Hallo allen,
Volgende week zondag ga ik mijn eerste tijdrit rijden en omdat ik geen zin of geld heb om een aparte tijdritfiets te kopen ga ik die rijden met een opzetstuur.Nou vraag ik me alleen af of de hoogte van het zadel, afstand van zadel tot stuur etc veranderd moet worden, of dat het gewoon stuurtje eropzetten en gaan is ..
Alvast bedankt.
Zithouding tijdrit
-
- Forum-lid
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 09 dec 2005 15:55
ik heb een paar tijdritten gereden, ook met een opzetstuurtje. Wat ik doe:
- zadel iets omhoog en naar voren.
- stuur (indien mogelijk) helemaal omlaag
Wel even oefenen, zou ik zeggen, want het rijdt nogal anders
succes!
- zadel iets omhoog en naar voren.
- stuur (indien mogelijk) helemaal omlaag
Wel even oefenen, zou ik zeggen, want het rijdt nogal anders
succes!
Quoten: Origineel geplaatst door Scepticus op 25 Maart 2006
Sommige profs zitten juist lager.
Nou, dat zullen er dan niet veel zijn. Ik was er gisteren bij toen een vriend van mij, die voor QuickStep rijdt, zijn tijdritfiets bij de ploeg ging ophalen... hij moet wat experimenteren met z'n positie, maar de mechanieker zetten z'n zadel alvast zo'n 5mm hoger dan op zijn wegfiets.
Sommige profs zitten juist lager.
Nou, dat zullen er dan niet veel zijn. Ik was er gisteren bij toen een vriend van mij, die voor QuickStep rijdt, zijn tijdritfiets bij de ploeg ging ophalen... hij moet wat experimenteren met z'n positie, maar de mechanieker zetten z'n zadel alvast zo'n 5mm hoger dan op zijn wegfiets.
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
Lijkt mij bijzonder vreemd dat je je zadelhoogte wijzigt voor een tijdrit. Tijdens trainingen/wedstrijden spreek je je spieren telkens op dezelfde manier aan, en zijn in die houding dan het sterkst. En vervolgens ga je dat veranderen voor een tijdrit. Dubieus. ‘k Heb weleens gelezen dat je de zadelhoogte niet tíjdens het seizoen moet aanpassen, ook al zou dat door een specifieke meting berekend zijn. Beter is het dan te wachten tot in de winterperiode.
Misschien een gekke vergelijking: Neem een atleet die elke dag z'n kilometers on-road afraffelt. Wanneer hij vervolgens aan een wedstrijd in het bos of op het strand deelneemt, is ie na afloop zo stijf als een plank. Gewoon omdat z'n spieren op een andere manier worden aangesproken, dan dat ze gewend zijn. Vermoedelijk omdat er dan spieren aan het werk moeten die maandenlang op vakantie zijn geweest.
Misschien een gekke vergelijking: Neem een atleet die elke dag z'n kilometers on-road afraffelt. Wanneer hij vervolgens aan een wedstrijd in het bos of op het strand deelneemt, is ie na afloop zo stijf als een plank. Gewoon omdat z'n spieren op een andere manier worden aangesproken, dan dat ze gewend zijn. Vermoedelijk omdat er dan spieren aan het werk moeten die maandenlang op vakantie zijn geweest.
-
- Forum-lid
- Berichten: 3324
- Lid geworden op: 06 apr 2004 15:33
De renners die serieus voor een tijdritoverwinning gaan trainen ook echt veel op hun TT fiets met specifieke TT houding. De voltallige CSC ploeg schijnt vorig jaar een derde van de trainingskilometers op de tijdritfiets afgelegd te hebben!
Verder is een positie ver naar voren en iets hoger theoretisch gewoon de beste om veel kracht te leveren, maar op de normale fiets zit men iets meer naar achter voor meer zitcomfort en balans op de fiets, en om wat meer "rond" te kunnen trappen. Dus op een TT fiets zit je gericht op maximale krachtsontwikkeling en optimale aerodynamica, op de alledaagse fiets een compromis tussen dat en comfort.
Verder is een positie ver naar voren en iets hoger theoretisch gewoon de beste om veel kracht te leveren, maar op de normale fiets zit men iets meer naar achter voor meer zitcomfort en balans op de fiets, en om wat meer "rond" te kunnen trappen. Dus op een TT fiets zit je gericht op maximale krachtsontwikkeling en optimale aerodynamica, op de alledaagse fiets een compromis tussen dat en comfort.
Quoten: Origineel geplaatst door bike_add1ct op 26 Maart 2006
De renners die serieus voor een tijdritoverwinning gaan trainen ook echt veel op hun TT fiets met specifieke TT houding. De voltallige CSC ploeg schijnt vorig jaar een derde van de trainingskilometers op de tijdritfiets afgelegd te hebben!
