carbon clinchers
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Maar slecht zullen ze toch niet zijn, als je ze neemt van een bekend merk?Bijv. de Bontrager RaceXXXLite Carbon Clincher:http://www.bontrager.com/Road/Wheelwork ... s/5802.php
Je komt btw wel weinig wielen tegen die en vol carbon zijn en clincher.
Je komt btw wel weinig wielen tegen die en vol carbon zijn en clincher.
Race: Giant TCR en Giant Propel
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity
Ik zag gisteren nog de vernieuwde Zipp clinchers. Schijnt dat die wel heel goed verkopen. Was wel mooi ook.
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
Quoten: Origineel geplaatst door sjezer op 31 Maart 2006
Wel type zijn die Zipp's? En zijn de velgen net zo degelijk als de tubevelgen? Daar lees ik hier niet veel goeds over...
Ik zag de 404 clincher. Zag er stevig uit, wel met alu remrand en een stuk zwaarder dan de tubeversies.http://www.zipp.com/products/wheels/404-clincher.shtml
Wel type zijn die Zipp's? En zijn de velgen net zo degelijk als de tubevelgen? Daar lees ik hier niet veel goeds over...
Ik zag de 404 clincher. Zag er stevig uit, wel met alu remrand en een stuk zwaarder dan de tubeversies.http://www.zipp.com/products/wheels/404-clincher.shtml
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Door de alu rand zijn ze veel steviger dan full carbon, maar helaas ook veel zwaarder.
Carbon is als materiaal op dit moment gewoon ongeschikt als materiaal voor velgen voor bandjes. Het buicht veel te veel naar buiten toe door de kracht die er op komt als je de band oppompt, daarom mag je er ook maar 8 bar in doen. Iets waar zoveel stress op staat gaat gewoon vroeg of laat een keer kapot. Aluminium zet helemaal buigt helemaal niet door als je je band hard oppomt en is gewoon veel sterker.
Let op, het is dus niet zo als je onder de 8 bar blijft dat dan full carbon velgen voor bandjes geen problemen geven, maar dat als je er boven gaat dat ze echt heel snel kapot zijn. Met minder dan 8 bar buigt de velg rand bij een klap ook iedere keer weer een stukje extra naar buiten.
Carbon is als materiaal op dit moment gewoon ongeschikt als materiaal voor velgen voor bandjes. Het buicht veel te veel naar buiten toe door de kracht die er op komt als je de band oppompt, daarom mag je er ook maar 8 bar in doen. Iets waar zoveel stress op staat gaat gewoon vroeg of laat een keer kapot. Aluminium zet helemaal buigt helemaal niet door als je je band hard oppomt en is gewoon veel sterker.
Let op, het is dus niet zo als je onder de 8 bar blijft dat dan full carbon velgen voor bandjes geen problemen geven, maar dat als je er boven gaat dat ze echt heel snel kapot zijn. Met minder dan 8 bar buigt de velg rand bij een klap ook iedere keer weer een stukje extra naar buiten.
Hoi,
M.a.w. of je kiest voor carbonvelgen en je gebruikt tubes en geniet alle mogelijke voordelen van beide of je kiest voor draadvelgen in alu en accepteert het extra gewicht.
Vele mensen hebben schrik om tubes te gebruiken omdat ze het eenvoudigweg niet kennen. Eens de drempelvrees overwonnen merkt men al gauw dat het in praktijk echt niet zo moeilijk is, wel integendeel, mits wat handigheid leg je een tube vaak veel sneller op een velg dan een draadband.
Hou wel rekening met het feit dat je altijd een reservetubeband dient mee te nemen. Die weegt ook al gauw tussen de 160 a 300g. Voor de globale gewichtsbesparing alleen hoef je het dus niet te doen............
Ciao,
M.a.w. of je kiest voor carbonvelgen en je gebruikt tubes en geniet alle mogelijke voordelen van beide of je kiest voor draadvelgen in alu en accepteert het extra gewicht.
Vele mensen hebben schrik om tubes te gebruiken omdat ze het eenvoudigweg niet kennen. Eens de drempelvrees overwonnen merkt men al gauw dat het in praktijk echt niet zo moeilijk is, wel integendeel, mits wat handigheid leg je een tube vaak veel sneller op een velg dan een draadband.
Hou wel rekening met het feit dat je altijd een reservetubeband dient mee te nemen. Die weegt ook al gauw tussen de 160 a 300g. Voor de globale gewichtsbesparing alleen hoef je het dus niet te doen............
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...
Ivm lekrijden op de tube, kies ik als niet wedstrijdrijder (geen volgauto) dus voor bandjes. Mijn twijfel t.a.v. carbon is niet weggenomen, eerder groter geworden. Ik ga ook maar 'ns kijken naar de Extralite wielen en AMClassic's. Ik weet dat de velgen van de AMClassic dun zijn. Hoe is dit bij de Extralites?
Quoten: Origineel geplaatst door sjezer op 01 April 2006
Ivm lekrijden op de tube, kies ik als niet wedstrijdrijder (geen volgauto) dus voor bandjes. Mijn twijfel t.a.v. carbon is niet weggenomen, eerder groter geworden. Ik ga ook maar 'ns kijken naar de Extralite wielen en AMClassic's. Ik weet dat de velgen van de AMClassic dun zijn. Hoe is dit bij de Extralites?
De kans om op een tube lek te rijden is toch even als lekrijden op een bandje... En of je nu een reservetube of reserve binnenbandje mee hebt, wat is het verschil?(ik heb trouwens nooit reservemateriaal mee, en rijd ook niet lek)
Ivm lekrijden op de tube, kies ik als niet wedstrijdrijder (geen volgauto) dus voor bandjes. Mijn twijfel t.a.v. carbon is niet weggenomen, eerder groter geworden. Ik ga ook maar 'ns kijken naar de Extralite wielen en AMClassic's. Ik weet dat de velgen van de AMClassic dun zijn. Hoe is dit bij de Extralites?
De kans om op een tube lek te rijden is toch even als lekrijden op een bandje... En of je nu een reservetube of reserve binnenbandje mee hebt, wat is het verschil?(ik heb trouwens nooit reservemateriaal mee, en rijd ook niet lek)
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -