets anders gebruiken.
Harde wind is meestal tegen.

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 31 mar 2006 17:29

Quoten: Origineel geplaatst door Ron Engels op 31 Maart 2006


Quoten: Origineel geplaatst door Balenaar op 31 Maart 2006


jij hebt dus met campa remblokjes op je carbon velgen geremd ?
Dan is dat normaal na 1500 km

Inderdaad, de Campa remblokjes, speciaal voor carbon, die origineel geleverd worden bij de Hyperons. Volgens Campa mag je niets anders gebruiken.


Hoi,
Campa stelt dat inderaad maar met andere remblokjes, weliswaar ook voor carbonvelgen uiteraard, lukt ook prima.
Niettemin vind ik slijtage na 1500km absoluut abnormaal. Zelf gebruik ik deze Campa remblokjes, BR-701, met Corima carbonvelgen en er is zelfs na 5.000km absoluut geen enkel spoor van slijtage te bemerken. 
 
Ciao,
 
Snobisme is een dure hobby...

sharkman
Forum-lid
Berichten: 2776
Lid geworden op: 03 apr 2005 23:24

sharkman 31 mar 2006 19:04

licht eraan, als dit 1500 regenkilometers/bergkilometers waren is enige slijtage acceptabel (campa/corima velgen zijn gelakt). Hoop wel dat je de blokken nooit op alu velgen hebt gebruikt...
Overigens heb is sets Hyperon's gezien die al na twee bergritten in de regen ver heen waren.

ilfalco2004
Forum-lid
Berichten: 1604
Lid geworden op: 10 dec 2004 08:17

ilfalco2004 31 mar 2006 20:25

Volgens mij is het sowieso niet verstandig om met carbon velgen in de regen te rijden. Ik heb dat 1 maal gedaan moest met de schoenen remmen .....en dat is weer niet echt bevordelijk voor de plaatsje grrrr.
Fly like an Eagle!
Old Warriors Never Die

motta
Forum-lid
Berichten: 475
Lid geworden op: 21 jan 2005 21:19

motta 01 apr 2006 00:31

Quote: Origineel geplaatst door Sharkman op 31 Maart 2006
licht eraan, als dit 1500 regenkilometers/bergkilometers waren is enige slijtage acceptabel (campa/corima velgen zijn gelakt). Hoop wel dat je de blokken nooit op alu velgen hebt gebruikt...Overigens heb is sets Hyperon's gezien die al na twee bergritten in de regen ver heen waren.




bij het wisselen tussen carbon en alu wielen of omgekeerd moet je dan telkens remblokken vervangen

Motta
Motta

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 01 apr 2006 01:12

Quoten: Origineel geplaatst door motta op 31 Maart 2006

bij het wisselen tussen carbon en alu wielen of omgekeerd moet je dan telkens remblokken vervangen Motta


Ja, dat is best aan te raden. Het handigst vervang je gewoon de remblokhoudertjes, minder werk (1 schroefje): dus een extra setje houdertjes kopen. Voor de 3 fietsen die ik nu courant gebruik heb ik in totaal 5 setjes remblokhoudertjes. Het hoeft overigens niet duur te zijn: voor m'n trainingsalu wielen kocht ik 4 zwarte remblokhoudertjes + remblokken van BBB voor 21,5€.
Ik kwam deze foto trouwens tegen, van een setje Bora's van Liquigas... Kijk naar het remvlak:
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

janee
Forum-lid
Berichten: 141
Lid geworden op: 13 feb 2005 17:29

janee 01 apr 2006 13:12

is normale slijtage....
DM-LM-ORM

friescheleeuw
Forum-lid
Berichten: 207
Lid geworden op: 17 feb 2005 16:12

friescheleeuw 02 apr 2006 14:09

voor mijn fullcarbons wissel ik ook steeds de remblokhoudertjes + remblokken van BBB: alleen die passen vind ik niet helemaal 100 op mijn chorusgroep. Ik blijf bijstellen. wellicht moet ik ze s bijflexen of zoiets

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 02 apr 2006 23:36

Quoten: Origineel geplaatst door Balenaar op 02 April 2006

Casran & co, als jullie nu met je full carbon wielen plat vallen in een wedstrijd en ze geven je een alu remvlak wiel, en jij zit daar met je speciaale remblokjes, is dat dan een probleem of ... ?


Ten eerste, deze jongen valt nooit plat.  (nog nooit lek gereden in koers, en op training neem ik al 2 jaar geen reservemateriaal meer mee)Ten tweede, ik geef aan de volgwagen steeds een wielenset met hetzelfde remoppervlak.Ten derde, als dit zou gebeuren ga ik nadien niet meer met die remblokken op carbon velgen komen.
 
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

Plaats reactie