Als je 'r even verder over nadenkt is dit toch maar een kwakkel (Wuyts?) hoor. Kan gewoon niet voor een profrenner. 1/3de van de trainingskilometers op een tijdritfiets zal zich dan ook maar tot heel bepaalde periodes beperkt hebben.Ik werk wekelijks 1 training op de TT-fiets af... als je de kilometeraantallen bekijken en het wekelijks aantal trainingsuren, dan weet je dat bovenstaande onmogelijk is.
De renners die serieus voor een tijdritoverwinning gaan trainen ook echt veel op hun TT fiets met specifieke TT houding. De voltallige CSC ploeg schijnt vorig jaar een derde van de trainingskilometers op de tijdritfiets afgelegd te hebben!
Als je 'r even verder over nadenkt is dit toch maar een kwakkel (Wuyts?) hoor. Kan gewoon niet voor een profrenner. 1/3de van de trainingskilometers op een tijdritfiets zal zich dan ook maar tot heel bepaalde periodes beperkt hebben.Ik werk wekelijks 1 training op de TT-fiets af... als je de kilometeraantallen bekijken en het wekelijks aantal trainingsuren, dan weet je dat bovenstaande onmogelijk is.
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
-
- Forum-lid
- Berichten: 3324
- Lid geworden op: 06 apr 2004 15:33
nmogelijk is het niet, onwaarschijnlijk wel. Zou wel ergens willen lezen hoe de cijfers wel lagen dan.
Quoten: Origineel geplaatst door bike_add1ct op 26 Maart 2006
Verder is een positie ver naar voren en iets hoger theoretisch gewoon de beste om veel kracht te leveren, maar op de normale fiets zit men iets meer naar achter voor meer zitcomfort en balans op de fiets, en om wat meer "rond" te kunnen trappen. Dus op een TT fiets zit je gericht op maximale krachtsontwikkeling en optimale aerodynamica, op de alledaagse fiets een compromis tussen dat en comfort.
De zadelbuis loopt schuin naar achter, op het moment dat je het zadel een stuk naar vooren zet, is je zadelhoogte ook iets lager geworden. Het schijnt toch zo te zijn dat hoe rechter boven je pedalen, hoed makkelijker je snelheid kan maken, ook met je benen ( tijdrit) er verplaats zicht minder gewcht vd benen naar voor en naar achteren ( kleine radius), en hoe verder naar achter ( er is een grens) hoe meer kracht ( bergen).
Dacht ik tenminste..
Verder is een positie ver naar voren en iets hoger theoretisch gewoon de beste om veel kracht te leveren, maar op de normale fiets zit men iets meer naar achter voor meer zitcomfort en balans op de fiets, en om wat meer "rond" te kunnen trappen. Dus op een TT fiets zit je gericht op maximale krachtsontwikkeling en optimale aerodynamica, op de alledaagse fiets een compromis tussen dat en comfort.
De zadelbuis loopt schuin naar achter, op het moment dat je het zadel een stuk naar vooren zet, is je zadelhoogte ook iets lager geworden. Het schijnt toch zo te zijn dat hoe rechter boven je pedalen, hoed makkelijker je snelheid kan maken, ook met je benen ( tijdrit) er verplaats zicht minder gewcht vd benen naar voor en naar achteren ( kleine radius), en hoe verder naar achter ( er is een grens) hoe meer kracht ( bergen).
Dacht ik tenminste..
-
- Forum-lid
- Berichten: 3324
- Lid geworden op: 06 apr 2004 15:33
Volgens mij krijg je wel gewoon meer absolute kracht door een positie ver naar voren. Een keer op WW gelezen, een vergroting van de hoek die je bovenbenen met je heupen maken zorgt ervoor dat je meer kracht kan zetten met je spieren. Denk bijvoorbeeld aan de positie in een ligfiets.
Bergop wil je wellicht meer naar achter zitten omdat je dan beter dan duwen en trekken aan je pedalen. Maar ik weet het ook niet precies hoor, ik lees er hier en daar alleen wel eens wat over. Zelf merk ik ook wel dat ik een positie meer naar achter comfortabeler vind, maar meer kracht kan leveren als ik naar voren zit.
Bergop wil je wellicht meer naar achter zitten omdat je dan beter dan duwen en trekken aan je pedalen. Maar ik weet het ook niet precies hoor, ik lees er hier en daar alleen wel eens wat over. Zelf merk ik ook wel dat ik een positie meer naar achter comfortabeler vind, maar meer kracht kan leveren als ik naar voren zit.