Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

carbon clinchers

sjezer
Forum-lid

sjezer 30 mar 2006 14:48

Heeft iemand ervaring met carbon wielen voor draadbanden (Bontrager of Campagnolo bv). Hoe degelijk is de velg e.d.? Ik ben aan het twijfelen tussen carbon wielen en lichte wielen als de American Classic 350 of Extralite's...

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 30 mar 2006 15:04

Zoeken even dan weet je genoeg, carbon velgen zijn gewoon niet echt geschikt voor draadbanden.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

wezep
Forum-lid

Gebruikersavatar wezep 31 mar 2006 13:28

Maar slecht zullen ze toch niet zijn, als je ze neemt van een bekend merk?Bijv. de Bontrager RaceXXXLite Carbon Clincher:http://www.bontrager.com/Road/Wheelwork ... s/5802.php
Je komt btw wel weinig wielen tegen die en vol carbon zijn en clincher.
Race: Giant TCR en Giant Propel
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity

casran
Forum-lid HC

casran 31 mar 2006 13:48

Ik zag gisteren nog de vernieuwde Zipp clinchers. Schijnt dat die wel heel goed verkopen. Was wel mooi ook.
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

sjezer
Forum-lid

sjezer 31 mar 2006 17:16

Wel type zijn die Zipp's? En zijn de velgen net zo degelijk als de tubevelgen? Daar lees ik hier niet veel goeds over...

casran
Forum-lid HC

casran 31 mar 2006 21:54

Quoten: Origineel geplaatst door sjezer op 31 Maart 2006

Wel type zijn die Zipp's? En zijn de velgen net zo degelijk als de tubevelgen? Daar lees ik hier niet veel goeds over...

Ik zag de 404 clincher. Zag er stevig uit, wel met alu remrand en een stuk zwaarder dan de tubeversies.http://www.zipp.com/products/wheels/404-clincher.shtml
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

sjezer
Forum-lid

sjezer 31 mar 2006 22:39

Door de alurand, zullen ze ook steviger zijn dan volledig carbon... Lijkt me toch?

wesley
Forum-lid

Gebruikersavatar wesley 31 mar 2006 22:43

Ik denk eerder van niet. De carbon wielen zijn één geheel, die aluminiumrand moet er dus apart op worden gezet (gelijmd?) en dat lijkt me niet te goede komen van de stijfheid.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 01 apr 2006 00:10

Door de alu rand zijn ze veel steviger dan full carbon, maar helaas ook veel zwaarder.
Carbon is als materiaal op dit moment gewoon ongeschikt als materiaal voor velgen voor bandjes. Het buicht veel te veel naar buiten toe door de kracht die er op komt als je de band oppompt, daarom mag je er ook maar 8 bar in doen. Iets waar zoveel stress op staat gaat gewoon vroeg of laat een keer kapot. Aluminium zet helemaal buigt helemaal niet door als je je band hard oppomt en is gewoon veel sterker.
Let op, het is dus niet zo als je onder de 8 bar blijft dat dan full carbon velgen voor bandjes geen problemen geven, maar dat als je er boven gaat dat ze echt heel snel kapot zijn. Met minder dan 8 bar buigt de velg rand bij een klap ook iedere keer weer een stukje extra naar buiten.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

fdegrove
Forum-lid

fdegrove 01 apr 2006 04:52

Hoi,
M.a.w. of je kiest voor carbonvelgen en je gebruikt tubes en geniet alle mogelijke voordelen van beide of je kiest voor draadvelgen in alu en accepteert het extra gewicht.
Vele mensen hebben schrik om tubes te gebruiken omdat ze het eenvoudigweg niet kennen. Eens de drempelvrees overwonnen merkt men al gauw dat het in praktijk echt niet zo moeilijk is, wel integendeel, mits wat handigheid leg je een tube vaak veel sneller op een velg dan een draadband.
Hou wel rekening met het feit dat je altijd een reservetubeband dient mee te nemen. Die weegt ook al gauw tussen de 160 a 300g. Voor de globale gewichtsbesparing alleen hoef je het dus niet te doen............
Ciao,   

Snobisme is een dure hobby...

sjezer
Forum-lid

sjezer 01 apr 2006 11:53

Ivm lekrijden op de tube, kies ik als niet wedstrijdrijder (geen volgauto) dus voor bandjes. Mijn twijfel t.a.v. carbon is niet weggenomen, eerder groter geworden. Ik ga ook maar 'ns kijken naar de Extralite wielen en AMClassic's. Ik weet dat de velgen van de AMClassic dun zijn. Hoe is dit bij de Extralites?

casran
Forum-lid HC

casran 01 apr 2006 12:04

Quoten: Origineel geplaatst door sjezer op 01 April 2006

Ivm lekrijden op de tube, kies ik als niet wedstrijdrijder (geen volgauto) dus voor bandjes. Mijn twijfel t.a.v. carbon is niet weggenomen, eerder groter geworden. Ik ga ook maar 'ns kijken naar de Extralite wielen en AMClassic's. Ik weet dat de velgen van de AMClassic dun zijn. Hoe is dit bij de Extralites?

De kans om op een tube lek te rijden is toch even als lekrijden op een bandje... En of je nu een reservetube of reserve binnenbandje mee hebt, wat is het verschil?(ik heb trouwens nooit reservemateriaal mee, en rijd ook niet lek)

Plaats reactie